Kjenning
0320 - 2374 88

Motiverende Gespreksvoering

Van Handhaven naar blijvende veranderingen in (woon)gedrag met deze succesvolle methode

1 dag
7,0 contacturen

Je resultaten na Motiverende Gespreksvoering

  • Je kunt bewoners motiveren tot blijvend nieuw woongedrag.
  • Je kunt efficiënter werken in uw dagelijkse klantcontacten.
  • Je kunt aansluiten bij de bewoner, zodat hij zijn problematisch woongedrag wil veranderen.
  • Je weet hoe je bewoners zelf doorslaggevende argumenten kunt laten formuleren.

Je investering

Investering € 675,00
€ 100,00
Totaal € 775,00
Vrij van BTW
  • Gecertificeerd opleidingsinstituut
  • Altijd jouw leerdoelen centraal
  • Specialist in maatwerk
  • Altijd 14 dagen bedenktijd

Inhoud

Sommige bewoners hebben wat extra aandacht nodig. Huurders met schulden, terugkerende overlast of jongeren met woonproblemen. Maar wat is dan extra aandacht? Zit jij ook soms met je handen in het haar? Natuurlijk weet je wel wat de rechten en plichten van huurders en verhuurders zijn. En natuurlijk wil je écht oplossingen voor problemen. Maar het aanspreken van bewoners op hun woongedrag, laat staan het bereiken van resultaat, is best ingewikkeld.

Zoek jij een manier om je gesprekken met bewoners vlotter en effectiever te laten verlopen? Dan ben je bij deze training Motiverende Gespreksvoering aan het juiste adres!

Woongedrag beïnvloeden

In je werk informeer, adviseer en help je bewoners op verschillende fronten. Zo wil je bijvoorbeeld Henk ertoe bewegen dat hij voortaan zijn huur op de eerste van de maand betaalt en niet op de achtste. Of je bent op zoek naar een manier om Masha en Abdel actiever te laten ventileren om de vochtklachten te verminderen. Je zoekt een manier om Saskia en haar vriend hun leefgeluiden te laten verminderen en wilt voorkomen dat hun leefstijl overlast voor de buurt veroorzaakt.

Gewoon aanspreken helpt niet. Geen van de bewoners lijkt van plan hun gedrag te veranderen. Jouw argumenten helpen niet en je hebt het idee dat de bewoners jou ook niet willen begrijpen… Lastig he! Om mensen te motiveren hun (woon)gedrag te veranderen, is meer nodig dan alleen te vertellen wat niet mag en wel kan.

In deze training maak je in één dag kennis met Motiverende Gespreksvoering. Deze wereldwijd succesvol toegepaste methode is zeer effectief in situaties waarbij verplichte gedragsverandering niet het gewenste resultaat oplevert.

Tijdens de training motiverende gespreksvoering ga je aan de slag met deze methode en leer je hoe tijdens je gesprekken verder kunt gaan dan alleen aanspreken, informeren en adviseren. Je leert hoe je bewoner(s) mee kunt nemen in de voordelen van het nieuwe en gewenste woongedrag en je leert hoe je gesprekken zo kunt sturen dat bewoners zelf gedrag willen aanpassen.

Programma

  • Motiverende gesprekken en niet-motiverende gesprekken
  • Korte theoretische achtergrond
  • Oefenen van gesprekstechnieken
  • De coöperatieve gesprekstijl
  • Fasen in het veranderproces
  • Wanneer handhaven en wanneer motiveren
  • Casus veel voorkomende problemen zoals bijvoorbeeld:
    • Woongedrag problemen
    • Schuldenproblematiek
    • Multiprobleemgezinnen
    • Gedragsproblemen bij jonge bewoners
    • Casus vanuit deelnemers

Leerresultaten

  • Je weet hoe je effectief samen kunt werken met de bewoner.
  • Je  kunt bewoners motiveren tot blijvend nieuw woongedrag.
  • Je kunt efficiënter werken in jouw dagelijkse klantcontacten.
  • Je werkt vragen en dossiers makkelijker af en heeft minder “casussen” die slepen.
  • Je kunt aansluiten bij de bewoner, zodat hij zijn problematisch woongedrag wil veranderen.
  • Je weet hoe je bewoners zelf doorslaggevende argumenten kunt laten formuleren in plaats van de norm op te leggen of de bewoner te overtuigen van jouw gelijk.

Voor wie?

De training Motiverende Gespreksvoering is zeer geschikt voor verhuurmedewerkers, woonconsulenten, sociaal wijkbeheerders/huismeesters, incassomedewerkers en technische collega’s die bewoners adviseren, informeren en helpen.

Uiteraard is de training geschikt voor alle medewerkers met directe klantencontacten en die willen leren hun bewoners te motiveren tot gedragsverandering.

Voor leidinggevenden is een incompanytraining Motiverende Gespreksvoering mogelijk waarin wordt gewerkt aan de vaardigheden om jouw medewerkers te begeleiden en motiveren.

Data & plaats

Opleiding met startgarantie
  • Informeer mij over nieuwe startdata

Informeer mij over nieuwe startdata

Reviews

9,4 (52 reviews)

Bij Kjenning evalueren we al onze opleidingen. Lees hier een aantal evaluaties terug.

  • 5

    42

  • 4

    10

  • 3

    0

  • 2

    0

  • 1

    0

Zij gingen je voor

  • Stichting Woontij
  • Oost West Wonen
  • Stichting IJsseldal wonen
  • Stichting WonenBreburg
  • Mijande wonen
  • Plavei
  • Stichting Wonen Wateringen
  • Stichting Rhiant

Vragen of advies nodig?

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of chat met ons en krijg tijdens kantoortijden direct antwoord.

Verblijfskosten

Verblijfskosten bestaan uit o.a. zaalhuur en catering gedurende de training.
De aangegeven verblijfskosten zijn exclusief een eventueel diner of een eventuele overnachting.

Indien een overnachting mogelijk is bij de training kan je dit kiezen op het inschrijfformulier.

Let op: Voor de (delen van) opleidingen die online plaatsvinden, zijn verblijfskosten niet van toepassing.

Stuur naar een collega