Blog

“Het hoe en waarom is me veel duidelijker geworden door de training Bouwkunde voor niet-bouwkundigen”

De 9 medewerkers van de klantenservice van Centrada zouden de training Bouwkunde voor niet-bouwkundigen volgden. Dat werden uiteindelijk 25 medewerkers, waaronder directeur-bestuurder Martine Visser. “Als bestuurder ben je eindverantwoordelijk, dan is het goed om meer van de techniek, het bouwproces en de regelgeving te weten.”

Dat is nogal een verschilletje: 9 of 25 medewerkers die aanhaken

“Ja, dat is zo. Het begon met de wens de processen te verbeteren wat betreft de reparatieverzoeken. Bewoners die daarvoor contact met ons opnemen, komen als eerste bij de klantenservice terecht. Over het algemeen werken daar niet-technische mensen. Dan is het slim om daar de bouwkundige kennis te vergroten. Zij kunnen dan gerichter informatie ophalen, waardoor de vakmensen veel efficiënter kunnen werken.

Intern bleek dat er veel meer mensen waren die dachten: wacht even, hier wil ik ook meer van weten. Uiteindelijk zijn beleidsmedewerkers, medewerkers verhuur, en gebiedsbeheerders aangehaakt.”

En u ook

“En ik ook. Als bestuurder ben je eindverantwoordelijk. Natuurlijk hoef ik, om maar wat te noemen, niet op de millimeter te weten hoe dik een muur moet zijn. Maar hoe meer kennis van zaken ik heb, hoe beter ik mijn werk kan doen: goede bestuurlijke beslissingen nemen. Bovendien vind ik mezelf blijven ontwikkelen belangrijk.”

En? Veel opgestoken?

“Het was echt een hele leuke cursus, ik had nooit gedacht dat ik bouwkunde zo’n interessant onderwerp zou vinden. Ik weet nu beter hoe een warmtepomp werkt, welke factoren van invloed zijn op vocht/tocht/schimmel, hoe het zit met asbest, met ventilatie, hoe een meterkast in elkaar steekt. Allemaal heel praktisch, maar al die praktische zaken hebben beleidsmatige consequenties.”

Hoe dan?

“Ik kan nu gerichtere vragen stellen en krijg daarom ook betere antwoorden. Ik vergaar dus meer toegespitste informatie, en dat heeft weer invloed op de beleidsmatige beslissingen die genomen worden als het gaat om duurzaamheid, renovatie, onderhoud, brandveiligheid, et cetera. 

En deze training heeft mij ook inzicht gegeven in waar huurders mee worstelen en hoe het samenspel is tussen technische problemen en gedrag van bewoners. Het hoe en waarom is me veel duidelijker geworden.”

Iedereen happy?

“Iedereen vond de training toegankelijk, met enthousiaste trainers met kennis van zaken. Het waren 3 interessante dagen. Ook de mensen die al een stevige, technische achtergrond hebben, vonden het zeer de moeite waard. Voor mijzelf sprekend: ik snap een woning nu beter, mijn eigen woning overigens ook, haha. 

Naast meer kennis zijn door de training Bouwkunde voor niet-bouwkundigen specialisten en niet-specialisten ook dichter bij elkaar gekomen. Dat zorgt voor een betere samenwerking en meer begrip voor elkaar. Dat is goed, voor de medewerkers zelf, maar ook voor de organisatie. Win-win dus.”


Ook een vraag voor een incompanytraining ?

Bovenstaande training werd in company verzorgd voor Centrada en aangepast aan de vragen, situatie en context bij Centrada. Heeft u ook een vraag voor een incompany training? Neem dan contact op. Samen zoeken we de best passende oplossing, passend bij uw vraagstuk en uw situatie.

Datum: 30-04-2021

Delen: