5 tips voor een goed gesprek. Offline of online
Communiceren is eigenlijk toch net als lopen, je leert het als je jong bent en je leert het nooit meer af. Niet communiceren is zelfs onmogelijk. Want zelfs als je niets zegt, zegt dat iets. Maar wat zegt het dan? En waarom vinden veel mensen communiceren toch eigenlijk zo lastig?
Hoe zou het toch kunnen dat niet ieder gesprek vanzelf goed gaat? Dit komt omdat communiceren zo vanzelfsprekend wordt gevonden dat we er geen les in krijgen.
En zeker in de huidige tijd, waar we weer veel online via zoom en teams overleggen, is het toch goed extra alert te zijn op communicatie. Want online missen we, ook na bijna 2 jaar ‘oefenen’, nog steeds heel veel non-verbale communicatie, wat een extra ‘snappen-we-elkaar-check’ extra belangrijk maakt.
Daarom deze 5 tips. Met deze tips word je een betere gesprekspartner voor je klanten, je collega’s, je partner, je kinderen. Voor iedereen inclusief jezelf.
Tip 1: Gebruik LSD
We willen je heus niet aan de verdovende middelen hebben. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. De grootste valkuil in ieder gesprek is dat je denkt dat je begrijpt wat de ander bedoelt. Ja lees die laatste zin nog maar eens: Dat jij denkt dat je begrijpt, wat de ander bedoelt.
Door het antwoord eerst samen te vatten, kun je checken of je begrepen hebt wat de ander heeft gezegd. Je gesprekspartner krijgt dan ook meteen het gevoel dat je goed luistert en dat hij of zij gehoord wordt. En mocht je het niet begrepen hebben, dan kan hij of zij je aanvullen of corrigeren.
Goed en aandachtig luisteren is daarbij natuurlijk wel een voorwaarde. Vervolgens kun je daar dan op doorvragen.
Tip 2: Laat OMA thuis
Schrik niet, je hoeft echt niet je familie mee te nemen. OMA staat voor Oordelen, Meningen en Adviezen. Laat die thuis.
Vaak denk je al te weten hoe het zit, waar het aan ligt, hoe die persoon is. En vaak vind je er ook al wat van, heb je er een mening over. Dat komt misschien omdat je veel ervaring hebt, door verhalen van collega’s of door het dossier te lezen. Je begint het gesprek al met een bepaald gevoel en bepaalde gedachten. Daardoor sta je niet meer open om echt te luisteren. De oplossing die je dan misschien voorstelt, wordt dan vaak door de ander weggewimpeld.
Tip 3: Neem ANNA mee
Laat je OMA thuis én neem ANNA mee. Altijd Navragen, Nooit zomaar Aannemen. Je hebt ervaring, je denkt te weten hoe het zit en je probeert om de klant te helpen door snel met een oplossing te komen. Tot jouw verbazing is de klant er niet blij mee. Misschien wordt hij of zij zelfs boos. Meestal heb je dan niet nagevraagd of gecheckt bij de klant wat zijn of haar echte probleem is. Je hebt aangenomen dat jij weet hoe het zit.
Tip 4: Smeer NIVEA
Als je ANNA niet hebt meenomen, en je hebt niet goed nagevraagd en doorgevraagd wat het echte probleem is; dan is veel smeren met NIVEA verstandig. Niet Invullen Voor Een Ander.
Ons hoofd en ons brein zijn zo gemaakt dat we razendsnel denken te weten hoe het zit, wat de ander bedoelt en wat er nodig is. Daar kun je ook niets aan doen. Wat je wél kunt doen is je daarvan bewust zijn en heel bewust niet invullen voor de ander.
Tip 5: Wees een OEN
Ga luisteren, samenvatten en doorvragen alsof je een grote OEN bent. In de communicatie met klanten, collega’s en familie kun je het beste een OEN zijn. Open Eerlijk en Nieuwsgierig. Open en eerlijk over jezelf en nieuwsgierig naar de ander en zijn verhaal.
Aan de slag met jouw vaardigheden?
Wil je echt de basisvaardigheden van communicatie leren of opfrissen, schrijf je dan in voor de eerst volgende training Klantgericht communiceren. Tot dat moment kun je alvast deze 5 tips gebruiken. Ik wens je veel goede gesprekken toe.
Wendy Derksen
trainer Kjenning