Kjenning
0320 - 2374 88

Overlast: Duidelijkheid scheppen is belangrijk

Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
Wonen, Verhuur & Leefbaarheid
10 september 2024

Astrid Vromans houdt zich als teammanager Sociaal Beheer bij het Rotterdamse Hef Wonen bezig met woonoverlast, woonfraude, leefbaarheid in de wijk en mensen doorgeleiden naar zorg. Het werk van haar afdeling bestaat steeds vaker uit contact met kwetsbare doelgroepen, waaronder mensen die uitstromen uit GGZ-instellingen.

Contact met deze groep vraagt specifieke vaardigheden. Die vaardigheden stonden centraal tijdens de maatwerktraining ‘Effectieve gespreksvoering met bijzondere doelgroepen’.

Krijgen jullie vaker te maken met deze doelgroep?

“Ja, we hebben als corporatie jaarlijkse targets van de gemeente voor het huisvesten van groepen zoals statushouders, maar dus ook voor mensen die uitstromen uit de GGZ zodat in die sector meer doorstroming kan plaatsvinden. We proberen die mensen zo goed mogelijk te plaatsen in ons bezit.”

Levert dat wel eens problemen op?

“In sommige gevallen wel ja. Deze mensen zijn meestal niet genezen als ze de instelling verlaten. Met medicatie, een goed ritme en een goed sociaal netwerk kunnen ze prima functioneren maar zodra er iets niet helemaal goed gaat, kan de situatie toch weer verslechteren. Dat kan soms overlast geven voor omwonenden.

Wij hebben natuurlijk als verhuurder de verantwoordelijkheid om aan alle huurders een prettige leefomgeving te bieden. Dus als er sprake is van overlast wordt er door omwonenden actie van ons verwacht. Het mooiste is natuurlijk als we overlast kunnen voorkomen, door regelmatig te kijken hoe het met de bewoner gaat. Zodra het minder goed gaat, kunnen we daar samen met de begeleidende zorgpartij vroegtijdig op inspelen.”

Goed contact met deze groep is dus extra belangrijk?

“Zeker, om woonoverlast aan te pakken is het handig om er snel bij te zijn en effectief in te grijpen daar waar we kunnen. Contact met deze groep vraagt soms om specifieke vaardigheden. Onze mensen hebben vaak als achtergrond een opleiding als sociaal juridisch dienstverlener en daarnaast een opleiding tot woonconsulent. In die opleidingen zitten ook veel gesprekstechnieken, maar niet specifiek voor deze doelgroep, vandaar dat we de training hebben gevolgd.”

Waarom was dat nodig dan?

“Medewerkers merkten vaak dat de boodschap niet binnenkwam, of dat ze letterlijk de woning van een huurder niet binnen kwamen om een gesprek te voeren of informatie in te winnen. Dan moet je contact zien te maken op een manier die voor beide partijen werkt en veilig is.”

Wat heb je geleerd tijdens de training?

“De trainster legde uit waarom bepaalde dingen niet werken. Recht voor iemand staan tijdens een gesprek of iemand een hand willen geven bijvoorbeeld. Dat zijn zaken die helemaal verkeerd kunnen vallen bij iemand met en psychiatrische aandoening. Het helpt dan om schuin bij een voordeur te staan om zo beide weg te kunnen kijken, dat is minder confronterend. Ook omdat mensen soms angstig zijn is het goed om meteen duidelijk te maken waarom je bij iemand aanbelt en te zeggen hoe lang het gaat duren.

Duidelijkheid scheppen is eigenlijk het belangrijkste bij deze doelgroep. Onze mensen hebben veel praktische zaken geleerd tijdens de training en kunnen zo effectiever hun werk doen. Daar profiteren de huurders van maar ook wij als corporatie.”

Zelf ook aan de slag met een training?

Tijdens de training: omgaan met bewoners met verward gedrag krijg je meer inzicht in de verschillende psychische problemen en verslavingen. Ook leer je hoe je deze problemen kunt herkennen en hoe je mensen met psychische problemen of een verslaving het beste kunt benaderen

Wil je juist specifieke kennis opdoen over dementie? Tijdens de training: omgaan met en herkennen van dementie leer je meer over symptomen die bij dementie spelen. Je krijgt handvatten om beter om te gaan met deze specifieke en snel groeiende groep.

Ook een vraag voor een incompanytraining?

De training ‘Effectieve gespreksvoering met bijzondere doelgroepen’ heeft Kjenning voor Hef Wonen op maat gemaakt op basis van de eigen situatie, de leerwensen en vragen van de deelnemers.

Heb jij ook een vraag voor een incompanytraining? Neem dan contact op. Samen zoeken we de best passende oplossing, passend bij je vraagstuk en je situatie.

Lees het in onze artikelen

Wil je vrijblijvend advies?

Bel naar 0320 - 2374 88 of chat met ons en krijg tijdens kantoortijden direct antwoord.