Inhoud
Sinds 2019 dient de Huurcommissie ook als loket voor klachten van huurders. Wat betekent dat voor corporaties, interne en regionale geschillencommissies? Welke nieuwe bevoegdheden heeft de Huurcommissie precies? Wanneer mag de huurder zich wenden tot de Huurcommissie - en wanneer niet? Kunnen huurder en verhuurder ook naar de rechter?
In deze training wordt bij al die aspecten stilgestaan. Daarbij wordt technische behandeling van de regelgeving niet uit de weg gegaan, want het gaat immers om nieuwe regelgeving. De cursus is toegespitst op de praktijk van klachtfunctionarissen, geschillencommissies en woonconsulenten.
Programma
- Wijzigingen en actualiteiten klachtrecht
- Interne klachtbehandeling
- Rol van geschillencommissies
- Het door de minister aangewezen klachtreglement
- Het oude Aedes-voorbeeldreglement
- Rol van de huurdersorganisatie
- Nieuwe bevoegdheden Huurcommissie
- Beperkingen in bevoegdheden Huurcommissie
- Gevolgen van uitspraak na klacht
- Bevoegdheden rechter
- Samenloop van klachten met andere procedures