Opzichter dagelijks onderhoud: “De praktijkdag woninginspectie was heel leerzaam”
Hoe zit het ook alweer met de asbestregels? Of met de zelf aangebrachte voorzieningen door de huurder? Wat mag en wat mag niet? En hoe voer je een goed klachtengesprek? Elian Jonkheid, medewerker eerstelijnsservice bij Woonforte wilde het fijne ervan weten en volgde de opleiding Opzichter dagelijks onderhoud.
Hoe ziet de werkweek eruit?
“Als medewerker eerstelijnsservice heb ik veel contact met de huurders over alles wat te maken heeft met het huren van een woning. Bijvoorbeeld reparatieverzoeken, inschrijvingen, klachten, et cetera. De ene dag zit ik daarvoor achter de telefoon, de andere dag achter de computer, en weer een andere dag zit ik op social media als LinkedIn, Facebook, WhatsApp of op onze eigen chat. Want dat hebben we bij Woonforte inmiddels ook.”
Lijkt me een pittige baan
“Ik vind het een leuke baan. Ik hou van mensen helpen, en vind het fijn als ik goed advies kan geven. Mensen kunnen soms lelijke dingen zeggen of schrijven, maar zolang het niet persoonlijk is voel ik me ook niet aangesproken. Huurders van sociale huurwoningen hebben het vaak niet breed, dan snap ik wel dat bijvoorbeeld een hoge eindafrekening van servicekosten tot frustratie kan leiden. Als je je kunt inleven in de huurder, kom je al een heel eind richting een goede oplossing waar beide partijen zich prettig bij voelen.”
Waarom deze opleiding? Sluit dat aan op uw werk?
“De opleiding sluit deels aan op mijn huidige werk, maar daarnaast ben ik onwijs geïnteresseerd in de functie van opzichter. Daar wil ik graag naar doorgroeien. Ik wil nu al zoveel mogelijk kennis opdoen, zodat ik die stap kan maken. Ik ben een dochter van een aannemer, vroeger hielp ik mijn vader altijd al mee. Ik vind klussen leuk, thuis doe ik al het buitenschilderwerk. Laatst heb ik boven nog een laminaatvloer gelegd en in de wc een mozaïekvloer. De opleiding sluit én aan op mijn persoonlijke belangstelling én op wat ik in mijn werk wil gaan doen.”
En? Zat u 7 dagen op het puntje van je stoel?
“Het was in principe 7 dagen achter elkaar, maar door corona liep dat wat anders, en was het deels ook online. We zijn weer fysiek geëindigd, gelukkig wel. Er kwam veel aan bod: vochtproblematiek, gesprekken bij klachten en mutaties, zelf aangebrachte voorzieningen. Is daarvoor toestemming gevraagd of niet? Ook het onderscheid tussen huurders- en verhuurdersonderhoud, asbest wet- en regelgeving, techniek en veiligheid, en kosten en risico’s werden belicht. En woningen zonder cv-installatie, dat is de toekomst, dus dat was een interessant onderdeel. Maar het allerleukst en meest interessant vond ik de woninginspectie.”
Waarom de woninginspectie?
“Omdat dat een praktijkdag was. Dat vind ik ontzettend leerzaam. We hebben 2 woningen bekeken. Vervolgens moesten we zelf een rapport opstellen. Zijn er kosten voor de huurder of voor de verhuurder, waarom dan? Zit er asbest in of om het huis? Zijn er bijvoorbeeld beugels in een badkamer gemonteerd en is daarvoor door een tegel geboord? Staan er volle containers buiten of zijn die keurig geleegd? De evaluatie aan het eind van de dag heeft toegevoegde waarde. Dan merk je dat het bij andere corporaties soms anders geregeld is. Zo leer je ook weer van elkaar.”
Datum: 13-12-2021