Blog

Sociale projectbegeleiding: communicatie, communicatie, communicatie!

Sloop- en renovatieprojecten: dat zijn ingrijpende zaken voor bewoners. Martijn van den Bogaard, woonconsulent Sociaal Beheer bij Thius, volgde onlangs de training Sociale projectbegeleiding om bewoners zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. “Het begint en eindigt met communicatie.”

Woonconsulent Sociaal Beheer: lijkt me een ‘heftige’ functie

“Omdat je regelmatig met emoties van bewoners te maken hebt bedoel je? Dat zie ik niet als ‘heftig’. Ik ben nu 2,5 jaar woonconsulent Sociaal Beheer en ik ga iedere dag met plezier naar mijn werk. Er is geen dag hetzelfde, ik weet ’s ochtends niet wat de dag mij zal brengen. Van alles komt er voorbij: overlast, burenruzies, overhangende takken die irritatie opwekken bij de buren, schuldenproblematiek. Het is belangrijk om een groot netwerk te hebben – gemeente, GGD, et cetera – zodat je kunt inzetten op extra zorg als dat nodig is.”

Maarre… wat is de link met de training Sociale projectbegeleiding?

“Er komt een groot sloop-/renovatieproject aan bij Thius, een aantal seniorenwoningen wordt gesloopt. Daar is een sociaal plan voor nodig. Het is heel ingrijpend voor bewoners wanneer ze een tijdje of permanent ergens anders moeten wonen. Daarnaast krijgen mogelijke terugkeerders een nieuwe woning. Natuurlijk komen ze in sommige gevallen terug in een prachtig huis, maar ze raken het vertrouwde kwijt. Ik heb nog nooit met zo’n groot renovatieproject te maken gehad en wil goed voorbereid zijn, vandaar deze training.”

En?

“Superinteressant. De deelnemers kwamen op locatie bij elkaar. De bijeenkomst was coronaproof, dus helemaal prima. Voor mij heeft een fysieke bijeenkomst meerwaarde. Je kunt elkaar zien, dat praat gemakkelijker en je gaat sneller de diepte in. Zo ervaar ik dat. We hebben ook onderling gegevens uitgewisseld, als er wat is, weten we elkaar te vinden.”

Maar nu de inhoud

“Je leert hoe je in de praktijk grip en overzicht houdt bij zo’n groot project. Bijvoorbeeld hoe een plan van aanpak eruitziet; wat er in een sociaal plan staat, hoe je praktische afspraken maakt over onder meer de leefbaarheid; fasering; deadlines; afspraken bewaken; en het herkennen en ombuigen van weerstand. Het begint en eindigt met communicatie. Altijd. Dat kan niet genoeg benadrukt worden en dat kwam ruim aan bod. Je moet bewoners meekrijgen, ze moeten weten wat ze kunnen verwachten, wat er precies gaat gebeuren, hoe lang het duurt. Kortom, waar ze aan toe zijn. Ook het belang van een goede interne samenwerking kwam aan bod.”

Maar dat is toch een logische: interne samenwerking?

“Dat is ook een logische. Maar niet iedereen is even communicatief richting bewoners en dan loopt een afdeling soms te ver voor de troepen uit. Dus ook het belang van goede interne samenwerking kwam aan bod, goed afstemmen hoe zaken gecommuniceerd worden naar de bewoners. Geen moeilijke vaktaal richting bewoners bijvoorbeeld.”

Terugkijkend…

“Terugkijkend kan ik zeggen dat ik nu nog kritischer kijk naar wat ik doe. Ik ben na de training Sociale projectbegeleiding nog een keer met de stofkam door het concept sociaal beleidsplan dat ik had geschreven gegaan. Wat staat er over termijnen, hoe is het communicatieplan opgebouwd? Ik kan bewoners nu nog beter begeleiden.”

Datum: 27-08-2020

Delen: