Inhoud
De vakman komt bij vrijwel iedere huurder wel eens over de vloer naar aanleiding van een reparatieverzoek, of voor (periodiek) onderhoud. Tijdens deze bezoeken ziet en hoort de vakman van alles, zowel positief als negatief.
Daarmee hebben vakmannen, maar ook andere corporatiemedewerkers die achter de voordeur komen, ook een belangrijke rol als de oren en ogen van de corporatie. Bij bezoeken kunnen verontrustende zaken worden gesignaleerd en doorgeven binnen de organisatie. Maar signaleren, hoe doe je dat? Wat signaleert u en hoe meldt u dit vervolgens binnen de organisatie?
In de training Signaleren achter de voordeur leert u hoe en wat u signaleert, en waar u dit vervolgens binnen uw eigen organisatie meldt. Daarnaast leert u hoe u kunt reageren op lastig gedrag van huurders en hoe u een juiste inschatting van de situatie kunt maken.
Tijdens de training wordt veel gewerkt met voorbeelden uit uw eigen praktijk waardoor u de kennis en inzichten direct kunt toepassen in uw eigen dagelijkse werkzaamheden.
De training is gericht vakmannen, sociaal beheerders, woonconsulenten, opzichters en andere corporatiemedewerkers die bij de bewoners thuis achter de voordeur komen.
Programma
Dag 1: Inzicht, kennis en proces
- De rol van de corporatie
- Sociaal: wat is dat wel en niet
- Hoe en wat signaleren? Trainen van ogen en oren.
- Drie V’s; Vervuiling, Vereenzaming en Verloedering, het herkennen in de praktijk.
- Signaleren en melden van huiselijk geweld en psychische problemen .
- Signaleren/doorgeven: Hoe gaat dat bij uw organisatie? Wanneer meldt u wat waar?
- Afstemmen met anderen wat u signaleert en bij wie
- Uitleg opdracht
Tussen dag 1 en 2 maakt u een opdracht over het meldingsproces binnen uw eigen corporatie. Daarnaast maakt u tevens een opdracht met eigen praktijkvoorbeelden welke de tweede dag wordt besproken.
Dag 2: Praktijk dag
- Bespreken van uw eigen praktijkopdracht.
- Reageren op de klant
- Inschatten van klanten
- Veiligheid en melden, bewaken van grenzen
- Bespreken van eigen casuïstiek
- Oefenen van praktijksituaties