Blog

Beroepseer en beroepstrots

Beroepseer en trots. Ze gaan over de innerlijke zin van het beroep en over de trots op uw kunnen en de tevredenheid over uw eigen prestatie. Over het leveren van en bijdragen aan zinvol werk, met een maatschappelijk doel, wat moreel juist is, met plezier in presteren en met autonomie en erkenning .

Beide zijn erg belangrijk om uw werk te blijven doen. Dat is evident.

Maar als we naar ons eigen vak kijken, de organisatie en personeelsontwikkeling, hebben we meestal te maken met complexe en minder zichtbare problematiek. En daarbij wordt onze beroepseer regelmatig op de proef gesteld. Want een opleiding is als oplossing immers al snel besteld en geregeld. Maar is het ook wel de oplossing die het probleem werkelijk oplost? Of is de opleiding eigenlijk symptoombestrijding, een goedkope snelle oplossing, een doekje voor het bloeden? Helpt deze oplossing de corporatie écht verder?

Een boormachine of ?

Even een concreet voorbeeld. Een goede bouwmarkt zal een klant die op zoek is naar een boormachine, vragen waarvoor hij die boormachine nodig heeft. Het antwoord is al snel: “ik wil een gat in de muur boren.”

Een logische vervolgvraag is: waarom wilt u een gaatje in de muur boren? En de klant antwoordt bijvoorbeeld met: "ik wil een haakje in de muur maken." Als de bouwmarkt-medewerker dan vraagt waar dat haakje voor dient, komen we al dichtbij de echte behoefte: "om een kalender op te hangen". 

Afhankelijk van het soort kalender en het soort muur zijn er misschien heel andere middelen om de kalender op te hangen: een zuignap, dubbelzijdig tape, een spijker. Of misschien is zelfs een gedeelde digitale agenda een nóg betere oplossing.

Het is de beroepseer van de bouwmarkt-medewerker dat hij de klant écht helpt.

Fundamenteel verder!

Wij bij Kjenning willen bijdragen aan de corporatiesector. Zichtbaar bijdragen zelfs. Er moet resultaat zijn van ons advies of werk. Want u verdient niet minder! Dat is onze beroepseer.

Ontwikkelen gaat in onze visie ook veel breder en verder dan alleen maar opleidingen volgen. Opleidingen zijn ook niet concreet en zijn dan ook niet in standaard abonnementen, massa inkoop of standaard leerlijnen te vangen. Het gaat immers om uw eigen leervraag. Ofwel: Waarom wilt u nu dat gat in uw muur? Wat gaat er nu fout, wat gaat goed, wat lukt niet en waarom niet? En wat is er veranderd als u uw opleiding heeft afgerond? Als we daar een antwoord op hebben, kunnen we gericht ontwikkelen.

De afgelopen jaren hebben we verschillende corporaties al bijgestaan met hun ontwikkelvragen. Met opleidingen, met platforms, met competentieontwikkeling, teamontwikkeling of bij het verbreden van de wendbaarheid van de organisatie of het implementeren van de digivaardigheid. Of met vernieuwing en implementatie van de HR-cyclus. Dus ja. U krijgt soms spijkers of dubbelzijdige tape in plaats van een boormachine.

Trots op ons beroep.

We zijn trotst dat we als Kjenning ook zo mogen bijdragen aan de corporatiesector. Een mooie sector met een maatschappelijke opgave en met betekenis. En daar dragen we graag aan bij. Om u vanuit onze beroepseer écht verder te kunnen helpen met passende oplossingen. En soms is dat een opleiding bij ons of een concullega, maar vaak genoeg gewoon een goed advies of een ander ontwikkeltraject.

En tja, als u een boormachine alias opleiding nodig heeft kan dat altijd. Maar pas als we het er over eens zijn dat die oplossing u ook echt ver(der) helpt. Onze adviseurs denken graag met u mee over een passende oplossing bij uw "gat in de muur". Neem contact op via 0320-237488 of via het contactformulier voor een vrijblijvend gesprek.

Eddy Bonthuis / Kjenning

Datum: 01-11-2022

Delen: