Klantgericht schrijven

Duidelijkheid in brieven en e-mail

  • Startgarantie

Heel veel communicatie verloopt inmiddels via e-mail. Maar het schrijven van een goede duidelijke e-mail is soms nog best lastig. En ook schriftelijke (standaard of eenmalige) brieven vragen om een zorgvuldige voorbereiding. Verplaats uzelf in de klant, bepaal het doel van uw brief of e-mail en kies de passende indeling. Met een aansprekende schrijfstijl en correct taalgebruik.

Aanpak

In deze training oefent u de verschillende fasen in het schrijven van een goede brief en e-mail. U verbetert uw vaardigheid om de boodschap van uw brief of e-mail zo op te schrijven dat deze overkomt bij de lezer. U krijgt tijdens de training persoonlijke feedback op de brieven en e-mails die u schrijft. Zo sluit de training optimaal aan bij datgene wat u wilt leren. Om de verbinding met de praktijk te leggen, werkt u tussen de trainingsdagen aan het (her)schrijven van een brief of e-mail. Op de volgende trainingsdag wordt deze besproken en krijgt u feedback.

Blended leren: kort, effectief en met meer rendement!

U start met de e-Learningmodules “E-mails schrijven” en “ Gewoon goed Nederlants”. Hiermee doorloopt u de theorie over het schrijven van heldere en juist gespelde mails. Zo gaat u goed voorbereid naar de training Klantgericht schrijven. Hierna heeft u nog drie maanden toegang tot de e-Learning en kunt u achteraf nog eens rustig de modules doornemen.

Programma

  • Inleiding communicatiemodel en schrijfproces
  • Klantgericht en doelgericht communiceren
  • Voorbereiding: wat wilt u met uw brief of e-mail bereiken?
  • Afstemming op de ontvanger van uw brief of e-mail
  • Indeling en structuur van de brief
  • Indeling en structuur van de e-mail
  • Correct en verzorgd formuleren

Leerresultaten

  • U kunt heldere brieven en e-mails schrijven die aansluiten bij uw doelgroep.
  • U kunt duidelijk op papier zetten wat u bedoelt.
  • U brengt structuur in het schrijven van brieven en e-mails.
  • Uw boodschap komt duidelijker over.

Voor wie?

Medewerkers die regelmatig brieven en e-mails aan klanten of relaties versturen.

Data

  • Startgarantie

  • 18 september en 9 oktober 2019, omgeving Utrechtnog enkele plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

‘Ik heb lekkage’ En dan?

Medewerkers van de servicedesk van woonzorgorganisatie DrieGasthuizenGroep volgden de training Reparatieverzoeken en integrale veiligheid. Deelnemer Sheila Jochems: “Het is prettig om meer technische kennis te hebben om zo beter en sneller reparaties en verzoeken op de juiste manier uit te kunnen ze...

Feedback geven in een zakelijke, hiërarchische omgeving?

feedback-geven

Feedback geven en ontvangen: voor veel mensen in theorie een stuk gemakkelijker dan in de praktijk. Zeker in een zakelijke, hiërarchische omgeving. 58 medewerkers van Wonen Noordwest Friesland volgden de training ‘Zeggen waar het op staat’. P&O-adviseur Diny van Krimpen: “We hebben weer een stap...

5 tips voor meer volgers op Twitter en een nieuwtje

Is jouw corporatie ook actief op sociale media zoals Twitter. Of moet dat nog? Bij het bereiken en informeren van uw huurders en uw omgeving kan sociale media veel beteken voor uw corporatie. De eerste stap op social media is wel om volgers te vinden en interactie te gaan creëren met je netwerk. Maa...

Indianenverhalen over leefbaarheid: Paniek om niets!

Na alle indianenverhalen over de taak van corporaties bij leefbaarheid is de conclusie dat er weinig tot niets is veranderd. Leefbaarheid is en blijft een kerntaak van corporaties.Wel moeten ze hun werkzaamheden afstemmen met gemeente en bewonersorganisaties. Maar het zou zorgelijk zijn als dat wel...

Social media. Waar reageer je op?

Als je besloten hebt je op social media te begeven, kan iemand je vragen stellen. Zomaar! Onbekende mensen!Wees er blij mee, want interactie is goud waard. Social media gaat niet om zenden, of verkopen, maar luisteren, geven, delen en interactie. Dus uiteraard geef je antwoord. Altijd. En wees niet...

Blended training Omgaan met agressie smaakt naar meer!

Bij woningcorporatie Domesta in Emmen is recent door Kjenning de training omgaan met agressie verzorgd voor verschillende medewerkers. Het vernieuwende concept "blended learning" dat hier werd gepresenteerd was doorslaggevend voor Domesta om voor Kjenning te kiezen.En dit blended learning is ontzett...

Hoe bevalt je airbag? Inspectie SZW vanaf mei op pad...

Misschien is dat wel een rare vraag... hoe bevalt je airbag...Dat weet je natuurlijk niet omdat je een airbag hebt voor die ene keer dat het fout gaat.Toch doen we met opleiden eigenlijk soms hetzelfde.Omgaan met agressieis een opleiding die je eigenlijk volgt om op dat ene moment dat het fout gaat,...

Het einde van Twitter en Facebook?

Ja hoor.. Heb je net besloten social media in te gaan zetten, hoor je dat Facebook voorbij is en Twitter het einde nabij. Wat te doen?Bedrijven, die nu net social media ontdekken, zijn bang, dat dat misschien al geen zin meer heeft. Maar niets is minder waar; social media is simpelweg dynamisch.Hyve...

Dit jaar ga ik het anders doen…

Antoinette is administratief medewerkster bij een corporatie in het zuiden van het land. Zij heeft afgelopen jaar 'Talent in Actie' gevolgd, één van onze trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Hieronder haar verhaal."Zoals elk jaar staan in januari de functioneringsgesprekken weer g...

Onbekend maakt onbemind

"Dikke auto's, topsalarissen voor die hoge heren en wij maar meer huur betalen". Woningcorporaties kampen nog steeds met een slecht imago. Een huurder, die weinig contact heeft met zijn verhuurder, zal een slecht beeld hebben van de woningcorporatiebranche. Begrijpelijk, toch? Toch wordt zonder kenn...

Een andere mindset bij social media

Meten wat je eigenlijk wilt wetenAls je nieuwsbrief goed gelezen wordt, moet je daar zeker niet mee stoppen. Maar is je eigen doel ook wel duidelijk? Meet je of je daadwerkelijk gelezen wordt of meet je of je je doel bereikt? Houd er maar rekening mee dat minimaal 50% je brief niet eens leest. Dus h...

Een motiverend planningsgesprek regel je zelf

Breng - net als Daniël - je talenten in actie!Het nieuwe jaar is begonnen en daarmee ook een nieuwe beoordelingscyclus. En dus zit je binnenkort met je leidinggevende aan tafel om afspraken te maken over je kwaliteit van functioneren én je ontwikkelplannen voor 2013. Welke afspraken ga jij maken?Er...

Zijn uw huurders wel klanten?

Klantgericht werken is klanten bieden wat zij verwachten. En liever nog: meer doen dan de klant verwacht! Dat is natuurlijk mooi gezegd, maar wat betekent klantgericht werken dan concreet?Met andere woorden: Wat willen klanten van uw organisatie?Iedere klant wil in elk geval: Geholpen worden met een...

Delen: