Kjenning
0320 - 2374 88

Klachtrecht huurder: Geschillencommissie, Huurcommissie, rechter

De Huurcommissie als loket voor klachten van huurders: wanneer wel en wanneer niet?

1 dagdeel
3,5 contacturen

Je resultaten na Klachtrecht huurder: Geschillencommissie, Huurcommissie, rechter

  • Je bent volledig op de hoogte van de wet- en regelgeving over klachtbehandeling.
  • Je weet welke onduidelijkheden en welke risico's uit het klachtrecht voortvloeien.
  • Je weet welke rol de Huurcommissie zal kunnen spelen, indien de huurder zich beklaagt.
  • Je kunt het klachtrecht toepassen in je eigen dagelijkse praktijk.

Je investering

Investering € 460,00
€ 65,00
Totaal € 525,00
Vrij van BTW
  • Gecertificeerd opleidingsinstituut
  • Altijd jouw leerdoelen centraal
  • Specialist in maatwerk
  • Altijd 14 dagen bedenktijd

Inhoud

Sinds 2019 dient de Huurcommissie ook als loket voor klachten van huurders. Wat betekent dat voor corporaties, interne en regionale geschillencommissies? Welke  bevoegdheden heeft de Huurcommissie precies? Wanneer mag de huurder zich wenden tot de Huurcommissie – en wanneer niet? Kunnen huurder en verhuurder ook naar de rechter?

In deze training wordt bij al die aspecten stilgestaan. Ook is er aandacht voor de technische behandeling van de regelgeving. De cursus is toegespitst op de praktijk van klachtfunctionarissen, geschillencommissies en woonconsulenten.

Programma

  • Wijzigingen en actualiteiten klachtrecht
  • Interne klachtbehandeling
  • Rol van geschillencommissies
  • Het door de minister aangewezen klachtreglement
  • Het oude Aedes-voorbeeldreglement
  • Rol van de huurdersorganisatie
  • Nieuwe bevoegdheden Huurcommissie
  • Beperkingen in bevoegdheden Huurcommissie
  • Gevolgen van uitspraak na klacht
  • Bevoegdheden rechter
  • Samenloop van klachten met andere procedures

Leerresultaten

  • Je bent volledig op de hoogte van de wet- en regelgeving over klachtbehandeling.
  • Je weet dus ook welke onduidelijkheden en welke risico’s uit de nieuwe wetgeving voortvloeien.
  • Je weet welke rol de Huurcommissie zal kunnen spelen, indien de huurder zich beklaagt.
  • Je kunt een en ander toepassen in je eigen dagelijkse praktijk.

Voor wie?

De training Klachtrecht huurder: Geschillencommissie, Huurcommissie, rechter richt zich met name op klachtenfunctionarissen, (leden van) geschillencommissies, maar is ook geschikt voor sociaal en technisch woonconsulenten. Er is geen specifieke voorkennis vereist, enige praktijkervaring in de verhuursector is een pre.

Data & plaats

  • Informeer mij over nieuwe startdata

Informeer mij over nieuwe startdata

Reviews

9,3 (53 reviews)

Bij Kjenning evalueren we al onze opleidingen. Lees hier een aantal evaluaties terug.

  • 5

    39

  • 4

    14

  • 3

    0

  • 2

    0

  • 1

    0

Zij gingen je voor

  • Rijnhart wonen
  • Habion
  • Sité Woondiensten
  • Stichting Woonin
  • Stichting Woonplus
  • Stichting Goed Wonen Gemert
  • Stichting Wonen Wateringen
  • Duwo

Vragen of advies nodig?

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of chat met ons en krijg tijdens kantoortijden direct antwoord.

Verblijfskosten

Verblijfskosten bestaan uit o.a. zaalhuur en catering gedurende de training.
De aangegeven verblijfskosten zijn exclusief een eventueel diner of een eventuele overnachting.

Indien een overnachting mogelijk is bij de training kan je dit kiezen op het inschrijfformulier.

Let op: Voor de (delen van) opleidingen die online plaatsvinden, zijn verblijfskosten niet van toepassing.

Stuur naar een collega