Blog

Goede adviezen kunnen geven bij schimmelvorming

Niemand zit te wachten op vocht, of erger nog, schimmel in huis. Toch hebben veel huurders ermee te maken. “Lefier wil dit adequaat afhandelen, voortijdig signaleren en goede adviezen geven”, aldus Henk Lambeck, manager Gebiedsteam. En dus werd de training Vocht en Schimmel gevolgd door een groot aantal medewerkers.

Vocht en schimmel. Bah.

“Fijn is het niet als je er last van hebt. En dat hebben veel mensen toch. Sterker nog, het is een veelvuldig terugkerend probleem en echt iets van deze tijd. Naast dat het er vies uitziet is het ook nog eens schadelijk voor de gezondheid.”

Poetsen we niet meer genoeg?

“Daar heeft het niet zoveel mee te maken. Onze huizen zijn inmiddels zo goed geïsoleerd, ik zou bijna zeggen ‘dichtgeïsoleerd’, dat het daar goed toeven is voor schimmels. In iedere woning wordt nu eenmaal vocht geproduceerd. Koken en douchen zijn de grote ‘boosdoeners’. Vroeger ging je 1x per week in bad, tegenwoordig douchen mensen soms meerdere malen per dag. Dan komt er veel vocht vrij. Goed ventileren is hierbij het toverwoord. Als je niet goed ventileert krijg je schimmels.”

En daar krijgt Lefier dan meldingen van

“Ja. Huurders bellen ons daarover, en daar moeten wij uiteraard wat mee. Dat betekent dat binnen onze organisatie voldoende kennis - die er voor een deel al was - aanwezig moet zijn bij de verschillende functies die klantcontact hebben.”

Verschillende functies?

Werkvoorbereiders, bouwkundig verhuurmakelaars, medewerkers van het klantcontactcenter (KCC) en de allround vakmannen. Al deze medewerkers – ieder op een andere manier vanuit zijn of haar functie – hebben hier mee te maken. Het KCC vooral op informatief vlak, de vakman en bouwkundig verhuurmakelaar meer op bouwkundig, technisch en analyserend vlak. 

Zeker de vakman komt iedere dag achter de voordeur en moet niet alleen het probleem kunnen analyseren en oplossen, maar ook kunnen informeren over de oorzaken en adviseren om schimmelvorming te voorkomen. We waren dan ook op zoek naar een training die recht deed aan al die verschillende behoeften.”

Gelukt?

“Zeker. Samen met Kjenning is er een training op maat samengesteld. Al naar gelang hun functie volgden de medewerkers een training van 1 of 2 dagdelen tot 2 dagen. In totaal hebben ruim 100 medewerkers de training gevolgd. Een aantal medewerkers is nu zelfs specialist. Zij hebben nog meer inzicht in de bouwfysica en meer inzicht in ventilatie- en temperatuurberekeningen.”

Zijn die 100 medewerkers een beetje tevreden?

“Ze zijn blij met het resultaat: verbreding en verdieping van kennis. Er komen nu vervolgverzoeken vanuit de organisatie. Bijvoorbeeld voor een communicatietraining. Want je kunt wel voldoende kennis hebben, maar die kennis moet je vervolgens ook op een goede manier overbrengen aan de huurder. Zeker in deze tijd waarin mensen steeds mondiger zijn, is het belangrijk om helder en duidelijk te kunnen communiceren met de huurder.”

Maatwerk is samen-werken

Lefier trok in deze maatwerk training over Vocht en Schimmel samen met Kjenning op. De training is op maat gemaakt en sloot aan bij de eigen situatie bij Lefier en is afgestemd op de deelnemers.

Uiteraard kan de training Vocht en Schimmel ook individueel gevolgd worden in de open inschrijving.

Ook een ontwikkelvraagstuk?

Neem dan  contact op met onze opleidingsadviseurs. Samen zoeken we de best passende oplossing, passend bij uw vraagstuk en uw situatie.


Datum: 02-09-2018

Delen: