Kjenning
0320 - 2374 88

“Huurrecht is mensenwerk”

Wet- & regelgeving
Wet- & regelgeving
10 januari 2025

Bij renovaties of groot onderhoud is het belangrijk dat alles goed geregeld is voor de start van een project. Bewoners moeten geïnformeerd zijn en de regels duidelijk. De opleiding Huurrecht bij groot onderhoud, renovatie en herstructurering was voor Johan van Antwerpen daarvoor van grote waarde.

Huurrecht is mensenwerk
Onderwerpen in dit artikel

Huurcontracten de basis tussen huurder en verhuurder

Johan van Antwerpen is technisch projectcoördinator bij Portaal in Utrecht. “Dat betekent dat ik binnen het projectteam vooral de technische kant doe, maar ik houd me ook bezig met de juridische kant samen met andere collega’s in het projectteam en de sociale kant. Het contact richting de bewoners behoort ook tot mijn taken. Die afwisseling vind ik leuk. Ik kom in mijn werk vaak in aanraking met zaken die met huurrecht te maken hebben.

“Huurcontracten zijn de basis van de relatie tussen huurder en verhuurder ook in het persoonlijke sociale contact met de huurders. Ik had daar vanuit mijn eerdere ervaring in de bouw wel wat kennis van, maar wist toch niet helemaal meer waar de spreekwoordelijke klepel precies hing. In eerste instantie wilde ik dus de cursus Huurrecht Basis volgen. Maar omdat ik in mijn werk veel met grootschalige renovatie en onderhoud te maken krijg, was de verdiepingscursus ook een goed idee. Ik heb de twee cursussen achter elkaar gedaan.”

Wat herkende je uit je werk bij de opleiding?

“Vooral hoe je qua schade en vergoedingen omgaat met ZAV’s, Zelf Aangebrachte Voorzieningen zoals een uitbouw, een nieuwe keuken of badkamer of een extra muurtje. Maar ook wat de rechten en plichten zijn van huurders als ze moeten meewerken met renovatieprojecten. In dat kader was het erg belangrijk dat er aandacht was voor de vraag wat precies dringende werkzaamheden zijn en wat niet. Waar heb je 70% draagvlak voor nodig en waar niet. Dat soort zaken moet je goed in je sociaal plan opnemen. Maar ook wetgeving rondom transformatie en de Leegstandswet kwamen aan bod.”

Dringende werkzaamheden en ZAV’s: was dat het belangrijkste voor jou?

“Zeker. Het is belangrijk om inzicht te hebben in wat dringende werkzaamheden zijn en wat niet en hoe je dat in het sociaal plan opneemt. Wat is renovatie en wat niet? En hoe ga je met ZAV’s om? Stel iemand heeft zelf een nieuwe keuken of badkamer aangelegd en wij moeten in de woning de standleiding vervangen. Het zou kunnen dat de keuken of badkamer dan weer open moet. Dat is zonde natuurlijk. Mensen weten dat vaak helemaal niet, ze denken simpelweg hun woning mooier te maken. Door dit soort dingen te melden en afspraken vast te leggen, kan veel ellende achteraf voorkomen worden.”

Hoe strikt ben je dan met een grote renovatie of bij aanpassing van een ZAV?

“Huurrecht bestaat uit wetgeving en regels. Maar het is niet zo dat wij met een wetboek onder onze arm gaan aankloppen en dan wel eens even laten zien wat mensen fout hebben gedaan of wat wij als verhuurder mogen veranderen. Het is mensenwerk. Je wilt er eerst samen uitkomen zodat beide partijen tevreden zijn. We zoeken in veel gevallen een maatwerkoplossing, omdat je het niet direct via de juridische weg te spelen. Dat kost meer tijd en is ook uit sociaal oogpunt minder wenselijk. Maar de regels zijn goed om te weten hoe je er als corporatie voor staat, mocht het toch tot een juridische zaak komen.”

Wat vond je al met al van de opleiding?

“Ik heb er veel van opgestoken, het was goed om zaken weer eens op te halen. Vooral ook de praktijkcasussen van de docent maken de training erg boeiend en verduidelijken de taaie wetteksten. Ik weet nu weer waar de klepel hangt.”

Aan de slag met regelgeving rondom dringende werkzaamheden en ZAV’s?

Tijdens de opleiding Huurrecht bij groot onderhoud, renovatie en herstructurering leer je niet alleen meer over de juridische aspecten, maar krijg je ook praktische tips en tools om een groot onderhouds- renovatie-, sloop- of herstructureringsproject succesvol te realiseren.

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of chat met ons en krijg tijdens kantoortijden direct antwoord.