Vastgoed, Onderhoud & Beheer artikelen
Nieuws, inspiratie, handige tips en klantverhalen.
Vakgebieden
Artikelen
-
Welke meters scoren punten in het woningwaarderingsstelsel?
Om het per 1 juli 2024 gewijzigde Woningwaarderingsstelsel (WWS) goed toe te passen hoef je geen ingenieur of meester in de rechten te zijn. Praktisch inzicht en logisch redeneren zijn wél vereisten. Want hoe waardeer je een serre? Is dat een vertrek of een overige ruimte? Parate en actuele kennis van het WWS is noodzakelijk. Hieronder tref je enkele vragen en antwoorden aan over vierkante meters en over de kwalificatie van ruimtes in woningen. Hoe beoordeel je een serre: vertrek of overige ruimte? Het antwoord hangt af van de kwaliteit van de serre en van de grootte van de opening tussen de woonkamer en serre. Is de kwaliteit matig (een goedkoop aanbouwsel) dan is het te beschouwen als een “overige ruimte”. Het kan dan zelfs problemen opleveren bij beperking van daglichttoetreding. Heeft de serre echt een degelijke schil, is de kap beschoten en geïsoleerd? Dan gaat het om een hoogwaardige vergroting van de woonkamer. In dat geval kan zo’n serre als vertrek gewaardeerd worden. Waardering hangt dus af van kwalitatieve omstandigheden. Om een ruimte als vertrek te waarderen moet het – kort samengevat – voldoen aan de kwaliteitseisen die voor een vertrek gelden. Zie het ‘Beleidsboek Waarderingsstelsel zelfstandige woonruimte (www.huurcommissie.nl), hoofdstuk 3, Rubriek 1: Oppervlakte van vertrekken. En geldt de serre in de telling van ‘verwarmde vertrekken’ als afzonderlijk vertrek? Dat is afhankelijk van de wijze en grootte van de opening tussen de woonkamer en de serre, zie: Beleidsboek WWS (hoofdstuk 3, Rubriek 3: Verwarming en verkoeling). Wanneer is een ruimte een slaapkamer? Een slaapkamer van slechts 1,9 m x 2 m… Is dat wel een slaapkamer? De ruimte heeft slechts een oppervlakte van 3,8 m2. En dus wordt die slaapkamer als een ‘overige ruimte’ gewaardeerd. Ondanks dat de huurder er slaapt. Een slaapkamer kleiner dan 4 m2 telt namelijk als ‘overige ruimte’ (met 0,75 punt/m2). Deze minimumnorm voor oppervlakte van een vertrek geldt niet voor een ruimte die uitsluitend bedoeld is als keuken, badkamer of doucheruimte; zo’n ruimte geldt altijd als een vertrek (met 1 punt/m2). Een toiletruimte is geen vertrek, maar kan wel gelden als ‘overige ruimte’, indien de toiletruimte ten minste 2 m2 groot is. Wat is nu de minimale grootte van een balkon? En een balkon kleiner dan 1,5 m? Zo’n smal balkon kom je in nieuwbouw niet tegen, vanwege actuele bouwvoorschriften. In oude woningen komt dat wel voor. Minimale diepte en breedte van een buitenruimte van 1,5 m zijn per 1 juli 2024 als WWS-voorwaarden geschrapt. Bestaat alle buitenruimte uit een balkon, dat 4 m lang en 1,25 breed is, dan telt deze buitenruimte 5 m2 tegenwoordig mee in de woningwaardering. Voor privébuitenruimte geldt aks huidige formule: twee punten plus 0,35 punt per vierkante meter. In dit voorbeeld: 2 + (5 x 0,35) = 3,75 punten. En hoe met gemeenschappelijke buitenruimte? Voor gemeenschappelijke buitenruimte gelden ietwat andere WWS-regels. Dan kent het WWS wél een minimumafmeting: 2 m x 1,5 m x 1,5 m (respectievelijk hoogte, breedte, diepte). Gedeelde buitenruimte die als parkeerplek bedoeld is, wordt gewaardeerd volgens een geheel nieuwe rubriek. Beleidsboek WWS (hoofdstuk 3, Rubriek 10: Gemeenschappelijke parkeerruimten). Voor andere gemeenschappelijke buitenruimte, zoals een tuin, geldt per vierkante meter een waardering van 0,75 punt. De uitkomst van die berekening wordt daarna gedeeld door het aantal adressen dat toegang heeft tot de buitenruimte. Voorbeeld: een gemeenschappelijk dakterras van een woongebouw dat 30 m2 beslaat en waartoe drie adressen toegang hebben, wordt gewaardeerd met: (0,75 x 30) / 3 = 7,5 punten per woning. Maximaal 15 punten worden toegekend als saldo voor alle buitenruimten. Is een ‘onbenoemde ruimte’ met raam een slaapkamer? Op de tekening staat ‘onbenoemde ruimte’. Maar als er een raam > 0,5 m2 is, mag het dan als slaapkamer worden benoemd? Deze ruimte was ‘onbenoemde ruimte’ doordat deze door toevallige bouwkundige omstandigheden niet als een vertrek geld: wel voldoende raamoppervlak, doch onvoldoende lichttoetreding. Welnu: dan is dit hoogstens een ‘overige ruimte’ ongeacht het gebruik door de huurder als slaapkamer. Complex: Hoe werkt de puntentelling van gezamenlijke ruimtes? Wij hebben een complex met 40 wooneenheden, 6 algemene woonkamers met keuken en 3 wasruimten. Kunnen dan simpelweg alle m2 van gemeenschappelijke ruimtes worden opgeteld en gedeeld voor de puntentelling? Groepswonen met gemeenschappelijke was altijd een behoorlijke puzzel. Een groepswoning kan, afhankelijk van de situatie, als één zelfstandige woning gelden. Maar ook als een verzameling onzelfstandige woningen. Dan moet je dus kiezen voor het juiste WWS-systeem: voor zelfstandige woningen of voor onzelfstandige woningen! De rol van het huurcontract Is met elke gebruiker van een wooneenheid een individueel huurcontract afgesloten? In dat geval is het mogelijk om de gemeenschappelijke ruimte te splitsen qua toegewezen gebruik en qua puntentoekenning. Zo weet elke huurder precies waaraan hij of zij toe is. Het is eenvoudiger als er geen exclusieve toewijzing van delen van de gemeenschappelijke ruimte is toegepast. In die situatie kun je de oppervlakte van alle ruimtes waarderen en toerekenen aan het geheel. Je komt tot de punten per wooneenheid door het puntenaantal te delen door het aantal wooneenheden die tot de groep behoren. Wat is het minimale aantal m2 voor verdiepte trapkasten? Wat is het minimale aantal m2 voor verdiepte trapkasten om deze te mogen waarderen? En moet de vrije ruimte > 2 m2 zijn? Bij een vaste kast onder een trap kun je dat oppervlak (minimale hoogte van 1,5 m) bij de oppervlakte van dat vertrek optellen. Dat mag zelfs wanneer die kast > 2 m2 is. Dat levert dus meer punten op, dan wanneer je die kast als overige ruimte zou waarderen. Maar… komt een kast op een verkeersruimte uit, dan telt die kast als ‘overige ruimte’ (minimaal 2 m2 en 1,5 m hoog). Een kleinere kast die uitkomt op een verkeersruimte geldt eveneens als verkeersruimte: geen punten. Hoe waardeer je kelders, bergingen, zolders, kasten en wasruimten? Wanneer mag je overige ruimten waarderen zoals kelders, bergingen, zolders, kasten en wasruimten. Elke ‘overige’ ruimte moet afzonderlijk aan de minimale kwaliteitseisen voldoen. Het oppervlak moet op twee decimalen afgerond worden. Daarna kun je de oppervlakte salderen en afronden op hele vierkante meters. Indien een berging kleiner is dan 2 m2 dient deze niet gewaardeerd te worden, tenzij je zo’n ruimte kan labelen als een vaste kast bij een overige ruimte of vertrek. Een uitzondering is als er meerdere bergingen zijn en de gezamenlijke oppervlakte van die bergingen meer is dan 2 m2. In dat geval mogen ze wel worden gewaardeerd. Is de huurcommissie leidend, bij het waarderen van een woning? Ja … althans wil je niet ‘nat gaan’ in een procedure, dan is het verstandig steeds je beleid af te stemmen op beleid van de huurcommissie. Uiteraard kun je na de huurcommissie ook nog naar de kantonrechter, wanneer je verwacht in zo’n procedure alsnog je gelijk te krijgen. Het Beleidsboek is echter wel een praktisch en gezaghebbend hulpmiddel. Uiteraard kan het voorkomen dat je stuit op dermate bizarre uitkomsten dat je een andere waardering toepast op grond van de redelijkheid. Of zo’n oplossing stand houdt bij een geschil is lastig te voorspellen. Maar redelijkheid is altijd een gezond uitgangspunt. Meer informatie over het Woningwaarderingsstelsel? Wil meer weten over de gevolgen van het nieuwe beleid? In de cursus Woningwaarderingsstelsel gaan we in op de WWS-wijzigingen en staan we stil bij dillema’s uit de dagelijkse praktijk. Liever een ‘in company’ op locatie? Tijdens een in company staat je eigen praktijk centraal met een bezoek aan een woning voor een ‘live puntenwaardering’. Een leerzame oefening om de nieuwe kennis direct in de praktijk toe te passen. Neem contact op voor de mogelijkheden. Mr P.G.A. van der Sanden docent Huurecht
Lees meer25 oktober 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
“Meer structuur en zelfvertrouwen in vastgoedbeheer”
Dylan Borgstein begon bij zijn ex-werkgever Welwonen uit Enkhuizen de leergang Vastgoedbeheer. Inmiddels werkt Dylan in Naarden en past hij ook daar de inzichten toe die hij tijdens zijn leergang heeft opgedaan. Bij Welwonen werkte Dylan op de afdeling voor technische zaken als vastgoedbeheerder. “Ik verzamelde daar vooral allerlei data en verwerkte dat in programma’s. Dat ging onder andere over energielabels, ketels et cetera. Maar mijn werk groeide meer naar planmatig onderhoud toe naarmate ik het langer deed. Sinds 1 mei werk ik bij een woningstichting in Naarden, een kleine corporatie van ongeveer 800 woningen en dat is heel leuk. Vooral ook omdat het een wat kleinere organisatie is, is het leuk om vanuit mijn afdeling bij te dragen aan verdere professionalisering en groei.” Waarom ben je de leergang Vastgoedbeheer gaan volgen? “Mijn rol werd uitgebreider, meer richting planmatig onderhoud. Ik zocht een leergang die me daarbij kon ondersteunen, dus in de processen van planmatig onderhoud. En omdat ik al een aantal cursussen bij Kjenning had gevolgd, was dat eigenlijk een logische keuze.” Waar liep je in de praktijk dan tegenaan? “Welwonen is een kleine corporatie. Het ging me vooral om het proces, het beter in kaart brengen en begrijpen van alle stappen in vastgoedbeheer. We waren daar als kleine corporatie nog wat zoekende in, dus ondersteuning was meer dan welkom. De opleiding zorgde dat er meer lijn in kwam en dat ik achter de schermen kon kijken bij andere corporaties om zelf meer inzichten op te doen wat bij Welwonen toepasbaar zou zijn.” Wat was het belangrijkste dat je hebt meegenomen uit de leergang? “Behalve de kennis van de docent vond ik het heel nuttig om te zien hoe andere corporaties met bepaalde zaken omgaan. Je kunt met elkaar overleggen en gericht vragen hoe iemand anders bijvoorbeeld een opdrachtbrief eruit stuurt, of iemand meer vragen over aanbestedingen en planmatig onderhoud.” Waar ging je praktijkopdracht over en hoe pas je die toe in je werk? “Mijn eindopdracht ging over het uitfaseren van de EFG-labels. Bij Welwonen hadden we daar nog geen concreet plan voor. De leergang vormde de perfecte springplank om daar een mooie case van te maken die ik in de praktijk kon gebruiken. Ik ben in de tussentijd gewisseld van baan maar heb mijn plan wel gepresenteerd bij Welwonen en daar waren ze ook heel enthousiast, net zoals op mijn huidige werk. Dat is een nog kleinere corporatie dus we zijn nog niet helemaal toe aan het uitfaseren, maar het plan hebben we dus vast.” Wat doe je nu anders in de praktijk? “Ik pak zaken veel gestructureerder aan. Ik kan met de kennis die ik heb opgedaan veel gerichter en effectiever werken. Ik neem ook af en toe het boek nog even door om de juiste stappen te zetten. Al met al doe ik met meer zelfvertrouwen mijn werk en dat is fijn!” Ook je kennis rondom vastgoedbeheer vergroten? Tijdens de Leergang Vastgoedbeheer ga je op zoek naar manieren om vastgoed te beheren en te onderhouden. Je ervaart dat elke corporatie anders aankijkt tegen de opgave van beheer en onderhoud. De verschillende keuzes geven inspiratie over hoe je beheer en onderhoud kunt organiseren. Ook krijg je zicht op de wettelijke kaders. Bekijk het programma en de data.
Lees meer7 oktober 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
“Ik vind het leuk om tot de kern van het probleem te komen”
Manon de Lange staat klanten te woord bij woningcorporatie Mercatus. Ze krijgt de meest uiteenlopende meldingen binnen, waaronder ook zaken die gerepareerd moeten. “Doorvragen naar de kern van het probleem kan al veel schelen. Ik kan door de training “Medewerker reparatieverzoeken” nu beter inschatten of, en welke actie nodig is”, zegt ze. Ook in de Noordoostpolder, waar Mercatus zijn ruim 4500 wooneenheden beheert, gaat er uiteraard wel eens iets kapot. Bij Manon komen die huurderstelefoontjes binnen. Ze vindt het leuk werk. “Eerder werkte ik voor een commercieel bedrijf. Ik vind het fijn dat die druk er nu een beetje af is, het werkt wat vrijer vind ik. Mercatus is bovendien een hele leuke, informele organisatie met korte lijntjes.” Wist jij veel van schimmel en cv-installaties voordat je bij Mercatus ging werken? “Nee, we hebben wel onlangs privé een woning laten bouwen, dus dan krijg je er wel iets meer mee te maken. Maar echt diepgaande kennis had ik er niet van. Bovendien is onze woning gasloos.” Wat voor meldingen krijg je zoal binnen? “Het varieert. Het gaat van schimmel op de muren tot een slot dat vervangen moet worden. Of problemen met cv-installaties, ventilatie et cetera. Ik probeer zo goed mogelijk in te schatten wat er aan de hand is en zet de melding dan door naar de reparatieafdeling die een afspraak kan inboeken met de huurder. Het is de bedoeling dat ik dat in de toekomst zelf kan doen, maar zo ver zijn we nog niet.” Waarom heb je de training gevolgd? “Vanwege het doorvragen. Veel huurders hebben de kennis niet van een probleem dat ze melden. Als ik die wel heb kan ik gericht doorvragen om zo de beste oplossing te zoeken. Neem bijvoorbeeld een lek. Dan kan ik vragen waar het lekt, het expansievat of is er een kraan kapot? Of stel dat de cv niet werkt of iemand krijg geen warm water, dan vraag ik of er ergens een kraan lekt waardoor de verwarming niet meer werkt. Het is een kwestie van de juiste hokjes afvinken en zo de oorzaak te vinden. Dat is leuk en ik heb er veel van geleerd. Tijdens de training kregen we ook te zien hoe bepaalde zaken eruit zien, zoals een muurkraantje. Dat helpt ook als je iemand aan de telefoon hebt.” Wat heb je nog meer geleerd behalve doorvragen? “Hoe basisinstallaties werken, zoals een cv of warmtewisselaar. En dingen over zonnepanelen, ventilatie en schimmel. Ik kan nu ook gerichte tips geven over verschillende zaken om te voorkomen dat er bijvoorbeeld schimmel ontstaat.” Doe je nu ook dingen anders in je werk? “Omdat ik nu meer kennis heb, kan ik gerichter te werk gaan. En als we straks de mogelijkheid hebben om met de huurder aan de telefoon een afspraak in te boeken, gaat het veel sneller. En de huurder is daarmee dus ook tevredener.” Zelf ook uw vakkennis vergroten? De training ‘Medewerker reparatieverzoeken’ biedt een stevige kennismaking met en een verdieping in bouwkunde en installatietechniek. Het zet de belangrijkste problemen bij het aannemen van een reparatieverzoek op een rij. Het resultaat? Efficiënt en effectief reageren op een reparatieverzoek, een klacht of een vraag. Communicatie en de bouwkundige kennis geïntegreerd! Bekijk het programma en de data.
Lees meer16 juli 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
“Alles over vocht, tocht en ventileren vond ik een eye-opener”
Lisette Warmerdam werkt sinds kort voor Padua Wonen. Na werkzaamheden in de reisbranche en een onderneming actief in verpleegartikelen wilde ze eens iets anders. Nu beoordeelt ze als medewerker reparatieverzoeken binnenkomende meldingen en koppelt die aan de juiste uitvoerder. De training ‘Medewerker reparatieverzoeken’ heeft haar daarbij geholpen. Ze is relatief nieuw in de corporatiesector, maar het werk bevalt haar uitstekend. “Ik wilde iets wat dicht in de buurt was maar ook geen voltijdsbaan. Ik hoorde ook al van meerdere mensen dat het een leuke organisatie was om te werken, dus heb ik gesolliciteerd en ben ik aangenomen. Het is hartstikke leuk om bij Padua te werken!” Wat doe je er dan precies als medewerker reparatieverzoeken? “Dagelijks krijg ik tussen acht en tien uur ’s ochtends telefoontjes van bewoners die met problemen in hun woning te maken hebben. Ik hoor ze aan, beoordeel de problemen en zet de juiste hulplijn uit. Dat is of de eigen dienst of een externe partij zoals een aannemer, loodgieter of elektricien. Na tienen ga ik aan de slag met de mail en meldingen die via het klantenportaal binnenkomen.” Om welke meldingen gaat het zoal? “Het zijn vooral problemen zoals lekkages door lekkende kranen, gootstenen, ventilatie en verwarming, verstopte toiletten, loszittende dakpannen et cetera.” Hoe weet je welke hulp je moet inschakelen en of hulp wel nodig is? “Daarom heb ik dus de training gevolgd. Ik heb helemaal geen technische achtergrond dus die basis moest me eerst worden bijgebracht. Dan heb ik het over zaken als vocht, tocht en schimmel, de werking van installaties. Als er iemand bijvoorbeeld meldt dat hij schimmel in huis heeft kan ik eerst doorvragen naar de oorzaak. Is het door gebruik van de woning of zijn het bouwkundige problemen? Stookt iemand wel goed en wordt er wel goed doorgelucht? Dat soort zaken kan ik eerst boven water krijgen en vervolgens zorgen dat de juiste hulp, met de juiste spullen, bij iemand voor de deur staat.” Dus je kunt mensen nu beter adviseren? “Ja, alles over vocht, tocht en ventileren vond ik een eye-opener. Daar kan ik mensen nu echt goed over adviseren. En het helpt enorm dat ik nu overal een goed beeld van heb. Als mensen bellen over hun cv-ketel of wtw-installatie weet ik precies hoe zo’n apparaat werkt en wat er moet gebeuren. Het kwartje is echt gevallen door de training en dat maakt het aan de telefoon ook veel gemakkelijker.” Voldeed de training aan je verwachtingen? “Jazeker. Het was een basiscursus maar de trainers waren heel enthousiast en gingen af en toe echt de diepte in. Erg leuk om bij te zitten en mijn mede-cursisten hebben het ook als positief ervaren. Het was ook interessant om te horen waar mensen bij andere corporaties mee te maken hebben en hoe zij dingen aanpakken. Zo had nog niet iedere corporatie een asbestkaart in de meterkast.” Doe je dingen nu anders in je werk? “Ik heb veel meer zelfvertrouwen. Ik heb de training in januari gedaan en kon meteen veel gerichter adviseren over een winters onderwerp als vocht en schimmel. Het geeft een fijn gevoel mensen precies de juiste hulp te bieden die ze nodig hebben.” Zelf ook aan de slag met je technische kennis? Wil je ook je kennis vergroten om efficiënt en effectief om te gaan met reparatieverzoeken, klachten of andere vragen? De training ‘Medewerker reparatieverzoeken’ is een stevige kennismaking met en een verdieping in bouwkunde en installatietechniek, en zet de belangrijkste problemen bij het aannemen van een reparatieverzoek op een rij. Bekijk het programma en de data.
Lees meer11 juni 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Vier handvatten bij het brengen van lastige boodschappen
Werken met klanten is er in de huidige tijd niet eenvoudiger op geworden. Meer bewoners staan onder druk door toenemende financiële problemen en/of sociale problematiek. Ook zijn mensen in het algemeen mondiger geworden, is de samenleving verhard en lijken de toch al korte lontjes zo mogelijk nóg korter. In dit blog vind je de twee belangrijkste valkuilen bij lastig nieuws en vier handvatten die helpen een lastige boodschap professioneel te brengen. Brengen van boodschappen waar je niet helemaal achter staat Tegelijk moet je als medewerker soms ook gewoon ‘nee’ verkopen, omdat zaken niet kunnen of mogen. Bijvoorbeeld omdat wetgeving het niet toelaat, omdat de gevraagde oplossing simpelweg niet kan of omdat het beleid vanuit je organisatie geen ruimte biedt. Misschien sta je soms zelf ook niet helemaal achter het organisatiebeleid. Daarbij is het goed je te realiseren dat ook het brengen van boodschappen waar je niet helemaal achter staat, bij je werk hoort. Als je in een organisatie werkt, bepaal je nu eenmaal niet in je eentje het beleid. Wees je daar bewust van en blijf altijd professioneel. De belangrijkste valkuilen bij het brengen van lastige boodschappen 1) De klant gelijk geven Uiteraard is gelijk geven geen oplossing. Het lijkt misschien de makkelijkste oplossing op dat moment, maar de rekening komt altijd later. Naast dat hiermee onbedoeld ook het lastige gedrag kan worden beloond, levert het jezelf vaak op lange termijn alleen maar meer gedoe op, omdat je hierna toch zaken moet regelen in je organisatie die niet passen binnen de kaders. 2) De discussie afkappen Een discussie afkappen is ook geen oplossing. De angel blijft zitten, de klant gaat mogelijk gefrustreerd weg en het probleem blijft onopgelost. Het is als een boemerang. Je bent wel even verlost van de situatie, maar je weet dat het probleem terugkomt op korte of langere termijn. Vier handvatten die helpen een lastige boodschap professioneel te brengen 1) Weg van de inhoud Reageer niet op de inhoud, maar ga in op het gevoel van de klant: Ik merk dat u het onbegrijpelijk vindt. Ik hoor dat u hier geïrriteerd over bent. Ik zie dat u hier boos over bent. Ik begrijp dat het heel vervelend voor u is dat u nu geen woning kunt huren. 2) Niet verdedigen, maar bij de feiten blijven Daar is helaas niets aan te veranderen. Ik zou u graag helpen, maar ik kan dit niet voor u oplossen. 3) Geef aan wat wel mogelijk is Doe dit alleen als de klant hier ook voor open staat. Ga in op alternatieven en mogelijkheden. Richt je in het gesprek op wat wel kan. Zoals bijvoorbeeld: Er zijn misschien ook betaalbare woningen voor u in de vrije sector. Wilt u die bekijken? Kent u de WMO regeling bij de gemeente al? U kunt de klacht voorleggen aan de klachtencommissie. 4) Afronden Als je merkt dat je in herhaling valt, ga dan niet verder, maar stuur aan op de afronding van het gesprek. Ik merk dat we in herhaling vallen. Ik kan u echt niet verder helpen. Het spijt met dat ik niets / zo weinig voor u kan doen. Wat ik wèl voor u kan doen, is …. Wilt u dat? Zelf aan de slag met gesprekstechnieken? Tijdens de training: Feedback geven en ontvangen leert u dit effectief aan te pakken. U ervaart hoe u uw collega of zelfs uw leidinggevende goede, constructieve feedback kunt geven, zonder de onderlinge relatie te verstoren.
Lees meer1 juni 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
De opzichter: waakhond bij onderhoud
Alhoewel in de kern alle corporaties misschien hetzelfde lijken te doen, veroorzaakt de samenstelling van het bezit, de omvang van de corporatie, de cultuur van de omgeving en de staat van onderhoud van het bezit dat de functie “opzichter dagelijks onderhoud” ook bij iedere corporatie toch vaak weer net iets anders is ingericht. Wat doet de opzichter dagelijks onderhoud nu eigenlijk? Soms houdt de opzichter zich echt puur bezig met de “ingewikkelde” reparatieverzoeken, vaak heeft de opzichter echter ook de rol van mutatieopzichter erbij en soms komt hier ook de toezichtrol bij grotere mutatieprojecten bij. Dé opzichter bestaat dan ook niet. Iedere corporatie heeft in de functies andere nuances en klemtonen liggen. Maar ondanks de grote verschillen hebben deze opzichters in de kern dezelfde kennis nodig rondom huurrecht, beoordelen van zelf aangebrachte voorzieningen, onderhoudsprocessen, bouwmethodes en de aanpak van klachten. Doordat de opzichter in zijn of haar werk vooral in bestaand bezit aan het werk is, is ook asbest vaak een belangrijk kennisonderdeel. Het leukste én tegelijkertijd het meest lastige aspect! Tijdens de opleiding Opzichter Dagelijks Onderhoud vertellen de deelnemende opzichters mij keer op keer dat ze het contact met bewoners een van de allerleukste aspecten aan hun vak vinden. Maar tegelijk ervaren ze ook als het meest lastige aspect. Want hoe vertel je nu een bewoner dat zijn kluskwaliteiten niet helemaal op het gewenste niveau zijn en dat hij zijn wekenlange verbouwing moet afbreken? En hoe ga je met de bewoners om wanneer er asbest in een woning aangetroffen wordt? En ook belangrijk; hoe ga je zelf dan met asbest om? Want dat heeft grote risico’s en de corporatie is immers een “deskundig” opdrachtgever en kan de verantwoording niet zo maar afschuiven naar de aannemer… Snel verhuren maar wel zonder klachten graag De druk in de sector heeft ook vaak invloed op de dagelijkse werkzaamheden van de opzichter dagelijks onderhoud. De corporatie wil de woning weer snel in de verhuur nemen en de mutatietijd moet altijd korter. Het aantal klachten na de verhuur moet uiteraard minimaal blijven en de discussie over het wel of niet vervangen van een keukenblok moet gedegen en onderbouwd worden gevoerd. De verhuurbaarheid van de woning mag na de mutatie geen gevaar lopen maar tegelijk moet er ook geen onnodige kapitaalsvernietiging plaatsvinden… De opzichter is hier de waakhond op gebied van veiligheid maar moet hierbij ook vanuit het financieel kader waakzaam zijn. Onderhoudsmutaties: Need to? Of nice to? Door de onderhoudsmutaties te scheiden in “need to”, de zaken die vervangen moeten worden vanwege technische risico’s of te gedateerde elementen, en “nice to”, de aanpassingen die in overleg met een volgende huurder worden aangepakt mits dat noodzakelijk is voor de nieuwe huurder om de woning te accepteren, kan een verschil worden gemaakt in mutatieonderhoud. Sommige zaken kunnen zelfs aan de huurder worden toevertrouwd om aan te passen als hij of zij dat wil. En daar mag de opzichter ook zijn (technisch) licht over laten schijnen. Binnen kijken bij andere corporaties De hoeveelheid verschillende oplossingen en benaderingen bij de verschillende corporaties verrast mij ieder keer weer. Dit geldt overigens ook voor de vindingrijkheid van de opzichters want tijdens de theoretische onderdelen komen veel praktische zaken aan de orde. Hoe werkt dat bij jullie? En hoe zit het dan bij mijn project? Het allerleukste moment bij de opleiding is meestal de praktijkdag waarbij in de verschillende mutatiewoningen bij de deelnemers de puzzelstukjes echt in elkaar vallen, en theorie en praktijk echt bij elkaar komen. Meer weten over de opleiding Opzichter Dagelijks Onderhoud? Heb je te maken met het spanningveld tussen tijdige verhuur, klantgericht denken, het financiële belang van de corporatie en technisch verantwoord onderhoud? Deze opleiding met praktijkdag op locatie geeft je inzicht in hoe je dit kunt organiseren. Bekijk het programma en de data van deze opleiding.
Lees meer21 mei 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Bouwkunde voor niet-bouwkundigen: een stevige kennismaking
‘Volgens mij zit er asbest in mijn huis. Wat nu?’ ‘Mijn verwarming slaat niet meer aan, kan iemand die komen maken?’ ‘Mijn raam wil niet meer dicht, hoe kan dat?’ Vragen, vragen, vragen. Sabina Borgers, medewerker bij Acantus, beantwoordt ze graag, maar had behoefte aan meer kennis. Ze volgde de training bouwkunde voor niet-bouwkundigen. Een mens kan toch niet overal een antwoord op hebben? “Nee, dat is een utopie. De vragen zijn heel breed en divers, en je kunt inderdaad niet alles weten. De insteek van Acantus is dat de medewerkers van het Klant Contact Centrum 80% van de vragen kunnen beantwoorden. Ik had als niet-techneut behoefte aan meer inhoudelijke kennis op het gebied van bouwprocessen, wet- en regelgeving, en hoe zaken technisch in elkaar steken.” Wat bedoel je met ‘inhoudelijke kennis op het gebied van bouwprocessen’? “Inzicht krijgen in alle facetten van het bouwproces, van ontwerp tot het werkelijk bouwen. Maar ook het energiezuinig maken van woningen door middel van planmatig onderhoud. Welke soorten isolatie- en bouwmaterialen zijn er en waar gebruik je ze voor? Warmtepompen, zonnepanelen en de werking daarvan. Wat is het doel van mechanische ventilatie en hoe werkt het? Hoe herken je asbest, op welke plaatsen kun je het aantreffen in woningen met een bouwjaar van voor 1994? Bouwtekeningen kunnen lezen. Als je hier meer inzicht in hebt, kun je veel beter de vragen beantwoorden van huurders, maar ook beter inhoudelijk communiceren met collega’s en externe partijen.” En dat kwam allemaal aan bod? “En nog meer. Het is geen training die je in een vingerknip hebt gedaan, de tijdsduur was twee keer twee dagen met twee avondprogramma’s. Het was goed bestede energie, want het was superinteressant en leuk. Is twee keer twee dagen niet te lang? “Zeker niet. Daarvoor was het te leuk. De trainers waren bevlogen en hadden veel kennis in huis, ook in praktisch opzicht. We deelden met z’n allen ervaringen en sparden met elkaar. Omdat het deelnemersveld gemêleerd was, krijg je leuke gesprekken. Iedereen heeft zijn/haar eigen insteek.” En de slag van theorie naar praktijk? Was die er? “We zijn een middag bij Bouwmensen op bezoek geweest, een vereniging van bouw- en infraopleidingsbedrijven door heel Nederland. Daar konden we zien hoe bijvoorbeeld dakconstructies en cv-installaties er in de praktijk uitzien. We kregen uitleg over verschillende zaken, dat was heel verhelderend en heeft echt toegevoegde waarde.” En alle kennis is nu verankerd in de bovenkamer? “Veel wel, maar niet alles en niet altijd tot in detail. Het fijne is dat we een uitgebreid naslagwerk hebben meegekregen. Dat staat niet alleen mooi te wezen, daar heb ik echt wat aan. Als ik denk: hoe zit het ook alweer precies, kijk ik daar in.” Terugkijken kan met een goed gevoel? “Ja. Ik vind het fijn dat ik nu meer kan betekenen voor Acantus. De training Bouwkunde voor niet-bouwkundigen was goed georganiseerd en interessant. Ik weet nu meer dan de basis en dat kan ik breed inzetten binnen de organisatie.”
Lees meer8 maart 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
“Investeren in kennis levert een kostenbesparing op”
In een woning zitten talloze installaties zoals de cv-ketel, mechanische ventilatie of warmtewisselaar. Enige kennis van die installaties is handig. Het levert een huurder op die zijn installaties beter onderhoudt en dat scheelt corporaties weer kosten, zo zegt Chantal Zomer van Vesteda. Vesteda is geen woningcorporatie, zoals u wellicht weet. Het bedrijf investeert in vastgoed voor pensioenfondsen, zowel in bestaande woningen als nieuwbouw. In totaal heeft Vesteda door het hele land zo’n 34.000 (ongeveer 28.000) woningen in bezit. Verhuurmedewerker Chantal Zomer doet net iets ander werk dan haar collega’s met dezelfde functienaam bij een corporatie. “Ik werk echt in de buitendienst, ik doe voor- en eindinspecties en verhuur woningen. Dus het administratieve werk neem ik ook voor mijn rekening. Maar ik ben over het algemeen dus veel bij en in woningen te vinden, vandaar dat ik de cursus Basis Installaties gevolgd heb.” Zo te horen ben jij meer onderweg dan je collega’s bij een corporatie? “Ik denk het wel ja. Ik heb woningen in mijn beheer in onder andere Heerenveen, Leeuwarden, Emmen en Assen. Voor iedere inspectie moet ik uiteraard naar de woning toe dus ik ben veel onderweg.” Vind je dat leuk, dat onderweg zijn? “Nou, ik vind vooral de afwisseling in mijn werk leuk. Ik ben niet zo technisch aangelegd eigenlijk maar dat stukje vind ik wel heel leuk. En het contact met verschillende partijen zoals aannemers en huurders vind ik ook leuk. En ik geniet van de vrijheid die ik heb om dingen zelf op te mogen lossen.” Hoe past de cursus Basis Installaties in jouw werkzaamheden? “Bij een sleuteloverdracht hoort ook de inspectie van installaties in een woning. De cv-ketel, radiatoren, mechanisch ventilatiesysteem, wtw-systeem, de meterkast, bij al die installaties kan een fout optreden. Het is dan handig als je wat meer kennis van zaken hebt en snel ziet of er ergens iets niet goed gaat.” Waar gaat het vaakst iets mis? “Bij de cv-ketels valt het wel mee, ik zie het meest dingen die niet goed gaan bij de mechanische ventilatie, of de wtw-installatie die in storing zit. Maar het omgekeerde is ook waar, zo heeft de cursus mij geholpen om te herkennen dat kringen rondom ventilatieroosters niet hoeven te betekenen dat het systeem niet goed werkt. Het kan ook simpelweg vuil zijn dat rond het rooster wordt vastgehouden dat niet wordt schoongemaakt. Maar ventileren wordt ook steeds belangrijker, dus het is als huurder fijn dat je iets meer uitleg krijgt over het systeem en hoe je het het beste kunt gebruiken. Ik gebruik dan voorbeelden uit de woning zelf om dat toe te lichten.” Het ventilatiegedeelte sprong er voor jou dus echt uit? “Klopt, en de wtw-installatie ook. Maar alle kennis die ik heb opgedaan is nuttig voor mijzelf en voor Vesteda als geheel. Ik kan nu alles wat ik weet overbrengen op de huurders die daardoor kunnen zorgen dat de woningen beter in orde blijven. Want een verwaarloosde installatie levert alleen maar weer kosten op. Er kan bijvoorbeeld schimmel ontstaan die je weer moet laten weghalen. Investeren aan de voorkant levert dus kostenbesparingen op.” Meer weten over de cursus Basis Installaties? Tijdens de cursus Basis Installatietechniek ontvangt u actuele kennis en inzichten in hedendaagse technieken en mogelijkheden. U leert meer over de basisprincipes van installaties en de specifieke toepassingen. Ideaal als u de schakel bent tussen de huurder en de
Lees meer11 januari 2024 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Tips voor het bewaken van planmatig werken
Om de kwaliteit van de woonomgeving goed te houden of te verbeteren, is handhaven van afspraken en regels belangrijk. Zeker nu werkgebieden van woonconsulenten en wijkbeheerders steeds groter worden, lukt dit alleen als er slim en doelgericht wordt gewerkt. Het is daarom effectiever en efficiënter om planmatig te werk te gaan. Maar ja, hoe breng je dit in de praktijk? We delen vijf tips die je direct kunt toepassen. 1: Voorkom dat de waan van de dag je plan in de war stuurt Blok voldoende tijd vrij in je agenda voor activiteiten zoals het opstellen van een plan of afspraken. Let er hierbij op dat er tijd overblijft voor je andere taken. Plan je agenda niet helemaal vol, want dan kun je niet meer reageren op onverwachtse gebeurtenissen. 2: Laat je beoordelen op je plan Spreek met je leidinggevende af dat het realiseren van het planmatig handhaven een belangrijk deel uitmaakt van je aansturing en de beoordeling. Als je niet tijdig reageert op klachten of andere taken laat liggen, wordt je hier immers ook op aangesproken. 3: Zorg voor intern draagvlak Maak duidelijk aan je collega’s waarom het zo belangrijk is om planmatig aan de slag te gaan en dat je hier prioriteit aan geeft. Zorg er ook voor dat ze voorbereid zijn op vragen of negatieve reacties vanuit de buurt. Laat regelmatig zien wat je bereikt. 4: Stel een realistisch plan op Zorg ervoor dat je plan realistisch is. Door elk jaar gericht een deel van het werkgebied aan te pakken, bereik je dat in dit deel álle zaken die onwenselijk zijn, worden aangepakt. Elke buurt en elke woning komt uiteindelijk aan de beurt. Kies per jaar maximaal 15-25% van het werkgebied Verdeel de complexen die je gaat aanpakken in 3-4 delen, ga uit van ongeveer 3-4 maanden per deel Kondig ruim van tevoren aan dat het complex het komend jaar aan de beurt is en wat hierbij de stappen zijn Maak het de mensen gemakkelijk. Bedenk samen met bewoners een actie om de buurt op te knappen Breng hierna de woningen, tuinen, balkons en portieken in kaart die nog niet in orde zijn Meer weten over het organiseren en handhaven van planmatig onderhoud? Met planmatig onderhoud en onderhoudsprojecten komt er heel wat op je af. Hoe houd je al die ballen in de lucht? Tijdens de opleiding Opzichter Planmatig Onderhoud krijg je niet alleen de benodigde technische kennis, maar ook handvatten over hoe je dit organiseert. Ben je opzichter? Lees dan meer over de opleiding Opzichter Dagelijks Onderhoud.
Lees meer14 december 2023 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Training helpt bij reorganisatie van onze structuur
Bij HW Wonen zitten vertegenwoordigers van VvE’s verspreid door de organisatie. Dat kan beter, zo dacht men. Team Vastgoeddiensten keek daarom in de keuken van andere organisaties én volgt trainingen; Huurders en Eigenaren in één complex bij Kjenning. Kristel Bos is verkoopmakelaar bij HW Wonen in Oud-Beijerland. “Ik werk in een team van drie mensen, het Team Vastgoeddiensten. We zijn eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt. De kerntaak van een corporatie is natuurlijk het verhuren van woningen. Wij houden ons juist bezig met de verkoop van woningen en de verhuur van ons zakelijke vastgoed (BOG en MOG). De verkoop van onze huurwoningen vormt in deze krappe huurdermarkt slechts een klein onderdeel van onze bezigheden. We kopen ook in het verleden verkochte KoopGarantwoningen terug, en verkopen deze opnieuw met een KoopGarantconstructie. Daarnaast zijn wij betrokken bij de verkoop van nieuwbouwwoningen die ontwikkeld worden door onze collega-projectmanagers. Het is heel divers.” En dat maakt jouw werk zo leuk? “Ja, die diversiteit vind ik wel heel leuk. Ik heb veel verschillende contacten in mijn werk, zowel binnen als buiten de corporatie. Ik mag meedenken en mee uitvoeren. Er staat ons ook een ingewikkelde operatie te wachten want we willen alle vertegenwoordigers van VvE’s gaan onderbrengen in ons team. Je hebt het dan over zo’n 34 complexen waarvan de vertegenwoordigers nu verspreid door de organisatie werken. Het is handiger om die allemaal samen te brengen. Omdat we dus die structuur anders willen gaan vormgeven leek het ons handig om andere corporaties te bezoeken en trainingen te volgen. Daarom volgde je de training ‘Huurders en eigenaren in één complex’? “Ja, samen met drie andere collega’s. Ik weet zelf niet zoveel van VvE’s, dus voor mij was het sowieso handig om daar meer kennis van te hebben en zo goed te kunnen kijken hoe we onze afdeling het beste kunnen opzetten. Door verschillende cursussen te volgen werk ik veel met casussen en docenten die veel theorie- en praktijkkennis hebben. Samen met de inbreng van andere cursisten steek ik zo heel veel op. Op die manier kunnen we straks een mooi beleidsstuk schrijven om onze organisatiestructuur aan te passen.” Weet je nu meer van VvE’s? “Zeker! Ik kwam er bij de cursus inderdaad achter hoe weinig ik eigenlijk wist. Ik heb dan ook vooral veel geluisterd. Sommige andere collega’s hadden al iets meer ervaring maar ook zij hebben nog nieuwe dingen gehoord en geleerd.” Dus je bent blij dat je de training gedaan hebt? “Het was zeker nuttig, we gaan daarom ook door met de volgende training om nog meer kennis te verzamelen voor ons beleidsstuk. Het is voor ons in elk geval duidelijker geworden dat we vooral een structuur willen waarin alles helder is. Wie is inhoudelijk verantwoordelijk? Wie is het aanspreekpunt voor bepaalde zaken? Het doel is om daarin zo transparant en efficiënt mogelijk te zijn. Ik kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan!” Meer leren over VvE’s? Als u in uw dagelijkse werk te maken heeft met complexen waar eigenaren én huurders wonen dan is de opleiding: Huurders en Eigenaren in één complex een must. In korte tijd leert u wat een VvE nu precies inhoudt en wat dat betekent voor de corporatie en uw eigen werkzaamheden. Wilt u sparren over welke training het beste bij uw corporatie past? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Lees meer1 november 2023 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Basisinstallaties: technieken en mogelijkheden
Warmtepompen, ventilatie, elektra, energiebesparing: de ontwikkelingen gaan snel op dit vlak. Wat zijn de basisprincipes van installaties en de specifieke toepassingen ervan, zodat je de optimale schakel tussen gebruiker en installateur kunt zijn. Lettie Kok, medewerker woningservice bij Wonion, wilde daar meer van weten en volgde de training Basisinstallaties. Bent u de schakel tussen gebruiker en installateur? “Als medewerker woningservice ben je dat inderdaad. Als de huurder een klacht of melding heeft over bijvoorbeeld hang- en sluitwerk, sanitair dat niet voldoet, een lekkende waterleiding, of afgewaaide dakpannen, dan zorg ik ervoor dat de reparatie of vervanging – het dagelijks onderhoud dus – in goede banen wordt geleid. Daarnaast moeten woningen die wisselen van huurder voldoen aan een basiskwaliteit, dat hoort ook bij mijn takenpakket. En ik doe de administratie rond badkamer-, keuken- en toiletrenovaties. Dat doe ik overigens niet alleen hoor, ons team bestaat uit 3 personen. Wij hebben dus én contact met de huurder én met de installateur/aannemer.” Want bij die laatste zet u het uit? “Wonion heeft resultaatgerichte contracten met diverse installateurs/aannemers. Zij mogen een eigen invulling aan de uitvoering geven, maar werken altijd volgens de voorwaarden van Wonion. Dat controleren we ook door huurders te vragen naar hun ervaringen, en er is een collega die de technische inspecties doet. Een kraan vervangen controleren we niet hoor, maar wat ingewikkelder zaken wel. Loopt het proces scheef, dan begeleid ik dat. Daar hoort vaak een gesprek met de aannemer bij. Ik had behoefte aan meer verdieping.” U bedoelt? “Ik doe dit werk al sinds 2001, dus door ervaring weet ik veel. Maar door de jaren heen is de functie verdiept en verbreed, mede daarom wilde ik inhoudelijk technisch meer weten, meer achtergrond hebben. Dan ben ik een betere gesprekspartner voor de betrokkenen, waaronder de huurder en de aannemer.” En? Heeft de training daaraan bijgedragen? “De training was verhelderend. Het onderwerp elektrische installatie en de veiligheid daaromheen en wat daarvoor nodig is vond ik interessant. En hoe het werkt met relatieve luchtvochtigheid. Zeker in badkamers komen wij vaak problemen met vocht, en als gevolg daarvan schimmel, tegen. De grafiek die daarbij hoort – wanneer gebeurt wat bij welke temperatuur – is een praktische tool. Verwarmingstechnieken was ook een onderdeel. Wonion werkt al 10 jaar met warmtepompen, die techniek ontwikkelt zich continu, daar wilde ik heel graag meer van weten.” Tevreden met de technische verdieping? “Ja. Bij een kleine corporatie is je functie heel breed, want je werkt met een klein team, dus je moet veel weten van verschillende zaken. Je werkt horizontaal in plaats van verticaal. Maar tegelijkertijd moet je ook de diepte in kunnen om dezelfde reden. In mijn geval betekent dat inhoudelijk technisch meer weten, zodat de juiste medewerkers naar de juiste klussen gaan. Ook bij de factuurcontrole naderhand heeft meer kennis nut voor een juiste beoordeling. Wat ik prettig vind is dat je kunt sparren met andere deelnemers, niet alleen tijdens de training, maar ook informeel bij het koffiezetapparaat. Kijken of je parallellen hebt, ervaringen uitwisselen, hoe loopt het bij die ander, hoe werkt het daar. Binnenkort krijg ik een nieuwe collega, die kan ik nu beter inleiden in het vakgebied.”
Lees meer29 september 2023 -
Vastgoed, Onderhoud & Beheer
Er zijn veel meer soorten verward gedrag dan ik dacht
Als buurtbeheerder komt Ben Meertens vaak bij mensen over de vloer. Soms treft hij dan mensen aan die verward gedrag vertonen. Dan is het maar goed dat hij inmiddels precies weet wat hij moet doen. “Het soort gedrag inschatten, rust bewaren en afstand houden.” QuaWonen, Bens werkgever, heeft ongeveer 9.000 huurwoningen in de Krimpenerwaard. Als buurtbeheerder komt Ben in actie als er iets aan de hand is bij één van die woningen. “Ik krijg dan een systeemmelding dat er bijvoorbeeld een reparatie uitgevoerd moet worden. Dan ga ik langs om dat bij de bewoner te melden en zet de lijntjes uit om alles in gang te zetten. Of ik loop door de wijk en zie een tuintje dat er wat verwaarloosd bij ligt. Dan bel ik aan en probeer erachter te komen wat er speelt. De tuin is dan vaak een symptoom van iets groters.” Je bent vast niet altijd overal even welkom? “Klopt, en soms kom ik ook mensen tegen die wat verward zijn. Dat kan door allerlei zaken komen. Heeft iemand drank of drugs gebruikt, of zit er een psychische oorzaak achter zoals een angst- en stemmingsstoornis, of misschien dementie? Het is vaak lastig in te schatten, maar bepaalt deels wel hoe je moet reageren. Vandaar dat ik de cursus Omgaan met verward gedrag gevolgd heb.” Wat voor gedrag zie je dan zoal? “Ik had laatst iemand die zag en hoorde allerlei dingen in haar woning die er niet waren. Ze dacht dat de buren verantwoordelijk waren, maar ook nadat die verhuisd waren bleef ze dingen zien en horen. Uiteindelijk is deze vrouw naar een verzorgingshuis gegaan. Een ander voorbeeld is van een man die zijn slot niet open kreeg en daarom maar het voordeurglas met zijn blote handen kapot maakte om zijn woning binnen te komen. Hij vertelde dat hij een uur had staan wachten, maar dat niemand van zijn buren hem wilde helpen. Ik kwam daar toen aan en de sleutel en het slot werkten gewoon prima. Die bewoner snapt er op dat moment niets van want bij hem lukt het niet. Dat is natuurlijk al erg, maar een raampje kapot maken met je blote handen kan ook helemaal verkeerd aflopen. Verward gedrag heeft dus op meerdere gebieden gevolgen.” Wat doe je op zo’n moment? “Rustig blijven, signalen herkennen, met meneer in gesprek blijven maar wel afstand bewaren. Het rollenspel in de cursus heeft me daarbij geholpen. We oefenden bijvoorbeeld met een acteur die een psychose nabootste zodat je kon inschatten welk gedrag er vertoond werd en welke actie daarbij hoort. In de praktijk helpt dat enorm. Zo was ik laatst met een collega op pad en kregen we ook een melding van verward gedrag. Daar aangekomen werd de situatie voor mijn collega nogal dreigend, terwijl ik wel wist wat ik moest doen, namelijk een stapje terug doen. Dat heb ik door de cursus geleerd. Ik kan de cursus daarom aan iedereen aanbevelen.” Kun je alle situaties nu goed inschatten? “Nee, ik heb juist geleerd dat er zoveel verschillende vormen van verward gedrag zijn! Ik heb de basis nu wel onder de knie, maar ik blijf gewoon door leren. We overleggen nu ook van tevoren of tijdens de situatie met elkaar hoe we het gaan aanpakken, wat voor meer vertrouwen zorgt bij ons als buurtbeheerders. De persoon met verward gedrag profiteert daar ook van omdat we die op de juiste manier behandelen.”
Lees meer25 september 2023