Inhoud
Als beleidsadviseur / beleidsmedewerker bij een woningcorporatie heeft u een mooi én bijzonder vak. U levert een bijdrage aan één van de belangrijkste dingen voor een mens: een dak boven het hoofd.
Door uw functie zit u aan veel verschillende tafels, zowel met collega's als met externe partijen. Van huurders tot en met bestuurders. Tegelijkertijd verandert er in en buiten de sector voortdurend van alles en moet u bijblijven op de ontwikkelingen. Er wordt dus veel van u gevraagd.
Maar welke stappen doorloopt u van een idee tot een nieuw helder beleid? Hoe betrekt u de juiste personen bij de beleidsvorming en hoe krijgt u inzicht in de gevolgen van nieuw of gewijzigd beleid? Hoe implementeert en evalueert u het beleid?
Als beleidsadviseur bent u verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en evalueren van beleid, en dat vraagt een combinatie van een analytische en praktische instelling. Met verbindende kwaliteiten en souplesse om op alle niveaus - van strategisch, tactisch tot operationeel - in de organisatie te opereren en te bewegen.
Het vak stelt hoge eisen aan uw kennis én vaardigheden. De Leergang Beleidsadviseur biedt een stevige basis én verdieping.
Tijdens de leergang wordt er zowel aandacht besteed aan de verschillende stappen in het beleids- en besluitvormingsproces als aan de professionele adviesvaardigheden. Ook wordt ingegaan op zowel de inhoudelijke als de procesmatige aspecten van het werk. Uw eigen praktijk en context staat centraal. Gedurende de leergang gaat u aan de slag met uw eigen beleidsvraagstuk binnen uw corporatie. Er is voldoende ruimte om vraagstukken met elkaar te delen en te bespreken. Zo krijgt u direct feedback van uw collega-deelnemers op uw opdracht.
Eindopdracht
U rondt de leergang af met een eindopdracht. Deze presenteert u aan het einde van de leergang. Bij voldoende beoordeling van de opdracht ontvangt u het diploma “Leergang Beleidsadviseur”.
Tijdsbesteding
Naast lesdagen dient u rekening te houden met een tijdsbesteding van ca. 30-50 uur voor uw voorbereidingen, het maken van opdrachten.
Programma
Start met telefonische intake
De leergang start met een telefonische individuele intake. In deze intake bespreken we de leergang maar ook uw praktijkervaring en uw leerwensen.
Dag 1) De rol van beleid en de beleidsadviseur
- Kennismaking
- Toelichting van het programma van de leergang beleidsadviseur
- Uw rol als beleidsadviseur binnen een woningcorporatie
- De beleidscyclus (beleidsachtbaan, planning en controlcyclus, beleidsvelden)
- Het vertalen van volkshuisvestelijke trends en ontwikkelingen naar beleid en de organisatie.
- Politieke speelveld
Dag 2) Vraag, positie en data
- Accepteren en contracteren van de opdracht (verschillende beleidstypen)
- Krachtenveldanalyse
- Uw rol en de juiste positie binnen de corporatie
- Informatie en bronnen raadplegen/netwerken
- Data-analyse in de praktijk
Dag 3) Beleid Schrijven
- De onderdelen van een goede beleidsnotitie
- De aanleiding
- Het doel
- Mogelijke maatregelen (Geld, tijd, effectiviteit, acceptatie, juridisch kader etc.)
- Uitvoering
- Overige aandachtspunten (begroting, ketenpartners, juridisch, ICT, procedures, bemensing etc.)
- Overtuigend, bondig en levendig schrijven
- Argumentatie
- Kort en bondig (wat laat je weg, structuur aanduidende elementen)
- Levendige en aantrekkelijke beleidsnotitie (andere dan talige middelen, lay-out, tabellen, story telling
- Uitwisselen praktijkvoorbeelden en eigen casuïstiek
Dag 4) Adviseren over je beleid (1)
- Succes en faalfactoren
- De adviesrelatie
- Communicatie en communicatieve vaardigheden
- Draagvlak creëren
Online sessie voor begeleiding en coaching eindopdracht
Tijdens de online sessie ondersteunt en coacht de docent en krijgt u feedback bij het maken van uw eindopdracht.
Dag 5) Adviseren over je beleid (2)
- Overtuigen
- Weerstand
- Presenteren van beleid
- Uitwisselen van praktijkvoorbeelden en casuïstiek
Dag 6) Van beleid naar uitvoering
- Implementatie en borging van beleid
- Monitoring
- Gastspreker
Presentaties en diplomering (middag)
De leergang wordt afgerond met een eindopdracht welke u presenteert aan uw collega-deelnemers. De eindopdracht staat in het teken van uw eigen praktijk en staat gedurende de gehele leergang centraal. U laat aan de hand van een actueel vraagstuk zien hoe u dit heeft opgepakt. In de opdracht komt de lesstof uit de leergang terug.