Kjenning
0320 - 2374 88

Hoe pak je woonoverlast aan zonder dat het escaleert?

Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
26 mei 2025

Caroline Roest werkt nu inmiddels twee jaar als woonadviseur bij Omnia Wonen. Daar pakt ze onder andere woonoverlast aan. “Het belangrijkste wat ik in de training Woonoverlast aanpakken heb geleerd? Dat er echt heel veel soorten overlast zijn en dat je alles vast moet leggen. Ik heb te maken met verward gedrag, geluidsoverlast, burenruzies, tuinonderhoud, agressie, drugsoverlast, dat soort zaken.”

Onderwerpen in dit artikel

Woonoverlast… ben jij iemand die problemen opzoekt?

“Voordat ik bij Omnia Wonen terecht kwam was ik deurwaarder. In die functie ben je de laatste schakel in het proces. Je bent eigenlijk al te laat. In mijn huidige werk probeer ik juist te voorkomen dat bepaalde dingen ontsporen en dat mijn oud-collega’s in actie moeten komen.”

Caroline Roest

Je staat nu actief in een proces dat fout dreigt te lopen. Is dat niet lastig?

“Je krijgt meer te maken met acute situaties. Maar ik heb ook veel meer contact met bewoners. Dat vind ik leuk. En zo’n acute situatie oplossen past ook wel bij mij. Snel schakelen en de situatie inschatten, dat kan ik prima.”

Had je direct de juiste kennis in huis voor de functie?

“Nou, ik wist nog niet hoe je bepaalde dingen moet aanpakken, hoe de lijntjes liepen die ik moest volgen. Mijn collega’s moesten me dan in de praktijk op de juiste volgende stap in een proces wijzen. En de gespreksvoering vind ik ook heel interessant. Dat lukte in het begin ook minder dan nu. Ik deed het vooral op intuïtie.”

Wat heb je gedaan om dat te verbeteren?

“Ik heb de training Woonoverlast aanpakken gevolgd. Het belangrijkste wat ik daar geleerd heb is dat er zoveel verschillende soorten overlast zijn. Ik heb veel te maken met verward gedrag, geluidsoverlast, burenruzies, tuinonderhoud, agressie, drugsoverlast, dat soort zaken. Je kunt niet zeggen dat iedere situatie volgens hetzelfde plan moet worden aangepakt. Het is iedere keer weer maatwerk.

En ik weet nu het belang van documenteren. Alles moet op papier. In het begin zag ik daar de waarde niet van. Maar mocht het uit de hand lopen en je staat voor de rechter, sta je veel sterker als je je zaak goed zwart op wit hebt. En ik weet nu ook dat het voor mensen veel spannender is om op kantoor te moeten komen, dan het voor mij is. Daar word ik zelf rustiger en meer zelfverzekerd van.”

Heb je een voorbeeldsituatie waarbij je die vaardigheden kon inzetten?

“Ik had laatst een gezin dat geluidsoverlast veroorzaakte door een vloer in hun appartement. We hebben daar een geluidsmeter ingezet, het sociale wijkteam rondom het gezin ingeroepen, goede gesprekken gevoerd en zo het probleem weten op te lossen. Dat was weliswaar voordat ik de training volgde, maar ik dacht wel tijdens de training: ‘He, dat heb ik prima aangepakt zo!”

Zelf ook je kennis vergroten?

Wil je zelf ook meer leren over wanneer je in actie moet komen? Wat je verplichtingen zijn? Welke instrumenten er zijn om overlast aan te pakken? Tijdens de training Woonoverlast aanpakken komen deze vragen uitgebreid aan de orde. Bekijk het programma en de data.

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of chat met ons en krijg tijdens kantoortijden direct antwoord.

Vrijblijvend advies

Stuur naar een collega