Haalt u eruit wat erin zit? Wel met deze vijf tips!
Bij onze trainingen gaan de deelnemers aan het eind van de trainingsdag vaak enthousiast en vol inspiratie naar huis. Dat is uiteraard mooi, maar daarmee ben je er niet.
Het succes van een training valt of staat bij de vertaling van het geleerde naar de dagelijkse praktijk en het gaan delen en toepassen van deze nieuwe kennis en vaardigheden.
Te vaak horen we nog dat deze vertaling onvoldoende is en daarmee is het effect van de training niet maximaal. Dat is zonde! Zonde van de tijd en energie die uw medewerker in de training heeft gestoken en zonde van het budget van de organisatie.
Vijf tips voor meer effect van een training
Het doel van een training is dat de deelnemer na de training ‘lekkerder’ en effectiever kan werken doordat hij/zij meer kennis of vaardigheden heeft gekregen en daardoor ook het zelfvertrouwen is toegenomen. Cruciaal is dan natuurlijk wel dat hij/zij de nieuwe kennis en vaardigheden kan toepassen.
Daarvoor is een vooropgezet en doordacht plan voor de vertaling naar de praktijk essentieel. In onze trainingen krijgen deelnemers daarvoor natuurlijk wel handvatten. Maar op de inbedding van het geleerde in de dagelijkse praktijk hebben wij daarna minder invloed. Wat kunt u daarvoor doen als leidinggevende?
Enkele tips:
- Formuleer met de medewerker vóór de training concreet (SMART) geformuleerde leerdoelen. Vaak zijn 2 of 3 al meer dan genoeg. Wat is het doel van de training? Wat moet de medewerker na de leeractiviteit kunnen of doen? Moet de medewerker bij voorbeeld input leveren voor het afdelingsplan? Of overlastzaken zelfstandig kunnen oppakken?
- Toets in welke mate de leerdoelen zijn behaald. Wat gaat beter en waar merk je dat aan?
- Vraag de medewerker welke inzichten of adviezen hij/zij heeft voor de afdeling of organisatie. Wat gaat al goed op de afdeling, wat kan beter en hoe kan dat beter?
- Vraag de medewerker wat hij/zij nodig heeft om het geleerde in de eigen praktijk toe te passen. Bij voorbeeld een middag meelopen met een ervaren collega. Of het uitwerken van een verbetervoorstel.
- Laat de medewerkers hun nieuwe kennis en inzichten delen met collega’s of het management. Door het geleerde in eigen woorden te vertellen, beklijft het beter. En door met elkaar in gesprek te gaan over mogelijke toepassingen van het geleerde profiteert de gehele organisatie.
Wilt u meer rendement uit trainingen of andere ontwikkelinterventies? Onze adviseurs denken daar graag over met u mee. Neem contact op via 0320-237488 of via het contactformulier voor een vrijblijvend gesprek.
Datum: 10-12-2021