Stimuleren van leren op de werkplek

Werkplekleren met rendement

Het leren op de werkplek krijgt steeds meer aandacht, ook bij corporaties. Daarbij is de rol van de leidinggevende cruciaal, want medewerkers presteren aanzienlijk beter als hun leidinggevende een faciliterende rol vervult bij hun ontwikkeling.

Maar wat wordt er van u verwacht als leidinggevende? Aan welke ‘knoppen kunt u draaien’, wat zegt en doet u dan? Hoe geeft u concreet invulling aan het leren op de werkplek? Die vraag wordt in deze training beantwoord.

Herkent u dit?

U heeft te maken met medewerkers die steeds wisselende en nieuwe taken moeten uitvoeren. Hoe stimuleert u als leidinggevende dat taken goed worden opgepakt en uitgevoerd? En dat uw medewerkers hun vaardigheden blijven ontwikkelen, zodat zij nieuwe taken effectiever oppakken en uitvoeren? U weet dat er op de werkvloer van elkaar geleerd wordt, maar hoe kunt u deze momenten beter herkennen en bewuster inzetten?

Of iemand heeft een training gevolgd, maar toch ziet u weinig verandering in het gedrag. Door de waan van de dag en de druk van collega’s vervalt de medewerker makkelijk in het oude patroon...

Want…

Het beste wat een organisatie haar medewerkers kan bieden, is een leidinggevende die oog heeft voor het leerproces van medewerkers en hen daar effectief in begeleidt. Het staat allemaal mooi beschreven, maar de grote vraag blijft … hoe doet u dat nou?!

Aanpak

Voorafgaand aan de training ontvangt u materialen die u voor de eerste trainingsdag moet doornemen. Ook ontvangt u een online intake om uw leerbehoefte, leervragen en leerniveau te bepalen. De resultaten komen terug tijdens de training, waar u tevens aan de slag gaat met een plan voor uw eigen praktijksituatie.

Programma

Dag 1) Leren op de werkplek

  • Wat is leren op de werkplek
  • Het belang en nut van leren op de werkplek
  • Leervormen en het 70-20-10 principe
  • De rol van de leidinggevende
  • Effectief leidinggeven aan leren
  • Faciliteren en stimuleren van leren op de werkplek
  • Coachend leidinggevenden
  • Leren van fouten
  • Effectief complimenteren
  • (h)erkennen van ontwikkelniveaus
  • Uw eigen plan 

Dag 2) Reflecteren en intervisie (terugkomdagdeel)

  • Terugblik op dag 1
  • Terugblik op het plan en de ervaringen uit de eigen praktijk
  • Ervaren en uitdelen van succes
  • Wat zijn helpende en stimulerende vragen
  • Tips en trucs voor de eigen praktijk


Leerresultaten

  • U weet hoe u het leren op de werkplek continu kunt stimuleren.
  • U weet welke interventies u in kunt zetten volgens het 70:20:10 principe.
  • U kunt reflectie en intervisie als leer-tool inzetten.
  • U kunt op een andere effectievere manier fouten bespreken en complimenten geven.
  • U kunt ontwikkelfasen van medewerkers herkennen en weet hoe u daarbij aan kan sluiten.
  • U weet aan welke ‘knoppen u kunt draaien’ bij uw medewerkers en uw team.
  • U weet welke cruciale rol u als leidinggevende vervult bij leren op de werkplek.
  • U weet hoe u uw rol zo effectief mogelijk vervult bij leren.
  • U kunt de impact van trainingen die medewerkers hebben gevolgd, vergroten.
  • U heeft een waaier aan praktische mogelijkheden voor het leren in de praktijk gekregen.

Voor wie?

Deze training Stimuleren van leren op de werkplek is voor alle leidinggevenden, die hun eigen ontwikkeling en die van hun medewerkers centraal stellen. De training is voor u om uw leidinggevende vaardigheden te verbeteren, effectiever te worden in de dingen die u daarbij al doet, om zo de effectiviteit van uw medewerkers te verhogen.

Relevante blogs

Iedereen zag meteen de voordelen voor zichzelf van het ontwikkelassessment

Vallei Wonen keek na het vertrek van de manager Klant en vastgoed kritisch naar de organisatie. Kon het werk ook anders -lees: efficiënter en beter- ingericht worden? Een ontwikkelassessment bij Kjenning volgde. P&O’er Annelies Leusink: “Dat heeft ons meer inzicht gegeven in het potentieel van m...

“Wat heb ik in huis en hoe zet ik dat nog beter in?”

Wat kun je? Wat wil je? Waarin wil je je ontwikkelen? Kortom, hoe verbind je als medewerker je talenten, competenties en uitdagingen met elkaar? Medewerkers van de Woningstichting onderzochten dit met de talentenscan van Kjenning. “Zo kunnen zij hun talenten bewuster inzetten”, aldus personeelsadvis...

Feedback geven in een zakelijke, hiërarchische omgeving?

feedback-geven

Feedback geven en ontvangen: voor veel mensen in theorie een stuk gemakkelijker dan in de praktijk. Zeker in een zakelijke, hiërarchische omgeving. 58 medewerkers van Wonen Noordwest Friesland volgden de training ‘Zeggen waar het op staat’. P&O-adviseur Diny van Krimpen: “We hebben weer een stap...

Delen: