Bewonersparticipatie: modern, effectief en divers

Actieve en effectieve participatie!

  • Startgarantie

Om te weten wat er speelt en om goede plannen te maken is het van groot belang dat er overleg plaats vindt met huurders. Tegelijkertijd zien we dat er steeds minder overleg plaats vindt. Het aantal actieve huurders en het aantal bewonerscommissies neemt af. In bestaande commissies zijn jongeren en allochtonen doorgaans niet vertegenwoordigd. Vaak is de huurdersorganisatie en/of bewonerscommissie geen afspiegeling van de huurders.

Ook de participatiesamenleving slaat nog niet aan bij huurders van sociale huurwoningen. De woon coöperatie en andere vormen van zelfbeheer zien we nog maar mondjesmaat.

Wat kan de corporatie doen om meer huurders te bereiken om overleg te voeren over beleid en plannen en meer zelfbeheer door huurders van de grond te krijgen? En wat kan de corporatie doen om de kwaliteit van overleg en samenwerking met bestaande bewonersgroepen te versterken en te verbeteren?

Voor deelname aan deze training is voldoende kennis van de overlegwet wenselijk.

Meer leren over de overlegwet?

Wilt u meer leren over de overlegwet volg dan voorafgaand de training De overlegwet en de huurdersorganisatie

Programma

  • Formele rechten en plichten van bewonerscommissies
  • Verschillende niveaus van bewonersparticipatie
  • Laat 1000 bloemen bloeien: Nieuwe vormen van meedenken en mee doen
  • Energie en betrokkenheid creëren
  • Participatie bij renovatieprojecten
  • Samenwerken met bewonersgroepen
  • Ondersteunen en coachen van actieve huurders en groepen
  • Activeren en zelfbeheer

Leerresultaten

  • U kunt effectieve huurdersparticipatie in de praktijk opzetten.
  • U kunt wederzijdse verwachtingen helder krijgen.
  • U kunt een interactief en activerend programma organiseren en leiden.
  • U weet hoe u participatie bij renovatieprojecten kunt stimuleren.

Voor wie?

Medewerkers die betrokken zijn bij bewonersparticipatie en/of regelmatig overleg voeren met bewonerscommissies en andere huurdersorganisaties zoals woonconsulenten, medewerkers bewonersparticipatie en afdelingshoofden.

Data

  • Startgarantie

  • 18 april 2019, omgeving Utrechtnog enkele plaatsen beschikbaar
  • 21 november 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

Meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen

Ook uit het recente onderzoek van Rigo blijkt het. Er zijn meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen. Eigenlijk uit alle recente artikelen over de leefbaarheid in wijken met sociale woningen, blijkt wel duidelijk dat de leefbaarheid onder druk staat. Dit wordt onder andere veroorzaakt door ee...

Voorbeeld Klachtenreglement Aedes 2018: kans voor huurdersparticipatie?

Op 15 oktober 2018 verscheen het ‘Voorbeeld Klachtenreglement Aedes 2018’. Dit document reglementeert de behandeling van klachten van huurders over het handelen of nalaten van een woningcorporatie bij de uitvoering van een huurovereenkomst.Het recht om een klacht in te dienen is van oorsprong een ka...

“Een stichting is veel slagvaardiger dan een vereniging”

Vallei Wonen is sinds 1 februari geen woningbouwvereniging meer met leden, maar een stichting. Directeur-bestuurder Marcel Meulen én de voormalige leden zijn er blij mee. “We hebben samen alle tijd en ruimte genomen die nodig was – een half jaar – om dit te kunnen realiseren.”Van vereniging naar sti...

Lessen uit het schip

Bij de trainingen op gebied van leefbaarheid en sociaal beheer zitten we het liefst niet een anonieme vergaderzaal, maar op een locatie in de stad, dichtbij wijken met sociale woningbouw. Zo ook bij de training Modern Sociaal beheer: Leefbaarheid 2.0.Een van de mooiste locaties hierbij is toch wel M...

Bewonersbijeenkomsten zónder klotsoksels?

bewonersavond corporatie voorbereiden

Natuurlijk begin je goed voorbereid aan je presentatie over de renovatie bij de bewonersbijeenkomst. Maar dan gebeurt het: Er ontstaat een gespannen sfeer in de groep en de mensen in de groep zitten dus echt niet te wachten op je boodschap… Wat je ook zegt, het komt niet aan.En ja hoor. Dan is er we...

“Het begint met bewustwording”

Nederland kent een grote culturele diversiteit. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in? Wat zijn de achtergronden en gewoonten van andere culturen? En hoe communiceer je als corporatiemedewerker met bewoners met een andere achtergrond? “Het begint met bewustwording”, aldus Judith Schutte, teammanag...

“Meer vooruitkijken en projectmatig werken”

Verdieping, verbreding, van reactief naar proactief reageren en dus naar vooruitdenken, de regie pakken. Het kwam allemaal aan bod tijdens de leergang die de gebiedsconsulenten van Stadlander volgden. “Het was pittig voor de deelnemers maar heeft veel opgeleverd”, aldus Brigitte Broijl, manager Gebi...

Kijkt u al uit naar uw volgende bewonersbijeenkomst?

Ik zit in een grote kantine in een school in Amsterdam Noord. Mijn collega geeft een presentatie aan een groep van 95 bewoners. Ik ben aanwezig om haar van feedback te voorzien op haar presentatievaardigheden. Ik ben onder de indruk. Ze staat haar mannetje. Of letterlijk, ze gaat met regelmaat zitte...

Woonconsulenten: dweilen met de kraan open?

De werkdruk voor woonconsulenten, sociaal adviseurs, wijkconsulenten, medewerkers klant, klantadviseurs, wijkadviseurs of medewerkers sociaal beheer, neemt enorm toe. Het aantal overlastzaken en problemen met zorgwekkende huurders blijft maar stijgen, blijkt uit de corporatiemonitor van brancheorgan...

Samen werken aan vitale wijken

Het wijkgericht werken staat weer volop in de belangstelling. In veel kwetsbare wijken staat de leefbaarheid onder druk, zo bleek opnieuw uit recent onderzoek. Wat is er aan de hand?De afgelopen twintig jaar zijn veel wijken ingrijpend verbeterd. Sinds eind jaren negentig investeerden de steden, in...

Walter Masman (Woonbedrijf ieder1): “Meedenken vanuit de klant in plaats vanuit stenen”

Wijk- en klantconsulenten niet meer taakgestuurd laten werken, maar de klant – ofwel de huurder – centraal stellen. Want dáár gaat het om vindt Woonbedrijf ieder1. De medewerkers doorlopen nu een tweejarig traject om dat doel te realiseren. “Iedereen is enthousiast over de vorm en inhoud”, aldus Wal...

Overstijgend mee kunnen denken is belangrijk stelt Antje Noorda van Acantus

Kennis en kunde van medewerkers blijven ontwikkelen is belangrijk. Dus volgden negen medewerkers van Acantus de Leergang Woonconsulent. Samen met een andere woningcorporatie. “Dat was echt een plus”, aldus Antje Noorda, regiomanager Oldambt bij Acantus.Waarom deze leergang?“Wij zitten in een P&O...

Maakt de woonconsulent de verandering? Of maakt de verandering de woonconsulent?

Sinds 2002 verzorg ik de training Oriëntatie Volkshuisvesting voor nieuwe medewerkers van woningcorporaties. Bij het actueel houden van de training was tot 2008 het jaarlijks updaten van de kerncijfers voldoende. Tussen 2008 en 2014 veranderde er wel eens wat. Er kwam een onderwerp bij en er ging er...

Vereist huurdersorganisatie bestuur door en uit huurders?

Als grote corporatie koesteren we al jaren een samenwerkingsovereenkomst met een overkoepelende huurdersorganisatie. Een hand vol huurdersorganisaties uit ons regionale werkgebied heeft die koepel ooit gevormd. Ieder vaardigt enkele leden af naar de ledenraad. Die ledenraad kiest het koepelbestuur e...

2016: Het jaar van de WOZ-waarde en het WWS-stelsel

Het woningwaarderingsstel voor zelfstandige huurwoningen is per 1 oktober 2015 ingrijpend gewijzigd. De WOZ-waarde genereert nu circa 25% van de punten.Het vernieuwde WWS is op deze manier wat “marktgevoeliger” geworden. De belangrijkste wijzigingen bespraken we al in dit eerdere artikel.Inmiddels z...

Fifty shades of grey met Huurrecht

Mag een verhuurder zelf bepalen hoe hij een gebrek verhelpt?Bij het uitvoeren van dringende werkzaamheden heeft de huurder een gedoogplicht. Dat betekent dat de verhuurder zonder toestemming van de huurder onderhoudswerkzaamheden kan uitvoeren. De verhuurder kan in grote mate zelf bepalen hoe en op...

Indianenverhalen over leefbaarheid: Paniek om niets!

Na alle indianenverhalen over de taak van corporaties bij leefbaarheid is de conclusie dat er weinig tot niets is veranderd. Leefbaarheid is en blijft een kerntaak van corporaties.Wel moeten ze hun werkzaamheden afstemmen met gemeente en bewonersorganisaties. Maar het zou zorgelijk zijn als dat wel...

Onvoldoende ruimte voor bijzondere doelgroepen in nieuwe huisvestingsverordening

Sinds 1 januari jl. geldt de nieuwe Huisvestingswet. Als gemeenten toewijzingsregels willen hanteren voor sociale huurwoningen, moeten zij in het kader van deze wet een huisvestingsverordening vaststellen voor 1 juli 2015. Voorheen ging de huisvestingsverordening voornamelijk om woningen van corpora...

Herzieningswet: versterking van de rol van huurders

Huurdersorganisaties en bewonerscommissies krijgen in de gewijzigde Woningwet een stevigere positie en meer invloed op het beleid van de corporatie. In de Overlegwet zijn een aantal rechten van huurdersorganisaties en bewonerscommissies vastgelegd, te weten het recht op informatie, overleg en advies...

Bent u ook een vergadertijger?

Nou, we mogen wel een geheimpje verklappen: de meeste mensen zijn géén vergadertijders! Die kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken als het om vergaderen gaat.Een vergadering gaat al veel efficiënter en plezieriger als alle betrokkenen inzicht hebben in de onderliggende krachten. In elke vergade...

De inkomensafhankelijke huurverhoging en de Overlegwet

De kantonrechter Roermond sprak in 2013 een opzienbarend vonnis uit. Hij verklaarde dat het besluit van een verhuurder, om per 1 juli 2013 de huurprijs met een opslag van 1,5% boven het inflatiecijfer te verhogen, een beleidswijziging is inzake huurprijzen.De bewonerscommissie had in dit geval in ge...

Investeren in een nieuwe bril!

Nathan, huurder van RotsWonen, is een enthousiaste veertiger en sleutelfiguur in deze buurt. Althans dat was hij. Afgelopen jaar heeft hij het bijltje er bij neergegooid. Zijn boodschappendienst is niet meer en de burendag gaat dit jaar ook niet door. En daarom sta ik hier ook aan zijn deur, om te h...

Amsterdamse Treiteraanpak maakt einde aan overlast en intimidatie

De 'Dimitrov-casus heeft inmiddels in vele kranten gestaan. Een gezin dat al tien jaar overlast veroorzaakt. Uiteindelijk vond de burgermeester van Amsterdam het onacceptabel en kwamen zaken in een stroomversnelling."Mensen die hun omgeving terroriseren en intimideren, moeten daarmee stoppen. Het ka...

Anticiperen in krimpregio's

Kjenning heeft samen met Hans Suurmond (programmamanager wonen a.i. bij de regiogemeenten Achterhoek) en ondergetekende een praktijkgerichte leergang 'anticiperen op bevolkingskrimp' ontwikkeld. Want de ervaringen in de echte krimpregio's leren dat tijdig anticiperen helpt. En in het huidige economi...

Het bewonersoverleg: van verplichting naar verlichting!

Vergaderen met bewonerscommissies is vaak lastig. Onder meer door emoties verlopen de overleggen chaotisch en levert het weinig concreet op. De agenda volgen is lastig en tot besluiten komen gaat moeizaam.Veel corporatieprofessionals zijn niet gelukkig met de manier waarop de samenwerking verloopt....

Delen: