Blog

Bij verhuur moet je zelf nadenken vanuit de aangereikte kaders

Sinds midden 2020 werkt Anouk Bos als verhuurmakelaar bij Woonborg. Om een goede basis te creëren voor deze functie, volgde ze onlangs de leergang Verhuur. “Het was pittig, uitdagend, maar ook leuk. Ik heb veel geleerd.”

Pittig, uitdagend?

“Dat klopt. Je stopt je hoofd 8 dagen vol met kennis, van huurrecht tot de techniek. Natuurlijk weet ik wel het een en ander, ik werk inmiddels alweer 4 jaar bij Woonborg. Eerst als frontofficemedewerker, en nu een ruim jaar als verhuurmakelaar.”

Bevalt dat een beetje?

“Dat bevalt echt heel goed. Ik houd heel erg van klantcontact, dat heb ik nu ook face to face, en mijn werk is gespecialiseerder. Maar ik heb het ook altijd superleuk gehad bij de frontoffice. Het frontofficewerk wordt vaak onderschat, dat vind ik jammer. Ik zie mijn huidige functie dan ook niet zozeer als een promotie, maar meer als een ontwikkeling in de breedte.”

En daar paste een leergang Verhuur bij?

Precies. Met name aan de technische en juridische kant wilde ik graag meer basis hebben.”

Dat is gelukt?

“Als je er echt wat aan wilt hebben dan moet je er veel tijd in stoppen. En dat heb ik dus gedaan. Ik weet nu meer over de technische staat van een woning, installaties, asbest, huurrecht, huisvestingsrecht, en wat de wettelijke kaders zijn. Een onderdeel van de leergang was ook het schrijven van een Verhuurplan. Dat heeft me bloed, zweet en tranen gekost, maar was ook heel leerzaam.”

Sprong er iets uit voor u?

“Voor mij was dat de focus op de klant. Dat je weet wie je klant is; wat de invloed van de wet- en regelgeving op klant is; wat verhuizen betekent voor iemand. Want vergis je niet, dat schijnt een van de meest stressvolle zaken te zijn. Wanneer je beter weet hoe je klant ‘in elkaar steekt’ en wat voor hem belangrijk is, kun je zorgen voor een betere match tussen klant-woning-wijk, et cetera.”

Was de leergang off of online?

“We begonnen offline, met deelnemers van verschillende corporaties. Dan zit je bij elkaar - uiteraard volgens de coronaregels - en dat is leuk, dat geeft energie. 

Na de tweede dag waren de coronaregels landelijk meer aangescherpt en zijn we online verder gegaan. Ook dat ging heel goed en gaf ook veel energie. Daar zorgden de trainers ook voor door het heel interactief te maken. En wat ik echt een toevoeging vond was dat je soms in een 'break out room' werd geplaatst met een paar mensen. Dan maak je in een klein groepje een opdracht. Top was dat.”

Terugkijkend zegt u…

“Dat ik de leergang Verhuur echt een aanrader vind. Helder gepresenteerd, technieken goed uitgelegd, de vaart erin gehouden. En dat je vanuit de aangereikte kaders zelf mag nadenken, dat je daar ook toe bewogen wordt. 

De leergang is er echt op gericht om het beleid te laten aansluiten op de klant in plaats van andersom. Zo zit ik er zelf ook in, het gaat om de mensen, maar het is fijn dat iemand dat ook hardop zegt.”

Datum: 20-09-2021

Delen: