Bewonersbijeenkomsten zónder klotsoksels?
Natuurlijk begin je goed voorbereid aan je presentatie over de renovatie bij de bewonersbijeenkomst. Maar dan gebeurt het: Er ontstaat een gespannen sfeer in de groep en de mensen in de groep zitten dus echt niet te wachten op je boodschap… Wat je ook zegt, het komt niet aan.
En ja hoor. Dan is er weer die bewoner die de avond als een uitgelezen kans ziet om al zijn negatieve emoties op jou te botvieren!
Bovenstaande is echt de nachtmerrie van iedere corporatiemedewerker bij een spannende bewonersavond of bijeenkomst.
Negatieve groepswerking
Het klopt. Er hoeft maar een bewoner net wat te veel kritische opmerkingen te maken en grote kans dat je goed voorbereide boodschap niet meer doorkomt. De avond escaleert in een grote klaagzang en de inhoud van je boodschap komt al helemaal niet meer aan de orde.
Bewonersavonden lijken juist om dit soort redenen steeds vaker vermeden te worden. En dat is zonde want juist zo’n avond kan enorm positief helpen in het verdere plan of project.
Eerlijk is eerlijk. De boodschap van de corporatie is ook niet altijd positief. Mensen moeten (tijdelijk) verhuizen bij een renovatie en dat is ook heel ingrijpend. En natuurlijk begrijp je dat de bewonersraad liever had gezien dat je én het schilderwerk én de liftrenovatie nu zou aanpakken.
Hoe zou het eigenlijk zijn als je een goede bewonersavond hebt? Waardoor je samen met bewoners de veranderingen kunt oppakken. Met een positieve sfeer? Fijn? Leuk? Plezierig? Onze tip: Maak dan gebruik van positieve groepsdruk. En de kracht van de mensen zelf.
Een goede voorbereiding is het halve werk
Heb je er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht om te beginnen met een uitdagende stelling in plaats van jezelf voor te stellen? Of om juist te beginnen met het uitlokken van de weerstand, zodat je deze direct bij de start kunt managen in plaats van te vertellen wat je gaat doen en hopen dat het rustig blijft…
Want stel je voor...
Tijdens de bewonersavond is er ruimte voor de frustratie, kritiek en irritatie van de bewoners. Daardoor voelen al in de eerste 10 minuten de aanwezigen zich gehoord. Je vraagt direct bij de start: "Wie zit er niet te wachten op deze renovatie?" Of: "Wie heeft er wakker gelegen van deze avond?"
Op die manier sluit je veel meer aan bij datgene wat de bewoners nodig hebben om de renovatie of een andere verandering te accepteren. En je voorkomt dat je alleen maar argumenten staat op te lezen of staat te verdedigen wat jij en je collega’s allemaal wél gedaan hebben.
Weerstand & Evenwicht
Elke verandering in een straat of buurt roept in meer of mindere mate weerstand op. Je bewoners willen best verandering. Ze willen alleen niet veranderd worden. Logisch toch?
Onduidelijkheid in wat mensen precies te wachten staat, haalt mensen psychologisch uit hun evenwicht. Kan ik mijn gordijnen straks wel houden? Hoe krijg ik twee verhuizingen voor elkaar? Voor mijn kinderen is rust en regelmaat heilig. Hoe behoud ik dat nu?
Weerstand is dus heel normaal! En als je weerstand als een normale reactie ziet op het verlies van het persoonlijk evenwicht, dan worden bewonersavonden al heel anders. Je richt je dan niet uitsluitend op de inhoudelijke kant van een renovatie of jouw boodschap. Je helpt bewoners dan om een andere werkelijkheid te omarmen en herstelt hun psychologische evenwicht. Je creëert een verlangen naar de nieuwe situatie en laat de nieuwe situatie ook de nieuwe norm worden.
De Bewonersavond 2.0
Wil je ook aan de slag met een nieuwe aanpak om jouw bewonersbijeenkomsten te begeleiden? Of het nu gaat om renovaties, participatievergaderingen of het verbeteren van de leefbaarheid, in de training Bewonersbijeenkomsten ga je op zoek naar de redenen van weerstand en de wijze waarop je deze vooraf kunt managen.
Ps. Deze werkwijze werkt ook heel goed bij presentaties binnen je organisatie en is daarom ook geschikt voor beleidsmedewerkers, communicatieafdelingen en managers. Moet jij binnenkort een groep toespreken?
Tijdens de training Bewonersbijeenkomsten ga je werken aan je eigen verhaal. Zodat je zónder klotsoksels voor de groep staat.
Zie ik je snel?
Soraya Rooijackers
Trainer Kjenning
Datum: 01-10-2018