“Vakmannen zijn onze ogen en oren in de wijk”
Wat doe je als je als vakman van een corporatie ergens binnenkomt en je ziet iets wat niet goed gaat in huis? Huiselijk geweld, vervuiling, armoede of eenzaamheid. Wanneer meld je iets of wanneer is het een privéaangelegenheid? De training “signaleren achter de voordeur“ helpt daarbij.
Esther van der Leij van Woonborg houdt zich als consulent Leefbaarheid veel bezig met de bewoners in de wijk. “Denk aan zaken als overlast, woonfraude, maar ook het opzetten en uitvoeren van leefbaarheidsprojecten behoort tot mijn werk. Als iemand een goed idee heeft, gaan we met de gemeente in gesprek. Op die manier proberen we ook bewoners positief bij de wijk te betrekken.” Eén van de zaken die bij de leefbaarheidsplannen horen, is een nog betere samenwerking met vakmannen in de wijk. “Die is eigenlijk al prima, maar we willen er zoveel mogelijk profijt van hebben dat juist de vakmannen onze ogen en oren zijn in de wijk. Zij komen op plekken waar wij nooit komen en zien zaken die wij niet zien. Het is belangrijk om die signaleringsfunctie goed op te pakken en vandaar dat we een speciale training hebben opgezet.”
Waarom is dit thema belangrijk?
“Voor mijn gevoel zijn er steeds meer onzichtbare problemen in de wijk. Armoede, mensen die verward overkomen, eenzaamheid, huiselijk geweld of vervuiling zijn zaken die je niet aan de buitenkant van een woning ziet. Je ziet het pas als je eenmaal over de drempel bent. Vakmannen zijn bij uitstek mensen die bij mensen thuis komen en eventueel dit soort dingen kunnen signaleren naast hun werkzaamheden. Mensen zelf hebben vaak schaamte om dit soort zaken te melden.”
Wat waren de uitgangspunten bij het opzetten van deze in company?
“Signalering was belangrijk: wanneer moet een vakman een bepaalde situatie melden? Wanneer is iets belangrijk genoeg? En hoe doe je dat dan zonder dat je eigen veiligheid in het geding komt?”
Welke rol heeft Woonborg richting ketenpartners zoals zorg of politie?
“Wij hebben vooral een signalerende rol, maar die is wel heel belangrijk want we zijn de eerste in de lijn. Na een melding gaan we meer informatie zoeken en verwijzen door naar de juiste partij.”
Is het lastig voor vakmannen om iets te melden?
“Dat is eigenlijk het grootste euvel. Want wat valt binnen iemands privacy? En je wilt ook liever niet dat iemand weet dat jij als vakman bijvoorbeeld een melding hebt gedaan van huiselijk geweld. Dan ga je de volgende keer toch niet met een lekker gevoel naar die woning toe. We hebben het hier bij het opzetten van de training uitgebreid over gehad. Maar er is eigenlijk geen alternatief, want als de vakman niets zegt blijft de situatie bestaan. En het is in het belang van de bewoners dat daar een eind aan komt. We proberen uiteraard wel zo te werk te gaan dat de vakman zo min mogelijk als bron benoemd wordt. Bij een zorgvraag gaat dat prima, dan kunnen we in een brief zeggen dat onze vakman op bezoek is geweest en zich zorgen maakt. Zoiets wordt meestal wel positief opgepakt door de bewoner. Bij een melding van huiselijk geweld is dat anders. Dan bellen we misschien aan bij een woning onder het mom van een toevallig bezoekje, de melding van de vakman blijft dan buiten de zaak.”
Hoe heeft de training hierbij geholpen?
“Voor de vakmannen was het een eye opener om te zien wat wij met die meldingen doen. Dus het besef dat zij echt onderdeel zijn van de oplossing in plaats van alleen maar een probleem aankaarten. En het heeft geholpen want we krijgen nu significant meer meldingen binnen dan voorheen.”
Direct zelf aan de slag?
Tijdens de training Signaleren achter de voordeur leer je hoe en wat je signaleert en waar je dit vervolgens binnen je eigen organisatie meldt. Daarnaast leer je hoe je kunt reageren op lastig gedrag van huurders en hoe je een juiste inschatting van de situatie kunt maken.
Ook behoefte aan een maatwerk training?
Heb je ook behoefte aan een in company speciaal voor jouw organisatie en ketenpartners? Neem contact op met onze opleidingsadviseurs. Samen zoeken we de best passende oplossing, passend bij je vraagstuk en situatie./p>