Woonfraude in beeld: hoe pakt Centrada het probleem aan
In een tijd waarin het woningtekort toeneemt en de druk op betaalbare huurwoningen duikt woonfraude in allerlei vormen op. Wat speelt er precies? Welke signalen zijn belangrijk? En hoe pakt Willem van Centrada dit aan?
Op welke manier heb je te maken met Woonfraude?
“Centrada is flink aan het bouwen. Door de krapte op de woningmarkt groeit het aantal gevallen van woonfraude. We hadden eerst een gespecialiseerde collega die zich met dat probleem bezig hield. Die heeft het onderwerp op de kaart gezet en wij hebben als afdeling dit stokje overgenomen.”
Hoe uit woonfraude zich bij jullie?
“Het aantal meldingen via het online meldingsformulier is aardig gestegen. Als ik door mijn wijk loop hoor ik steeds vaker van bewoners dat er ergens ‘iets’ speelt. Ook collega’s van andere afdelingen melden regelmatig zaken bij ons. Deels komt dat doordat ze mijn gezicht na twee jaar beter kennen. Maar vooral omdat woonfraude simpelweg vaker voorkomt en wij er als corporatie meer aandacht voor hebben.”
Waarom denk je dat woonfraude steeds meer voorkomt?
“Niet alleen omdat we er actiever mee bezig zijn. Ik vermoed dat ook het woningtekort een grote rol speelt. Mensen zijn soms simpelweg wanhopig op zoek naar iets en zoeken dan een oplossing die niet toegestaan is. Een vriend die in het huis woont, een familielid dat er niet hoort te wonen, een stel dat samenwoont maar eigenlijk ieder een eigen huis heeft.”
Welke vormen zie je nog meer?
“We hebben veel te maken met prostitutie, hennepplantages, woningen die langere tijd leeg staan, maar niet betrokken worden. Dat heeft vaak te maken met uitkeringsfraude. Voor dat soort zaken hebben we een goede samenwerking met de gemeente en politie.”
Weet je precies op welke signalen je moet letten?
“Wel een beetje, mijn achtergrond als oud-agent helpt daarbij. Hoe vaker je iets doet, hoe beter je erin wordt. Maar het is vooral een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Je loopt door de wijk en kijkt op een bepaalde manier naar dingen. Een tuin die niet onderhouden is, een woning waarvan de gordijnen altijd dicht zijn of ramen die nooit open staan ook al is het heel warm. Of bewoners melden dat er uit een woning ineens heel veel mensen komen. Dan gaan er belletjes rinkelen.”
Pak je huurders die woonfraude plegen altijd hard aan?
“We nodigen mensen altijd uit op gesprek om de situatie uit te leggen. In sommige gevallen heb ik daar begrip voor en maken we afspraken. Bijvoorbeeld mensen die langere tijd ziek zijn geweest en tijdelijk bij vrienden of familie wonen. Of mensen die niet wisten van het concept van proefsamenwonen. Een kwestie van onwetendheid dus.
In andere gevallen is kwaadwillendheid heel simpel aan te tonen. Bijvoorbeeld een woning die op Marktplaats of andere online platformen wordt aangeboden, niet heel slim. Haha.”
Wat heb je in je training over woonfraude geleerd wat je nog niet wist?
“Bij de politie heb je met veel wet- en regelgeving te maken. In mijn huidige baan ook, maar ik heb net wat meer vrijheid en ruimte om te bewegen. Ik mag bijvoorbeeld in overleg met bewoners een koelkast bekijken of lades opentrekken. Dan kom ik wel eens zaken tegen die nuttig zijn, zoals beschimmeld eten dat ver over de houdbaarheidsdatum heen is. Hiermee toon je aan dat er al geruime tijd niemand in de woning is geweest. Als agent mag dat niet zomaar. En ik heb geleerd dat de bewijslast bij de andere partij ligt, dat is ook anders dan toen ik bij de politie werkte. Al met al heb ik door de training Woonfraude ervaren dat ik veel meer vrijheid heb om mijn werk te doen en dat is fijn!”
Zelf ook aan de slag met Woonfraude?
De training Woonfraude focust op alle facetten van woonfraude. In twee dagen leer je alles over het herkennen van signalen, verschillende vormen en welke relevante wet- en regelgeving van toepassing is.