Inhoud
De komende jaren timmeren corporaties flink aan de weg. Grote investeringen in nieuwbouw, duurzaamheid en leefbaarheid staan op de agenda.
Er zijn principiële en praktische redenen om bewoners en toekomstige bewoners te betrekken bij beleid, plannen en projecten. Dit levert betere plannen op, draagvlak, een soepel project, betere resultaten, een hogere tevredenheid van bewoners en uiteindelijk ook een beter imago van de corporatie.
Maar dat is vaak de goede theorie. Want in de praktijk valt meestal niet mee om bewoners breed te betrekken bij beleid, plannen en projecten. De wet op het overleg huurder verhuurder regelt de rechten en plichten van huurdersorganisaties en bewonerscommissies. Maar met deze traditionele participatie wordt maar een beperkte groep huurders bereikt. En woningzoekenden en stakeholders zijn dan nog helemaal niet in beeld.
Corporaties die samen met huurders, woningzoekenden en stakeholders willen optrekken, zoeken naar andere manieren om die groepen te betrekken. Hoe doe je dat nu als corporatie? En hoe breng je daarin structuur en overzicht aan? En wat doe je ondertussen met de formele huurdersorganisatie en bewonerscommissies?
In deze eendaagse training gaan we in op de belangrijkste participatie uitdagingen waar een corporatie voor staat. Je leert hoe je invloed en participatie breed organiseert.
Tijdens deze training richten we ons op een strategische benadering van participatie in een brede context. We gaan dieper in op hoe een organisatie dit effectief kan vormgeven.
Programma
- De uitdagingen van nu
- Traditionele participatie en de overlegwet
- De omgevingswet en de gevolgen voor participatie in brede zin
- Andere vormen van invloed en participatie
- Indirecte participatie
- Het organiseren van Invloed en participatie
- Visie en uitgangspunten
- 3 soorten en 7 stromen
- Hoe nu verder met de huurdersorganisatie en bewonerscommissies?
- Oplossingen voor veel voorkomende knelpunten:
- Bezetting
- Kwaliteit
- Representativiteit
- De nieuwe rol van de huurdersorganisatie
- Oplossingen voor veel voorkomende knelpunten:
- De Woningcorporatie en brede participatie:
- Wat vraagt brede participatie van de corporatie?
- Houding en gedrag van medewerkers