Blog

Presenteren tijdens bewonersbijeenkomsten: help!

Als medewerker Wonen is Elke Geurts van woningcorporatie De Huismeesters aanspreekpunt voor bewoners. Soms zijn dat een-op-eengesprekken, soms gaat ze in gesprek met een groep bewoners. 

De training Bewonersbijeenkomsten gaf haar een goede basis. “Ik weet nu: ik heb de kennis, dus het komt wel goed.”

Contact met bewoners. Vertel

“Bij De Huismeesters ben ik het aanspreekpunt voor bewoners uit een aantal wijken. Mensen kunnen bij mij terecht over overlast, leefbaarheid, en ook bij overlast kom ik in beeld. Wordt een wijk bijvoorbeeld gerenoveerd of gesloopt, dan verzorg ik de communicatie naar de bewoners. En dan zit ik bijvoorbeeld ook met de mannen van de bouwonderneming aan tafel, om te weten wat wanneer precies gebeurt. Of in het geval van een uit de hand gelopen overlastsituatie met een advocaat om de juridische mogelijkheden te bekijken. Geen dag is hetzelfde, dat is leuk en uitdagend.”

Sloop + renovatie = communicatie?

“Bij de kleinere zaken die spelen heb je vaak een-op-eengesprekken of met een klein groepje bewoners. Of - bij klein onderhoud - je stuurt een brief, maar dan wel een brief die begrijpelijk is voor de bewoners. Sloop en renovatie hebben grote invloed op het leven van de bewoners, dat kun je uiteraard niet afdoen met een brief. Dan organiseer ik namens De Huismeesters een bijeenkomst waar ik een presentatie geef over wat er staat te gebeuren.

Vorig jaar oktober was er een bijeenkomst over een sloopproject waar ik voor de eerste keer de presentatie deed, en ik wilde graag wat meer basis hebben om goed te kunnen presenteren voor een grotere groep. De training Bewonersbijeenkomsten was in september. Precies op tijd voor mij dus!”

En? En? En?

“Echt een hele leuke training. Het begon al heel bijzonder. We moesten van tevoren een korte presentatie voorbereiden. Daar had ik mijn best op gedaan. Toen de training begon zei de trainer dat die presentatie in de prullenbak kon. Dat we over een ander onderwerp zouden gaan presenteren. Je zag iedereen denken: help! Ik ook, want presenteren voor een groep is toch wel een dingetje.

De boodschap was: je weet nooit waar je mee te maken krijgt op een bijeenkomst met bewoners, dus ga maar staan. Toen dacht ik: dit wordt leuk, hier ga ik wat aan hebben.”

En dat was nog maar het begin

“Precies. Uiteraard was er de theorie, maar het waren vooral twee dagen met doen, doen en nog eens doen. Dat was heel waardevol. We hebben in kleine groepjes gewerkt, presentaties voor de hele groep geoefend, die dan bewoners speelden met weerstand en emoties. Je leert weerstand herkennen én benutten, doorvragen, overtuigen, meebewegen. Daarnaast kreeg je ook persoonlijke feedback, individuele leerpunten.”

Doe je dingen nu anders?

“Ik ben erg van het goed voorbereiden. Maar als alles al in steen gebeiteld is, kan dat ook tegen je werken. Ik laat nu meer los, kijk hoe de avond loopt en pas me daarop aan.

Vorig jaar oktober voor de bewonersbijeenkomst in verband met een sloopproject was ik gezond zenuwachtig. Maar door de training Bewonersbijeenkomsten heb ik naast technieken om goed te kunnen spreken voor een groep, ook meer zelfvertrouwen gekregen. Ik weet nu: ik heb de kennis, dus het komt wel goed. En dat was ook zo.”

Datum: 08-02-2019

Delen: