Alle artikelen
Nieuws, inspiratie, handige tips en klantverhalen.
Vakgebieden
Artikelen
-
Wet- & regelgeving
De Hoge Raad: afspraken over uitstel van ontruiming tegen betaling is geen huurovereenkomst
Op 31 januari 2025 (ECLI:NL:HR:2025:167) heeft de Hoge Raad een voor woningcorporaties zeer interessante uitspraak gedaan over de vraag of een (vaststellings)overeenkomst gesloten tussen woningcorporatie stichting Portaal en de kinderen van een overleden huurder als huurovereenkomst moet worden aangemerkt.
Lees meer5 maart 2025 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Zaam Wonen: Samen met onze ketenpartners aan de slag met vocht en schimmel
Vier ogen zien meer dan twee, aldus het gezegde. En zes ogen zien nog meer, zo ondervond Jan Thoonen van Zaam Wonen toen hij samen met twee ketenpartners de training over vocht en schimmel volgde. “Onze partners zien weer heel andere dingen dan ik vanuit de corporatie. Die kennis zorgt voor een goed fundament wat betreft onderlinge samenwerking.”
Lees meer5 maart 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
En wat zeggen oud-deelnemers over de leergang Verhuur?
Al veel medewerkers bij corporaties volgden de Leergang Verhuur in het verleden. We vroegen een aantal oud-deelnemers wat ze nu, een tijdje na de leergang, het meest is bijgebleven en wat ze met al die nieuwe kennis doen in de praktijk.
Lees meer5 maart 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Bewonerscommunicatie? Appeltje, eitje!
Philippa Wadsworth is een van de docenten bij de leergang Sociale Projectbegeleiding. Maar naast het docentschap staat ze zelf ook wekelijks wel “met de poten in de modder”, als ze bij renovatieprojecten de rol van sociaal projectbegeleider uitvoert.
Lees meer24 februari 2025 -
Wet- & regelgeving
Woonbond: “Leuk om huurrecht vanuit de andere kant te zien”
Nathalie Boswinkel van de Woonbond was een vreemde eend in de bijt tijdens de training Huurecht Verdieping. “Er waren vooral veel mensen vanuit corporaties. In mijn loopbaan heb ik jaren voor een corporatie gewerkt, maar het was leuk om er nu juist vanuit een andere hoek te zitten. Je neemt dan toch weer andere dingen mee vanuit zo’n training.”
Lees meer24 februari 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Hoe WoonFriesland vakmannen voorbereidt op onverwachte situaties
Vakmannen van woningcorporaties komen vaak achter de voordeur. Soms belanden ze in onverwachte situaties. Denk hierbij aan overlast, agressie of een situatie waarbij zij een signalerende rol hebben. “Het nabootsen van zo’n situatie tijdens het regietheater over gedrag achter de voordeur, heeft de vakmannen van WoonFriesland een grote steun in de rug gegeven”, zegt Henri Meijer.
Lees meer13 februari 2025 -
Communicatie & Persoonlijke ontwikkeling
Blijf je red-reflex de baas!
Bewoners doen vaak een beroep op de corporatie voor het oplossen van allerlei problemen. Het uitgangspunt blijft natuurlijk dat bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor het oplossen van veel problemen en ergernissen. Eindeloos pamperen draagt niet bij aan een echte duurzame oplossing en de huurder heeft ook een eigen verantwoordelijkheid voor de woning en de woonomgeving. Dit betekent voor de corporatieprofessional dat hij deze verantwoordelijkheid niet over gaat nemen en hooguit de huurder wat op weg helpt.
Lees meer13 februari 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Woonbedrijf ieder1: Nieuw agressieprotocol met heldere handvatten
Overlast, agressie en verward gedrag komen in de sector helaas steeds meer voor. Woonbedrijf ieder1 ging daarom aan de slag met een nieuw agressieprotocol om medewerkers handvatten te bieden bij het omgaan met lastig gedrag en verbale agressie. Maar wat neem je daar wel en niet in mee? En hoe zorg je dat zo’n belangrijk document intern goed beklijft?
Lees meer29 januari 2025 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
“Alles over vocht, tocht en ventileren vond ik een eye-opener”
Lisette Warmerdam werkt inmiddels een tijdje voor Padua Wonen. Na werkzaamheden in de reisbranche en een onderneming actief in verpleegartikelen wilde ze eens iets anders. Nu beoordeelt ze als medewerker reparatieverzoeken binnenkomende meldingen en koppelt die aan de juiste uitvoerder. De training ‘Medewerker reparatieverzoeken’ heeft haar daarbij geholpen.
Lees meer28 januari 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
“Verward gedrag aanpakken is dansen op een dun koord”
Verward gedrag komt steeds vaker voor. Vooral drank- en drugsgebruik en vereenzaming zijn de oorzaak van veel klachten over mensen die zich verward gedragen. Peter Karelsen* volgde de training: omgaan met bewoners met verward gedrag. “Je kunt beter vijf keer kort met iemand praten dan één keer lang”, zo schetst hij één van de zaken die hij er leerde.
Lees meer21 januari 2025 -
Wet- & regelgeving
“Huurrecht is mensenwerk”
Bij renovaties of groot onderhoud is het belangrijk dat alles goed geregeld is voor de start van een project. Bewoners moeten geïnformeerd zijn en de regels duidelijk. De opleiding Huurrecht bij groot onderhoud, renovatie en herstructurering was voor Johan van Antwerpen daarvoor van grote waarde.
Lees meer10 januari 2025 -
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Hoe ga je binnen een seniorencomplex om met mensen met dementie
Dat het aantal ouderen in ons land sterk gaat stijgen de komende jaren, is geen verrassing. Ook corporaties hebben hier rekening mee te houden. Zo krijgen zij vaker te maken met mensen die dementie ontwikkelen. Eén op de vijf Nederlanders krijgt ermee te maken. Wonny uit de Bulten-Stuiver volgde speciaal daarvoor een cursus.
Lees meer8 januari 2025