Signalering: een extra paar ogen voor de corporatie
Als vakman kom je bij mensen achter de voordeur. Een unieke situatie, zeker als jij de enige bent die een bewoner binnenlaat. Dan heb je de kans om zaken te signaleren die opvolging nodig hebben: veel lege alcoholflessen naast de bank, een ijskoude woning waar kleine kinderen rondlopen, een gat in de muur. Maar hoe pak je dat signaleren aan? En is het jouw taak eigenlijk wel?
Signaleren is best lastig
Bernadette Vrijling geeft de training Signaleren achter de voordeur. En dat is nog best een ingewikkeld onderwerp, zegt ze. “Het gaat om het melden van iets dat zich bij iemand thuis afspeelt en niet bekend is bij een corporatie. Vaak is wel bekend wie overlastgevers zijn of waar raddraaiers wonen. Dat is niet nieuw. Maar er komt een steeds grotere groep in moeilijke situaties die zorg vermijdt. Die mensen willen helemaal niet dat iemand anders weet dat ze financiële problemen hebben, verslaafd zijn of dat er huiselijk geweld voorkomt. Ze proberen het onder de pet te houden. En hoe kan dat beter dan door niemand binnen te laten?”
Zorgverleners worden niet snel toegelaten, maar bij vakmannen is dat anders?
“Ja, een kapotte cv-ketel, riolering of kraan moeten nou eenmaal gemaakt worden. En zo komt de vakman dus wel over die drempel. Een vakman voert begrijpelijkerwijs gewoon zijn werk uit en heeft daarom minder aandacht voor wat er in zijn omgeving gebeurt. Ook is het melden van een situatie sowieso lastig: Waar begin je en hoe doe je dit? Vaak zijn mensen bang voor de prijs die ze moet betalen voor openlijke kritiek of opmerking. En vaak is er simpelweg ook geen tijd voor om uitgebreider om zich heen te kijken, omdat de planning het niet toelaat. In dat spanningsveld opereert de training Signaleren achter de voordeur. Het geeft vakmannen de tools en tijd om te handelen en een situatie ook aan te kaarten.”
Wat voor situaties heb je het dan over?
“Liggen er overal matrassen op de grond? Heeft een bewoner zichtbare verwondingen? Is er stankoverlast door huisdieren? Al dat soort zaken kan een vakman prima constateren.”
Hoe kan hij zo’n situatie vastleggen dan?
“Vakmannen hebben het recht foto’s te maken van een situatie. Ze mogen alleen geen persoonlijke voorwerpen of mensen fotograferen. Ik leer ze op welke manier ze de juiste vragen kunnen stellen. Een gesprek beginnen over bijvoorbeeld lege flessen, een blauwe plek of de lage temperatuur in een woning. Vaak vertellen mensen dan wel wat er aan de hand is.”
Waarom zou een vakman dit moeten melden?
“Corporaties trekken steeds meer de zorgtaak naar zich toe. Signalering achter de voordeur is daar een belangrijk onderdeel van. Tijdige signalering kan veel ellende voorkomen. Een kind dat niet wordt mishandeld, een dement iemand die op tijd geholpen wordt, of financiële hulp die een gezin kan redden.”
Stel dat een vakman iets signaleert. Wat dan?
“Dan moet hij het melden. En vervolgens is het een belangrijke taak van hele corporatie om de melding op te pakken en op te volgen. Iedereen heeft hier een eigen rol in. Van de directie om het belang te onderstrepen, tot de teamleider om tijd en ruimte mogelijk te maken.
Iedereen moet erbij betrokken worden. Zo zet je ook een goede meldingsinfrastructuur op. De training moet dus eigenlijk ingebed worden in de hele organisatie en is ook bedoeld voor een brede doelgroep. En, ook belangrijk: houd de vakman op de hoogte van wat er uit de melding komt. Het is fijn om te horen als zijn melding heeft geleid tot een betere situatie voor een huurder.”
Lees hier meer over het programma en de data van de open inschrijving: Signaleren achter de voordeur.
Benieuwd naar een in companytraining?
Wil je aan de slag met dit onderwerp binnen je corporatie? Onze adviseurs denken graag mee om een programma samen te stellen op basis van je eigen situatie. Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden.