Blog

Kan dat? Én gemotiveerde medewerkers én tevreden klanten?

talentenscan talent assessment

De grootste waarde van corporaties en andere organisaties wordt bepaald door mensen: uw medewerkers. Medewerkers zorgen er immers voor dat de woningen verhuurd worden, dat onderhoud uitgevoerd wordt en dat de huren geïnd worden. 

De mate van betrokkenheid en bezieling bepaalt hoe de woningen worden verhuurd, hoe nieuwe huurders te woord worden gestaan en of (en hoe) huurders betrokken worden bij bijvoorbeeld planmatig onderhoud. Dat medewerkers essentieel zijn voor het succes van de organisatie en de klantbeleving staat buiten kijf.

Talenten liggen vast, competenties zijn ontwikkelbaar

Medewerkers leveren de beste prestaties wanneer ze gemotiveerd zijn, voldoende inspanning leveren, inzicht hebben in hun talenten en deze voldoende (blijven) ontwikkelen en doelgericht inzetten. De talenten verschillen per persoon. Dat verschil heeft ook gevolgen voor de ontwikkelbaarheid van competenties. Iemands talenten liggen grotendeels vast. Niet iedereen kan alles even gemakkelijk leren of doen. Persoonlijkheid en intelligentie stellen in het bijzonder grenzen aan het gemak waarmee medewerkers sommige competenties zich eigen kunnen maken.


Ontwikkelen naar een lerende organisatie

Om medewerkers te motiveren hun talenten meer in te zetten en daarmee uw organisatie te ontwikkelen richting een lerende organisatie waarin eigenaarschap over de eigen ontwikkeling wordt aangemoedigd is inzicht in deze talenten een voorwaarde. Kjenning biedt hiervoor de Talentenscan. Het doel is dat de medewerkers door de scan enerzijds dit inzicht in de eigen talenten vergroten, ze te laten nadenken hoe deze talenten (doelgericht) in te zetten en/of deze talenten verder te ontwikkelen (bijvoorbeeld via een persoonlijk ontwikkelplan).

Een win-win-win situatie

Als medewerkers hun talenten kennen en deze meer inzetten neemt motivatie, effectiviteit en het werkplezier toe. En daarmee verbeterd onder andere uw dienstverlening, gaat de klanttevredenheid omhoog en neemt het ziekteverzuim af.

Talentenscan

In onze talentenscan koppelen we de persoonlijkheid van een medewerker aan alle competenties van ons competentiemodel. Het model telt 43 competenties, verdeeld over de volgende zes competentiegebieden:

  • Management en Leidinggeven
  • Ondernemen
  • Analyse en Besluitvorming
  • Communicatie
  • Persoonlijk gedrag
  • Motivatie

Niveau van competenties

Het concrete gedrag dat je bij het gebruik van een competentie moet laten zien, is afhankelijk van de resultaten die daarmee bereikt moeten worden. Een belangrijk onderscheid hierbij is dan ook het niveau van de competentie. Dat vertaalt zich in de mate waarin het competente gedrag “uitstraalt” naar de omgeving. Daarbij gebruiken we een model van 4 competentieniveaus per competentie, van basaal gedrag als de omgeving daar aanleiding toe geeft tot het zelf actief stimuleren van de directe omgeving.

Wilt u een voorbeeldrapport ontvangen of een vrijblijvend gesprek?

Wilt u een voorbeeldrapport van de talentenscan of meer informatie? Neem dan contact op met onze HRD-adviseur Johan Sinnema via 0320-237488 of neem contact op via het contactformulier.

Datum: 15-02-2018

Delen: