Blog

Wat is úw houdbaarheidsdatum?

Vorige week moest ik mijn autobanden laten wisselen. Toen ik zat te wachten, hoorde ik een ouderwets maar vertrouwd geluid. Een fax-geluid. Voor wie zich nu afvraagt wat een fax is, dat is een soort kopieerapparaat waarmee je een kopie van een papier kon versturen via de telefoonlijn.

Fax-apparaten kom je weinig meer tegen. Want tijden zijn veranderd en we hebben andere (betere) middelen. Toch zijn er veel mensen die de opkomst en de ondergang van de fax hebben meegemaakt. Dingen komen, dingen gaan. Zo gaat dat nu eenmaal.

Werk komt en werk verdwijnt

Ook als we naar werk kijken veranderen veel functies in de loop der tijd. Een futuroloog zei laatst dat ieder beroep dat begint met de letter “A” verdwijnt. Het werk van artsen, adviseurs, ambtenaren en ook van accountants kan geautomatiseerd worden waardoor er minder fouten gemaakt worden.

Maar ook beroepen met de andere letters ontkomen niet aan de “tand des tijds”. Denk aan vrachtwagenchauffeurs, hypotheekadviseurs, postbezorgers, verpleegkundigen, DTP-ers en voetbaltrainers. Sommige van de verdwijnende beroepen, zoals bijvoorbeeld telemarketeers en advertentieverkopers, gaan we niet heel snel missen denk ik..

Hoe staat het met uw baan?

Als er lijstjes zijn met banen die verdwijnen, hebben we snel de neiging om te scannen of “mijn” baan er ook bij staat. En als dat niet zo is zijn we opgelucht. Maar is dat wel terecht?

Ook bij corporaties zullen banen verdwijnen. En zijn er de afgelopen jaren ook al banen verdwenen. Administratieve medewerkers hoeven facturen niet meer over te typen en te boeken. Dat kan digitaal. Huurders kunnen zelf hun reparatieverzoeken digitaal melden en plannen. Bezichtigen van woningen kunnen nu al digitaal plaatsvinden. Binnen enkele jaren zal dat ook heel normaal zijn, zodat u niet meer met 10 huurders op pad hoeft in een leegstaande woning. Niet primaire taken van de corporaties worden steeds meer geoutsourcet. Denk bijvoorbeeld aan de aannemer die ook de sociale projectbegeleiding verzorgt bij de renovatie. Kijk eens binnen uw eigen organisatie en vraag aan uw collega’s hoe zij hun werk over vijf of tien jaar zien? 

Tegelijk ontstonden er nieuwe en andere banen, zoals de assetmanager, teamcoaches, regisserend opzichter, sociaal wijkbeheerder. Maar deze banen vragen wel andere kennis en vaardigheden. Soms konden mensen zich laten bij- of omscholen. Anderen waren hier op voorbereid en schoven gemakkelijk mee in de veranderingen.

Maar hoe dan ook, de mensen moesten (gaan) bewegen om bij te blijven, te zorgen dat ze aan het werk konden blijven. Blijven ontwikkelen en bewegen. Of, zoals we dat met een modern woord noemen: wendbaar blijven.

Hoe wendbaar bent u?

De ene persoon is van nature meer wendbaar dan de andere en nee, dat heeft niet perse met leeftijd te maken. Het heeft simpelweg te maken met aanleg en talent, waardoor de ene persoon makkelijker vernieuwt, verandert, verbindt, realiseert en reflecteert dan de andere.

Het belangrijkste, is om voor uzelf eerlijk te beantwoorden hoeveel energie veranderingen u kosten. En hoe u in onbekende en onverwachte situaties steeds de beste manier weet te vinden om een goed resultaat te bereiken.

En corporaties dan?

Corporaties willen ook wendbaar worden om sneller te kunnen reageren op politieke, sociale en economische veranderingen, om bij te blijven bij ontwikkelingen en te blijven aansluiten bij de omgeving met hun diensten. Vanuit de organisatie wordt hierbij vaak ingezet op 4 veranderingen:

  1. Sterker benutten van de al aanwezige capaciteiten van medewerkers.
  2. Anders leidinggeven en agile werken.
  3. Inzetten op meer autonomie & resultaatverantwoordelijkheid en
  4. Betere samenwerking tussen de teams, afdelingen en mensen.

Deze punten hebben als overeenkomst dat rollen en verhoudingen veranderen. Er moet meer gewerkt worden vanuit de talenten van de medewerkers (‘talentmanagement’). De koppeling tussen talent en functies vindt daarbij plaats in ‘rollen’. Als de rollen goed zijn gedefinieerd, herkennen medewerkers hun eigen kwaliteiten en drijfveren in de rollen. Rollen die dichtbij de identiteit van de individuele medewerkers staan en die ook over "afdelingsmuurtjes" heen gaan.

Een organisatie die werkt met rollen stelt zich primair de vraag: ‘Wie kan wat op welk moment bijdragen vanuit welke rol?’ in plaats van: ‘Wat moet je kunnen om een vaststaande functie te kunnen vervullen?’. Dus er wordt meer met hybride en flexibele teams gewerkt die afhankelijk van de vraag (en dus noodzakelijke competenties en talenten) veranderen van samenstelling.

Daarbij hoort ook dat er niet meer eindeloos wordt gesleuteld aan achterblijvende competenties van individuele medewerkers. Investeren in sterke punten en medewerkers inzetten in rollen die beter bij hun talenten passen, levert meer rendement en werkplezier.

Dus of u wendbaar moet worden, is geen vraag. De vraag is veel meer hoe u zelf kunt werken aan uw wendbaarheid, zodat u bijblijft in de ontwikkelingen.

Eddy Bonthuis,  Kjenning

Datum: 14-08-2017

Delen: