‘Ik heb lekkage’ En dan?
Medewerkers van de servicedesk van woonzorgorganisatie DrieGasthuizenGroep volgden de training Reparatieverzoeken en integrale veiligheid. Deelnemer Sheila Jochems: “Het is prettig om meer technische kennis te hebben om zo beter en sneller reparaties en verzoeken op de juiste manier uit te kunnen zetten.”
Meer technische kennis dus
“De medewerkers van de servicedesk zetten alle reparaties en verzoeken van bewoners uit. Een reparatie zoals bijvoorbeeld een lekkage of stroomstoring. Maar soms komen er ook verzoeken. Daarbij moet je dan denken aan extra planken maken, een stopcontact verplaatsen, et cetera. DrieGasthuizenGroep heeft daarvoor een technische man in dienst en we hebben contracten met verschillende technische bedrijven. Als je zelf wat meer woon-technische kennis hebt, kun je beter bepalen wat het probleem is en beter indelen bij wie je een bepaalde reparatie of een verzoek uitzet.”
Maar bewoners hebben daarin zelf toch ook een verantwoordelijkheid?
“Natuurlijk hebben ze dat. Ze hebben zelf een zorgplicht voor de woning. Verven en behangen bijvoorbeeld zijn voor de huurder. Net zoals een lampje indraaien, om maar eens wat te noemen. Maar DrieGasthuizenGroep is een woonzorgorganisatie, wij bieden alles wat oudere mensen nodig hebben als het om zorg en wonen gaat. Wij hebben te maken met een specifieke doelgroep, niet de gemiddelde huurder.”
Vertel
“DrieGasthuizenGroep heeft verpleeg- en verzorgingshuizen met in totaal 358 wooneenheden en daarnaast hebben we 414 zorgvriendelijke appartementen op 7 verschillende locaties. Voor de bewoners van de appartementen is er een servicefonds. Zij kunnen een abonnement afsluiten zodat kleine onderhouds- en reparatiewerkzaamheden door ons worden uitgevoerd. Het is dus goed om woon-technische kennis te hebben om efficiënter te kunnen werken.”
Wat weet u woon-technisch nu?
“Mijn huizenkennis is vergroot. Ik weet nu wat de specifieke kenmerken van huizen uit bepaalde bouwjaren zijn. Daaruit kunnen ook specifieke klachten voortkomen. Dat herken ik nu veel sneller. Of waarom in oudere huizen vaker vochtproblemen in de badkamer voorkomen. Alle belangrijke bouwkundige en installatietechnische aspecten kwamen aan bod. Net zoals technische vaktermen. En ook de integrale veiligheid: tuintjes op de galerij bijvoorbeeld zijn ontzettend gezellig om te zien, maar niet veilig als het gaat om brand. Dat brengt niet alleen risico’s voor de bewoners met zich mee in geval van een evacuatie, maar er zijn ook risico’s voor de organisatie, denk aan aansprakelijkheid.”
Lekker praktisch dus?
“Ja, de dagelijkse praktijk was het uitgangspunt. Ik kan nu sneller tot de kern komen. Maar naast het praktische is de bewustwording minstens even belangrijk. Je wordt op andere ideeën gebracht. We hebben in de organisatie weer kritisch gekeken naar de interne (werk)processen en deze soms op onderdelen aangepast. En stiekem vond ik het ook leuk om te ontdekken dat DrieGasthuizenGroep het eigenlijk best wel goed doet op dit gebied. Dat is een mooie positieve bevestiging.”
Praktisch toepasbaar en passend bij de eigen situatie
Samen met de DrieGasthuizenGroep hebben onze opleidingsadviseurs een maatwerk traject ontworpen met verschillende kennis en vaardigheden voor KCC-medewerkers. De training is toegespitst op eigen praktijksituaties en aanwezige kennis en ervaring bij de medewerkers van de DrieGasthuizenGroep.
Ook een ontwikkelvraagstuk?
Neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs. Samen zoeken we de best passende oplossing, passend bij uw vraagstuk en uw situatie.
Datum: 12-12-2018