Invloed uitoefenen: begin bij uzelf

Beïnvloedingsvaardigheden, persoonlijke effectiviteit én assertief optreden

U hebt een leuke baan en wilt resultaat hebben met uw werk. Toch lukt dat niet altijd. Uw collega’s begrijpen u niet of u krijgt niet voor elkaar wat u voor ogen had. U wilt uw werk goed doen en tevreden zijn met de hoeveelheid energie die u in uw werk steekt en het resultaat van die inspanningen. Dan is het belangrijk dat u een goed beeld heeft van uw kwaliteiten en valkuilen. En dat u weet hoe u uw kwaliteiten kunt gebruiken in het contact met anderen om zo resultaten te kunnen boeken. Terwijl u trouw blijft aan uzelf en uw voornemens.

Aanpak

U start met een e-Learning module. Hiermee doorloopt u de theorie met heldere, interactieve casus. Zo gaat u goed voorbereid naar de trainingsdagen waar naast theorie ook veel dagelijkse praktijksituaties worden besproken en geoefend met een acteur. Hierna heeft u nog drie maanden toegang tot de e-Learning en kunt u achteraf nog eens rustig de module doornemen.

Programma

Dag 1 Ik en mezelf

  • Inzicht in uw eigen gedrag en het effect hiervan op anderen
  • Herkennen en erkennen van eigen-aardigheden, kwaliteiten en valkuilen
  • Eigen doelen, wensen en verlangens helder krijgen
  • Invloed uitoefenen: het proces en de verschillende stijlen
  • Principes van communicatie en gedrag
  • Communicatiestijlen van uzelf en anderen

Dag 2 Ik en de ander(en)

  • Effecten van feedback geven en ontvangen
  • Non-verbaal gedrag herkennen en effectief inzetten
  • Duidelijk uw mening geven
  • Grenzen stellen met respect voor anderen
  • Omgaan met problemen en belangentegenstellingen
  • Conflicten hanteren
  • Situaties herkennen die om een specifieke stijl vragen
  • Strategische keuzes maken: bewust stijlen inzetten

Leerresultaten

  • U hebt zicht op uw eigen gedrag en de keuzemogelijkheden die u daarin hebt.
  • U bent zich bewust van uw eigen voorkeursstijl van invloed uitoefenen en hebt geleerd daarnaast andere stijlen te hanteren.
  • U kunt uw mening duidelijk naar voren brengen en met respect voor anderen uw eigen wensen, verlangens en grenzen aangeven.
  • U kunt zodanig kritiek geven en ontvangen dat dit leidt tot een positief effect.
  • U handelt proactief, gericht op het oplossen van problemen zonder angst voor conflicten en u neemt initiatieven.

Voor wie?

Iedereen die effectiever en met meer energie wil werken, invloed wil uitoefenen op zijn werk en werkomgeving en die daarvoor een stap wil zetten in zijn persoonlijke ontwikkeling.

Data

  • Startgarantie

  • 10 en 24 november 2016, omgeving Amersfoortbijna volgeboekt
  • 12 en 26 januari 2017, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 14 en 28 maart 2017, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 4 en 18 mei 2017, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 5 en 19 september 2017, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 9 en 23 november 2017, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante artikelen

5 tips voor meer volgers op Twitter en een nieuwtje

Is jouw corporatie ook actief op sociale media zoals Twitter. Of moet dat nog? Bij het bereiken en informeren van uw huurders en uw omgeving kan sociale media veel beteken voor uw corporatie. De eerste stap op social media is wel om volgers te vinden en interactie te gaan creëren met je netwerk. Maa...

Sociale Projectbegeleiding: dat was peentjes zweten!

Toen ik nog maar pas als woonconsulent bij de corporatie werkte, werd ik meteen verantwoordelijk voor een renovatieproject, dat op grote weerstand stuitte bij de huurders van het complex. Ik werd -nog nietsvermoedend- uitgenodigd om onze plannen voor een renovatie toe te lichten aan de bewoners.De b...

Als uw huurder denkt dat hij door de FBI wordt afgeluisterd…

Denkt uw huurder dat hij door de FBI wordt afgeluisterd? Of klaagt uw huurder over harde muziek uit de verwarmingsbuizen? Of is de woning beplakt met aluminiumfolie omdat dit de kwade straling tegenhoudt?Vreemd? Ja en nee...Doordat er in de psychiatrie steeds minder behandelplekken zijn zien we meer...

Hoe juridisch is woonoverlast eigenlijk?

Veel trainingen die ik zie op gebied van woonoverlast hebben een juridische insteek. De trainer is meestal een advocaat die in de praktijk ook overlastprocedures voert. Dat lijkt logisch, maar hoe juridisch is het overlast vak eigenlijk?Volgens het CBS ervaart 35 % van de huishoudens jaarlijks overl...

Geldt burenrecht ook voor huurders?

In de Nederlandse wetgeving bestaat een onderdeel dat zich (geheel) richt op buren: het zogenaamde burenrecht. De regels van burenrecht hebben vaak te maken met (het voorkomen van) hinder. Het burenrecht regelt bijvoorbeeld zaken als: de minimale afstand van beplanting tot de erfgrens, het afscheide...

Het dilemma van de verhuurmedewerker: balans tussen klant, verhuurdoelen en de accountant…

Dat leegstand geld kost is wel bekend. Onderhoud kost geld. Daartegenover staat dat een verhuurde woning inkomsten oplevert. Een tevreden klant levert leuk en zinvol werk op. Maak je geen fouten? Dan is de accountant ook gelijk tevreden.Als verhuurmedewerker is het soms lastig balanceren tussen alle...

6 gouden tips voor omgaan met agressie

Agressie is er, dat kunnen we niet ontkennen. De vorm en uiting hiervan kunnen heftiger zijn naarmate de situatie verder escaleert. Aan agressief gedrag kunnen we gelukkig wel wat doen. We kunnen de omgeving goed inrichten met bijvoorbeeld glazen spreekkamers en minder gebruik van stimulerende en ac...

Maak je klant blij met Nivea!

Nivea is heel belangrijk bij klantgericht communiceren. Waarom? dat vertellen we u graag in dit artikel. Lees verder>>>

Misschien denk je nu “huh, moet ik zalfjes of deodorant verkopen? Of relatiegeschenken uitdelen aan mijn huurders?”Nee hoor, wees maar niet bang. ik bedoel zeker niet dat je moet gaan zalven... ik bedoel vooral dat je niet moet gaat zalven! Mijn Nivea staat voor: Niet Invullen Voor Een Ander.Hoezo “...

Waarom veel woonconsulenten achter de feiten aanlopen

En wat eraan te doen valt...De kerntaak van de woonconsulent is het uitvoeren van Sociaal Beheer. Sociaal beheer bestaat uit allerlei activiteiten om de kwaliteit van het wonen op peil te houden en te verbeteren. Activiteiten die gericht zijn op het handhaven van woonregels en het aanpakken van over...

De klant komt altijd van rechts… maar zijn emoties ook!

Natuurlijk weet u ook dat de klant altijd gelijk heeft en de klant ook altijd van rechts komt en dus voorrang heeft. Maar u heeft niet altijd positief nieuws te brengen. Dus hoe communiceer je ook in die situaties met klanten zodat je duidelijk bent, problemen oplost én toch de klant tevreden houdt?...

Indianenverhalen over leefbaarheid: Paniek om niets!

Na alle indianenverhalen over de taak van corporaties bij leefbaarheid is de conclusie dat er weinig tot niets is veranderd. Leefbaarheid is en blijft een kerntaak van corporaties.Wel moeten ze hun werkzaamheden afstemmen met gemeente en bewonersorganisaties. Maar het zou zorgelijk zijn als dat wel...

Goed beslagen ten ijs bij agressie!

Wat moet je doen wanneer je als corporatiemedewerker tegenover iemand staat die agressief gedrag vertoont? Dan is communicatie het sleutelwoord, want met communicatieve vaardigheden kun je gedrag beïnvloeden."Agressie hebben we allemaal in ons. Dat is ook goed, je hebt het nodig als er iets gebeurt....

Social media. Waar reageer je op?

Als je besloten hebt je op social media te begeven, kan iemand je vragen stellen. Zomaar! Onbekende mensen!Wees er blij mee, want interactie is goud waard. Social media gaat niet om zenden, of verkopen, maar luisteren, geven, delen en interactie. Dus uiteraard geef je antwoord. Altijd. En wees niet...

Eindejaarsgesprek? Bereid u goed voor!

Het nieuwe jaar is begonnen en u zit binnenkort met uw leidinggevende aan tafel om doelen voor dit jaar te bespreken. Welke afspraken gaat u maken? Wat wilt u bereiken dit jaar?Zet uw ontwikkeling ook op de agenda en bereidt u goed voor met ons gratis POP werkboek!

Veranderen is een werkwoord

Niets is lastiger om aan te pakken, hachelijker om er de leiding over te nemen, of minder zeker van succes, dan het invoeren van nieuwe dingen, omdat degene die nieuwigheden invoert, hen die het in de oude toestand goed ging tot vijanden maakt en hen die het onder de nieuwe omstandigheden goed zou k...

Blended training Omgaan met agressie smaakt naar meer!

Bij woningcorporatie Domesta in Emmen is recent door Kjenning de training omgaan met agressie verzorgd voor verschillende medewerkers. Het vernieuwende concept "blended learning" dat hier werd gepresenteerd was doorslaggevend voor Domesta om voor Kjenning te kiezen.En dit blended learning is ontzett...

Invloed uitoefenen; de kracht van lichaamstaal

Met veel plezier verzorg ik al vele aantal jaren de training Invloed uitoefenen: begin bij uzelf. Een van de veelvoorkomende leerwensen bij iedere cursus is: "ik wil assertiever worden en opkomen voor mezelf en mijn mening."Meestal willen die deelnemers bij een bepaald type mensen vooral assertiever...

De huurder staat altijd voorop aldus Dick Mol

Afgelopen maart besloot Dick Mol dat het tijd was voor een volgende stap en verruilde hij zijn plek bij Domesta in Emmen voor de directeur-bestuurdersstoel bij Mozaïek Wonen in Gouda. "Ook in Gouda moeten we terug naar onze kerntaak."Wat vindt u dan de kerntaak?"De corebusiness van een corporatie is...

Hoe bevalt je airbag? Inspectie SZW vanaf mei op pad...

Misschien is dat wel een rare vraag... hoe bevalt je airbag...Dat weet je natuurlijk niet omdat je een airbag hebt voor die ene keer dat het fout gaat.Toch doen we met opleiden eigenlijk soms hetzelfde.Omgaan met agressieis een opleiding die je eigenlijk volgt om op dat ene moment dat het fout gaat,...

Bent u ook een vergadertijger?

Nou, we mogen wel een geheimpje verklappen: de meeste mensen zijn géén vergadertijders! Die kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken als het om vergaderen gaat.Een vergadering gaat al veel efficiënter en plezieriger als alle betrokkenen inzicht hebben in de onderliggende krachten. In elke vergade...

Dit jaar ga ik het anders doen…

Antoinette is administratief medewerkster bij een corporatie in het zuiden van het land. Zij heeft afgelopen jaar 'Talent in Actie' gevolgd, één van onze trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Hieronder haar verhaal."Zoals elk jaar staan in januari de functioneringsgesprekken weer g...

Onbekend maakt onbemind

"Dikke auto's, topsalarissen voor die hoge heren en wij maar meer huur betalen". Woningcorporaties kampen nog steeds met een slecht imago. Een huurder, die weinig contact heeft met zijn verhuurder, zal een slecht beeld hebben van de woningcorporatiebranche. Begrijpelijk, toch? Toch wordt zonder kenn...

Een andere mindset bij social media

Meten wat je eigenlijk wilt wetenAls je nieuwsbrief goed gelezen wordt, moet je daar zeker niet mee stoppen. Maar is je eigen doel ook wel duidelijk? Meet je of je daadwerkelijk gelezen wordt of meet je of je je doel bereikt? Houd er maar rekening mee dat minimaal 50% je brief niet eens leest. Dus h...

Voordelen van de crisis: optimalisatie en harmonisatie contracten!

Met de druk op de sector zijn steeds minder corporaties "grote" selectietrajecten aan het uitvoeren voor nieuwe primaire systemen. Dat is ook wel logisch want met die implementaties gaat vaak veel tijd en geld gemoeid. En anticyclisch investeren voor een kostenreductie op lange termijn is niet altij...

Wie je bent staat vast. Wat je doet is een keuze

In een training kom je vaak veel verschillende mensen tegen. Dan is het toch wel bijzonder dat je ondanks de verschillen samen veel overeenkomsten hebt en veel van elkaar kunt leren.De meest simpele verklaring is wel dat het komt omdat we allemaal mensen zijn. Iedereen die werkt (en leeft) moet in z...

Heeft u ooit een normaal mens ontmoet?

Een aantal jaar geleden woonde ik in een typische jaren '60 flat in Amersfoort, lekker gehorig en een kleurrijk geheel aan bewoners in de portiek. De onderbuurman was een jongen van midden 20 die er net was komen wonen en in de portiek was er niet meer contact met hem dan een schuchter 'dag' of 'hal...

Bij mij op het werk zijn ze aan het reorganiseren.......

Gister zat ik op een verjaardagsfeestje. Heerlijk bijpraten met oude bekenden. Dit keer hoorde ik 3x bijna hetzelfde verhaal. Reorganiseren, reorganiseren, reorganiseren. En alle 3 de mensen die ik sprak vertelden mij dat ze het zwaar vinden. Ze zien dat het nodig is, maar de onzekerheid en het zelf...

He bah… we klagen niet meer!

Kent u dat? Die klagende, zeurende collega's die echt overal een negatieve wending aan weten te geven? Zakt de moed u al in de schoenen als ze uw bureau naderen?Maar ja, wat is daar nu aan te doen. Is dat om te buigen of hebben ze gelijk en zijn die verschrikkelijke computersystemen, die vervelende...

Het nut van social media voor corporaties

Social media worden in 2013 als vanzelfsprekend beschouwd. Bedrijven maken gebruik van Twitter, Facebook, LinkedIn etc. om te zien wat hun concurrent doet. Ze houden contact met de doelgroep, laten zien waar ze mee bezig zijn, informeren klanten en profileren zich.Vanuit een commercieel oogpunt is h...

Een motiverend planningsgesprek regel je zelf

Breng - net als Daniël - je talenten in actie!Het nieuwe jaar is begonnen en daarmee ook een nieuwe beoordelingscyclus. En dus zit je binnenkort met je leidinggevende aan tafel om afspraken te maken over je kwaliteit van functioneren én je ontwikkelplannen voor 2013. Welke afspraken ga jij maken?Er...

Het bewonersoverleg: van verplichting naar verlichting!

Vergaderen met bewonerscommissies is vaak lastig. Onder meer door emoties verlopen de overleggen chaotisch en levert het weinig concreet op. De agenda volgen is lastig en tot besluiten komen gaat moeizaam.Veel corporatieprofessionals zijn niet gelukkig met de manier waarop de samenwerking verloopt....

Zijn uw huurders wel klanten?

Klantgericht werken is klanten bieden wat zij verwachten. En liever nog: meer doen dan de klant verwacht! Dat is natuurlijk mooi gezegd, maar wat betekent klantgericht werken dan concreet?Met andere woorden: Wat willen klanten van uw organisatie?Iedere klant wil in elk geval: Geholpen worden met een...

Hoe bevalt je airbag?

Misschien is dat wel een rare vraag... hoe bevalt je airbag...Dat weet je natuurlijk niet omdat je een airbag hebt voor die ene keer dat het fout gaat.Toch doen we met opleiden eigenlijk soms wel hetzelfde. Omgaan met agressie is een opleiding die je eigenlijk volgt om op dat ene moment dat het fout...

U en uw medewerkers fysiek duurzaam inzetbaar!

De tijden veranderen, mensen moeten langer mee en er wordt verwacht dat de corporatie daar op een verstandige manier op inspeelt. Jonge managers stromen in, en uitvoerend personeel van hogere leeftijd werkt langer door. Door de gehele organisatie heen, maar zeker ook in het onderhoud gaat dit flink...

Hoe stimuleert u het willen en kunnen

Sommige mensen hebben een droom, een droom in het kader van mobiliteit.Misschien hebtt u ook wel zo'n droom! Maar hoe krijgt u die droom nu gerealiseerd? Het meest belangrijke is wel dat u wiltwerken aan die droom en ervoor zorgt dat u straks die stap ook kuntzetten.Het gaat dus over "willen en kunn...

Succesvol veranderen? Yes we can!

Succesvol veranderen? Yes we can!

De corporatiesector moet, net als veel andere sectoren, veranderen. De omgeving waarin corporaties hun diensten leveren zal veel dynamischer en onvoorspelbaarder worden dan we gewend zijn. Klantwensen worden steeds individueler en de overheidsmaatregelen en het economische klimaat verhogen de druk o...