Blog

Geef de vele betrokken mensen in de corporatiesector weer ruimte!

Wauw! Er zijn nog veel betrokken mensen in de corporatiesector! Op het seminar De Bezielde Corporatie zat de zaal namelijk vol met betrokken mensen die werk willen maken van de bedoeling. Mensen die actief op zoek zijn naar hoe ze de bedoeling van het werk van corporaties en henzelf meer vorm kunnen geven... Omdat ze voelen dat onze systeemwereld misschien niet echt datgene biedt waar de klant de meerwaarde ook zo goed van ervaart... Met een volle zaal beseffen dat het anders kan. Met bezieling werken aan de bedoeling! 

Uit de comfortzone
Wat was het seminar inspirerend en motiverend. Maar ook best wel confronterend.! Want gaandeweg de dag kom je erachter dat je soms wel erg vanuit je vaste patroon dingen doet omdat “we dat hebben bedacht” en werken op de automatische piloot nu eenmaal makkelijker is. En hoe we soms niet meer nadenken over de bedoeling van iets maar ons laten leiden door regels, procedures en systemen omdat we die nu eenmaal bedacht hebben.

Een plofkip…
Topspreker Jaap Peters, auteur van bestsellers zoals Het Rijnland Boekje, de Intensieve Menshouderij, maakte een perfecte analogie met hoe we als corporaties ons werk organiseren. Het productieproces van de plofkip is volgens Jaap een goed voorbeeld van organiseren waarbij de nadruk ligt op productie, cijfers en directe resultaten. Je kunt een plofkip wel ruimte geven maar als hij dat niet kent, voelt ruimte alleen maar als een leegte zonder betekenis. De plofkip gaat echt niet uit zichzelf scharrelen en de vrije ruimte in.

Bij teveel corporaties zijn mensen zich gaan gedragen als een soort van plofkip. We noemen ze dan ook geen mensen maar “Human resources”: menselijke grondstof… Resources die zonder na te denken, werken aan het behalen van gestelde doelen volgens de tijd van de klok. Geen benul van wat er in de wereld daaromheen gaande is, geen overzicht van het geheel en geen oog voor mogelijke oplossingen. Lamgeslagen door systemen, procedures en regels waardoor de energie soms ver te zoeken is en kansen en talenten onbenut blijven. Cijfers, systemen, taken, procedures en regels lijken belangrijker geworden dan het helpen van de klant.

Er is volop potentie!
Met treffende voorbeelden gaf Jaap inzicht in het potentieel dat vaak gewoon al aanwezig is en hoe corporaties daar gebruik van kunnen maken. Meer ruimte geven, meer oog voor het geheel komt door meer Rijnlands te gaan werken. Ruimte geven maar daar wel zinvolle invulling aan geven en goed faciliteren. Geen leegte geven zonder betekenis. De traditionele organisatiestructuur met de hark moet dan ook weg als het aan Jaap ligt. Zet managers en backoffice in een ondersteunende en faciliterende rol en zet de professionals zoals wijkbeheerders, verhuurmedewerkers, call-centermedewerkers en iedereen met direct klantcontact op de voorgrond in de regie. Laat die de organisatie maar aansturen vanuit de klantvraag. Op die manier maak je gebruik van de kennis en kunde van professionals, zet je medewerkers in hun kracht en komt er ook meer bezieling.

Wat neem je mee?
Na de middag met interactieve workshops werd de dag afgesloten met een vooruitblik. Wat ga je morgen anders doen? Vanuit corporatie HeemWonen kwam een prachtig besluit om aan het eind van ieder overleg de vraag te stellen: “wat heeft de klant aan dit overleg gehad?”. De kracht van die vraag is dat hij niet moeilijk is. En als het antwoord wel lastig is, dan is het geven van het antwoord ook al niet meer nodig…

Wellicht als we die vraag allemaal nu eens stellen na ieder overleg, dan komen we al een stuk dichterbij de bedoeling.

Met de betrokkenheid zit het wel goed. Nu nog (begeleid) ruimte geven, krijgen en vooral nemen om daarmee aan de slag te gaan. Het seminar heeft ons veel energie gegeven doordat we daar weer een stukje aan hebben kunnen en mogen bijdragen! De steen ligt in de vijver nu. Aan de slag!

Eddy Bonthuis
directeur Kjenning

Datum: 05-10-2016

Delen: