Alle artikelen
Nieuws, inspiratie, handige tips en klantverhalen.
Vakgebieden
Artikelen
-
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Poort6: Van slecht nieuwsgesprek naar motiverende gespreksvoering
Jade Klein is doorstroommakelaar bij Poort6. ‘Wat?’ zegt u? Doorstroommakelaar inderdaad, een vrij nieuwe functie binnen de corporatiewereld. Jade helpt senioren bij het vinden van een nieuwe passende woonruimte voor het geval zij willen of moeten verhuizen. Meestal gaan dat soort gesprekken prima, maar soms is er meer overredingskracht nodig.
Lees meer2 september 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
De Grote Verhuisparadox: Waarom blijven senioren zitten?
De woningmarkt zit op slot. Letterlijk. Terwijl jonge gezinnen zoeken naar een plek om te landen, wonen veel senioren nog in ruime eengezinswoningen. Een woning die ooit bedoeld was voor opgroeiende kinderen. Maar waarom verhuizen senioren niet? Waarom blijven ze zitten in een huis dat niet meer bij hun leven past?
Lees meer29 juli 2025 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Woningstichting Woensdrecht: “Samen een training volgen, maakt je hechter”
Kun je als kleine, hechte corporatie nog dichter tot elkaar komen? Jazeker! Bij Woningstichting Woensdrecht volgden collega’s van Vastgoed, Balie en Verhuur samen een training. Sjoerd de Wit, manager Vastgoed: “Door het volgen van een gezamenlijke training is er meer begrip voor elkaars werk ontstaan. Daar profiteert niet alleen de corporatie in zijn geheel van, ook de huurders.”
Lees meer29 juli 2025 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Effect van je gedrag wordt door jezelf bepaald
Als persoon kom je in je werk veel verschillende mensen tegen. Dan is het toch bijzonder dat je ondanks de verschillen ook veel overeenkomsten hebt en veel van elkaar kunt leren. Iedereen die werkt (en leeft) moet in zijn of haar vakgebied iets bereiken met zichzelf en met mensen in al hun “verschijningsvormen” zoals klanten, collega’s, leidinggevenden, ambtenaren, welzijnswerkers etc.
Lees meer29 juli 2025 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Van Alckmaer over gedrag veranderen zonder te commanderen
Veel corporaties worstelen met problemen die met leefbaarheid te maken hebben. Rondslingerend vuilnis, verwaarloosde tuinen, winkelwagentjes in een complex of graffiti op de muren. Hoe ga je dat soort zaken te lijf zonder alleen maar ‘de strenge handhaver’ te willen uithangen? Mieke Frans, medewerker Leefbaarheid bij woningcorporatie Van Alckmaer, deelt een tip: “Met mensen in gesprek gaan en ze een duwtje in de juiste richting geven helpt beter.”
Lees meer28 juli 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Woonbedrijf ieder1: Nieuw agressieprotocol met heldere handvatten
Overlast, agressie en verward gedrag komen in de sector helaas steeds meer voor. Woonbedrijf ieder1 ging daarom aan de slag met een nieuw agressieprotocol om medewerkers handvatten te bieden bij het omgaan met lastig gedrag en verbale agressie. Maar wat neem je daar wel en niet in mee? En hoe zorg je dat zo’n belangrijk document intern goed beklijft?
Lees meer25 juli 2025 -
Wet- & regelgeving
Woonbond: “Leuk om huurrecht vanuit de andere kant te zien”
Nathalie Boswinkel van de Woonbond was een vreemde eend in de bijt tijdens de training Huurecht Verdieping. “Er waren vooral veel mensen vanuit corporaties. In mijn loopbaan heb ik jaren voor een corporatie gewerkt, maar het was leuk om er nu juist vanuit een andere hoek te zitten. Je neemt dan toch weer andere dingen mee vanuit zo’n training.”
Lees meer25 juli 2025 -
Wet- & regelgeving
“Het is mooi om mensen naar zelfstandigheid te begeleiden”
Wanneer je te maken hebt met huiselijk geweld, komt er meer op je af dan alleen het geweld zelf. Juridische en praktische zorgen stapelen zich op. Samreen Nawaz, sociaal juridisch dienstverlener bij BlijfGroep, helpt cliënten met precies die complexe, maar vaak onderbelichte aspecten. Van huurrecht tot verzekeringen. Haar werk draait om het versterken van zelfredzaamheid, zodat mensen niet alleen veilig, maar ook zelfstandig verder kunnen.
Lees meer1 juli 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Community building: samen bouwen aan een sterke buurt
In veel wijken staan woningcorporaties voor dezelfde uitdaging: hoe zorgen we voor leefbare, veilige en prettige buurten waar mensen met plezier wonen? Een cruciaal onderdeel van het antwoord ligt in community building. Daarbij draait het allemaal om het versterken van de onderlinge verbondenheid tussen bewoners en het activeren van lokale gemeenschappen. Dat klinkt eenvoudig, maar in de praktijk vraagt het om geduld, betrokkenheid én samenwerking. Tegelijkertijd zijn de opbrengsten voor zowel bewoners als corporaties groot.
Lees meer1 juli 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Woonfraude in beeld: hoe pakt Centrada het probleem aan
In een tijd waarin het woningtekort toeneemt en de druk op betaalbare huurwoningen duikt woonfraude in allerlei vormen op. Wat speelt er precies? Welke signalen zijn belangrijk? En hoe pakt Willem van Centrada dit aan?
Lees meer23 juni 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
“Het beeld over statushouders klopt niet”
Het onderwerp ‘statushouders in Nederlandse wijken’ roept vaak vragen op over cultuurverschillen, leefbaarheid en communicatie. Hoe zorg je voor een goede start voor nieuwkomers én begrip bij buurtbewoners? Hans Jongman van Oost Flevoland Woondiensten heeft hierin als wijkbeheerder een sleutelrol. “Het begint allemaal met contact maken. Als je elkaar leert kennen, ontstaat er vanzelf meer begrip.”
Lees meer20 juni 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Schade en vergoedingen bij renovatie, twaalf vragen die knagen
Renovatie van huurwoningen behandel ik tijdens een training Huurrecht bij groot onderhoud, renovatie en herstructurering. Het liefst van algemeen naar specifiek: wat is huur, wat is een gebrek, wat is onderhoud, wat is renovatie, wie moet een gebrek verhelpen, wie mag renoveren, wanneer moet een huurder wat gedogen, wat zijn de sancties/remedies? Hangt het samen met het klusrecht? Of met het recht op verduurzaming? En hoe zit het dan met schade- of andere vergoedingen? In deze publicatie bespreek ik twaalf cases over schadevergoeding, ik heb ze ontleend aan de praktijk van een aannemer die voor corporaties renovaties uitvoert, vanaf het eerste ontwerp tot en met het opleveren van de woning. En zelfs met inbegrip van alle contacten met huurders en bewonerscommissies. Zo’n aannemer ontzorgt de opdrachtgever dus volkomen!
Lees meer12 juni 2025