Kjenning
0320 - 2374 88

Qua Wonen over het omgaan met verward gedrag in de praktijk

Actuele thema’s
Actuele thema’s
16 juli 2024

Corporaties krijgen steeds vaker te maken met verward gedrag. Dit soort gedrag heeft niet alleen effect op de situatie van de huurder die zich verward gedraagt, maar ook op de omgeving, zo zegt woonmakelaar Mathieu van der Burg van Qua Wonen. Daarom volgde hij de training ‘Omgaan met bewoners met verward gedrag’.

Verward gedag bij kleine en grote corporaties

QuaWonen is een middelgrote corporatie in Krimpenerwaard en Krimpen aan den IJssel met ongeveer 9.000-10.000 woningen in beheer. Mathieus werkgebied is vooral de Krimpenerwaard, dat bestaat uit een groter oppervlak met enkele kleinere dorpjes. Hij ziet dat ook de corporaties in kleinere kernen te maken krijgen met verward gedrag. In zijn werk komt hij het niet heel vaak tegen, toch wil hij voorbereid zijn en de juiste actie ondernemen als hij het ziet.

Wat doe je precies als woonmakelaar?

“Dat is bij iedere corporatie weer anders denk ik. Ik houd me voornamelijk bezig met alles wat met de objecten te maken heeft. Huuropzeggingen, nieuwe contracten, inspecties, opleveringen. Alles wat met de woning betrekken of verlaten te maken heeft is mijn werkveld. Ik voer ook intake gesprekken met nieuwe huurders en onderhoud contacten met gemeente, Vluchtelingenwerk of zorgpartijen.”

Hoe speelt verward gedrag bij jullie als corporatie?

“De maatschappij individualiseert. Mensen zijn steeds meer op zichzelf aangewezen en het wordt lastiger om geestelijke zorg te vinden. Vooral bij mijn collega’s van sociaal buurt- en complexbeheer en de klantenservice is het een onderwerp dat regelmatig speelt en steeds vaker voorkomt.”

“Als woonmakelaar heb ik daar minder direct mee te maken maar heb wel een signalerende functie. Stel ik verhuur een woning en heb en bepaald onderbuikgevoel over een huurder, dan kan ik dat doorgeven aan de betreffende collega’s. Ik ben er zelf wel beter in geworden om eventueel kwetsbare mensen eruit te pikken. Stel dat ergens weken lang de gordijnen dicht zijn of ik voer een gesprek met een buurtbewoner die me ergens op wijst, dan weet je dat er meer speelt. Dan ga ik wel informeren wie er woont, of er al zorgpartijen bij betrokken zijn et cetera. Op dat moment gaat het balletje rollen.”

Welke vorm van verward gedrag kom jij wel eens tegen?

“Manipulatief gedrag is een goed voorbeeld. Mensen tegen elkaar proberen uit te spelen, schreeuwen om je zin te krijgen. Bij dat soort gedrag weet je dat er meer aan de hand kan zijn. Maar ik heb ook wel eens iemand gehad die dacht dat er ’s nachts allemaal lasterstralen door zijn kamer straalden. Of dacht dat de buren in zijn woning konden kijken en dat die gevaarlijke wapens in huis hadden. Het is belangrijk om dan zo snel mogelijk in te grijpen, niet alleen in het belang van de betreffende huurder maar ook voor de rest van de straat.”

Wat kun je dan doen?

“We kijken vaak eerst of er familie ingeschakeld kan worden of vrienden. Zo niet, kunnen we zorgpartijen inschakelen via onze sociaal consulenten en buurt- en complexbeheerders. We voeren ook regelmatig gebiedsoverleg om dergelijke casussen te bespreken.”

Wat heb je geleerd van de training over verward gedrag?

“Het belangrijkste dat ik ervaren heb is de koppeling tussen theorie in de ochtend en praktijk diezelfde middag. Zo leerden we bijvoorbeeld in de ochtend over wanen, en ’s middags werd dat gespeeld door een actrice. Dan gaat het meteen leven en valt alles wat je ’s ochtends hebt geleerd op zijn plek.”

“Gesprekstechniek is bijvoorbeeld heel belangrijk. Hoe benader je iemand? Hoe ver ga je mee in zijn fantasiewereld? Het was goed om dat meteen te kunnen oefenen. Het was ook nuttig om te zien wat collega’s van andere corporaties doen in bepaalde situaties. Wat kan ik daaruit oppikken? Daar heb ik ook veel van geleerd!”

 Zelf ook aan de slag met een training?

Tijdens de training: omgaan met bewoners met verward gedrag krijgt u meer inzicht in de verschillende psychische problemen en verslavingen. Ook leert u hoe u deze problemen kunt herkennen en hoe u mensen met psychische problemen of een verslaving het beste kunt benaderen

Wilt u juist specifieke kennis opdoen over dementie? Tijdens de training: omgaan met en herkennen van dementie leert u meer over de symptomen. U krijgt handvatten om beter om te gaan met deze specifieke en snel groeiende groep.

 

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of chat met ons en krijg tijdens kantoortijden direct antwoord.