
Ongeveer 20% van de vrij komende woningen gaat naar een statushouder. Als de woning eenmaal is toegewezen begint voor de nieuwe klant het nieuwe leven in Nederland. Voor de corporatie is het belangrijk dat de zaken rondom “wonen” goed zijn geregeld; het betalen van de huur, het inrichten van de woning, het omgaan met de woonomgeving en de buren. Als deze zaken niet goed verlopen, ontstaan er klachten en problemen.
In deze ééndaagse training staat de woonbegeleiding van Statushouders centraal. Hoe is dit georganiseerd? Wat kan de corporatie verwachten van andere partijen, zoals de gemeente of vluchtelingenwerk?
Tijdens de training leer je hoe verschillende zaken zijn geregeld en wat je wel en niet van andere partijen kunt verwachten.
En hoe ervaart een nieuwkomer het wonen in Nederland eigenlijk? Vanuit verschillende perspectieven schetst de trainer hiervan een beeld. Zij kan daarvoor putten uit een brede en jarenlange ervaring met ingewikkelde woonsituaties. Ook is daarbij aandacht voor veel voorkomende misverstanden.
Uiteraard is er ruimte voor je eigen vraagstukken en uitwisselen van praktijkervaringen. Je gaat naar huis met praktische handvatten waarmee je in je eigen praktijk de woonbegeleiding van deze nieuwe huurders kunt verbeteren.