Blog

Wendbaarheid begint bij jou!

De omgeving om ons heen verandert in een steeds hoger tempo. Dit geldt voor alle organisaties en zo ook voor organisaties in de publieke sector. Bij woningcorporaties is “morgen” dus net zo goed anders dan de dag van ”vandaag”. In een rap tempo verandert alles om ons heen maar we reageren daar nog steeds weinig adaptief op, lijkt het wel. 

Nog vaak blijkt die extra prikkel vanuit Den Haag nodig voordat we mondjesmaat gaan meebewegen in de verandering. Wat is nodig zodat we zelfstandig en proactief gaan inspelen op de veranderende omgeving? Corporaties moeten wendbaar worden, lezen we. Maar wat vragen we dan?

Wendbare organisaties bestaan niet!

Maar wendbare mensen bestaan wél. De definitie van organisatie is “Een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen drie of meer personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en/of diensten in haar omgeving.”

Je zou dus kunnen zeggen dat een organisatie zich wendbaar kan gedragen wanneer de mensen die de organisatie vormen wendbaar zijn. Maar daar wordt het niet makkelijker van. Want waarin onderscheidt de “wel wendbare” mens zich van de “niet wendbare” mens? En zijn het überhaupt verschillende soorten mensen?

De Homo Sapiens is kampioen in wendbaarheid

Van oorsprong is de Homo Sapiens kampioen in wendbaarheid. En van alle soorten en ondersoorten van de Homo Sapiens zijn wij (de moderne mens) degenen die het hebben overleefd. We hebben ons het beste aangepast. Wendbaarheid zit dus duidelijk verankerd in onze genen. 

De één ongetwijfeld meer dan de ander. Maar we zouden het allemaal kunnen. Je ziet het misschien het beste aan kinderen, die passen zich heel gemakkelijk aan bij veranderde omstandigheden. Dus iedereen is in meer of mindere mate wendbaar. Dat het “wendbaarheids-gen” bij de meesten niet geactiveerd lijkt, is ook ook wel logisch want we hoeven ons (evolutionair gezien) ook niet meer aan te passen om werkelijk als soort te overleven. Maar organisatorisch is het minder handig.

De kunst van het wendbaar zijn

Dus de kunst van het "wendbaar zijn" zit al opgesloten in onze genen. De truc is dus om de sleutel te vinden. En wendbaar zijn, is niet hetzelfde als zomaar aanpassen omdat iets of iemand dat van je vraagt. Nee, dat is misschien wel wat we juist al te veel doen. 

Kijk om je heen, praat met de huurders, ga bij jezelf te rade of je je baan nog steeds leuk vindt. Vind weer iets en deel dat met je omgeving en ervaar of anderen je zienswijze met je delen. Zo ja, dan is de kans redelijk groot dat je inderdaad een veranderende trend hebt gespot. En dat zijn nu net de veranderingen waar je als organisatie op in wil spelen. Voor je het in de gaten hebt, werk je er naar toe om als een wendbare organisatie te acteren.

Een mooi voorbeeld is digitalisering "omdat het kan"

Net als vele andere corporaties zijn ook wij aan het digitaliseren. Inmiddels zijn we twee digitaliseringsprojecten verder en blijkt uit de evaluatie dat we teleurgesteld zijn in het aantal huurders dat gebruikt maakt van onze digitaliseringsmogelijkheden. Onze conclusies: 

  • Zie je wel dat huurders hier niet aan toe zijn 
  • Ze hebben ook niet allemaal geld voor een computer
  • Ze kunnen dit gewoon niet 

Helaas hoor ik daarin heel weinig reflectie. Want misschien vragen we wel iets van de huurder wat we zelf niet eens doen? Zijn we zélf überhaupt wel klaar voor de digitalisering?

Uit de analyse blijkt bijvoorbeeld ook dat wanneer de huurder belt voor het maken van een reparatieverzoek wij ze niet verwijzen naar de digitale intake-mogelijkheden. Nee wij boeken het verzoek keurig netjes voor de huurder in. Heel klantvriendelijk en correct, dat wel, maar dat is niet het beoogde digitaal. En het antwoord is begrijpelijk want het gaat veel sneller om het verzoek zelf even te boeken dan later te behandelen als digitaal verzoek.

Toen ik laatst binnen mijn organisatie voorstelde om voortaan papierloos te vergaderen, was het antwoord: “ja maar ik maak zo graag mijn aantekeningen op papier”. Overigens werd in dezelfde vergadering aan mij gevraagd hoe ik onze huurders ging stimuleren digitaal met ons te communiceren.

Moeten medewerkers van woningcorporaties wendbaar zijn?

Dat mag u zelf bepalen. Ik denk in ieder geval van wel. Want wendbaarheid komt uiteindelijk iedereen ten goede. Huurders, klanten, collega’s en jezelf. Nu en in de toekomst. Want de tijd staat nu eenmaal niet stil en elke seconde is een stap in de toekomst, waarvan één ding zeker is dat die stap anders is dan de vorige.

Seminar De wendbare corporatie

Tijdens het seminar De Wendbare Corporatie op 27 september gaan we verder in op wendbaarheid en wat dat van organisaties en medewerkers vraagt. En waar wilt u als corporatie verschil maken? En wanneer gaat u dat doen? Hoe ziet uw corporatie eruit over 3 jaar? En over 5 jaar? En wat is uw eerste stap naar die toekomst?

Op het seminar De Wendbare Corporatie gaat u aan de slag met uw wendbaarheid. Hoe wendbaar u eigenlijk moet zijn als corporatie maar ook uzelf. En hoe u wendbaar kunt worden en hoe u verandering als kans kunt gebruiken om weer het verschil te maken voor uw huurders en stakeholders!

Alex Bolland, Manager Organisatieondersteuning / Businesscontroller Wonen bij woningcorporatie Sité in Doetinchem

Datum: 22-07-2017

Delen: