Leergang Verhuur

Verrassend & Vernieuwend : Verhuur 2.0!

  • Startgarantie

Het bestaansrecht van corporaties is het verhuren van woningen. Het matchen van huurders aan woningen is de primaire taak voor woningcorporaties. Het makelen van sociale huurwoningen is een vak. Verstaat u dit vak?

In de Leergang Verhuur 2.0 gaat u op zoek naar de mogelijkheden in een web van regels en regulering. U bekijkt of u ondanks alle beperkingen toch de optimale match kunt maken met uw potentiele huurder en zo kunt waarborgen dat het primaire proces van een corporatie gewaarborgd wordt. 

Terug naar de kerntaak

In de Leergang Verhuur gaat u terug naar alle beginselen van verhuur. Het matchen van de klant, het verkleinen van de leegstand, het aansluitend verhuren en het trekken van de juiste doelgroep staat daarbij centraal.

U gaat aan de slag met het doorontwikkelen van uw juridische kennis op het gebied van het huurrecht en de woningwet. We staan stil bij o.a. ZAV, Passend Toewijzen, Huurprijzen en nieuwe huurcontracten. Uw technische basiskennis wordt uitgebreid, toepasbaar op de praktijk. U leert om anders te kijken naar een nieuw te verhuren woning en naar aandachtspunten over de bewoning die u aan de nieuwe huurder meldt.

Tot slot gaan we dieper in op het proces van opzegging tot de nieuwe verhuring en de daarbij passende vaardigheden; wat zijn de behoeften en verwachtingen van potentiële huurders en wat dit betekent voor de promotie, de wijze van presenteren, groepsbezichtigingen en onderhandelen.

Deze leergang is daarmee uitermate geschikt voor zowel beginners in het verhuur vak als woonmakelaars en verhuurconsulenten met ervaring die de wens hebben hun werkwijze te herzien en hun kennis te verdiepen.

Voorbereiding

Voorafgaande aan de leergang vindt er een telefonische intake plaats. In deze intake bespreken we uw praktijkervaring en uw leerwensen. Daarnaast ontvangt een schriftelijk intake waarin u samen met uw leidinggevende op zoek gaat naar een aantal verbeter-punten in het Verhuurproces van uw organisatie.

Tussen de lesdagen

Tussen de lesdagen doorloopt u enkele van onze e-Learningmodules, zoals “Huurrecht” en “Techniek voor niet Technici”. Daarnaast vormt u intervisiegroepen, waarmee u samen huiswerkopdrachten maakt en kennis uitwisselt. Zo zorgt u ervoor dat u leert van de dagelijkse praktijk van uw collega’s en direct de vertaling maakt van het geleerde naar uw eigen werksituatie.

Examinering en eindopdracht

U rondt de leergang af door het maken van een schriftelijk examen over Huurrecht en Techniek. Daarnaast maakt u een Verhuurplan als eindopdracht dat u aan het einde van de leergang presenteert. Bij voldoende beoordeling van beide onderdelen ontvangt u het diploma “Leergang Verhuur”.

Tijdsbesteding

Naast lesdagen dient u rekening te houden met een tijdsbesteding van totaal ongeveer 24-30 uur voor uw voorbereidingen, het maken van opdrachten en e-Learning e.d.. Examentip: Wilt u uw huidige kennis checken? Kijk dan op: www.huurrechtquiz.nl

Programma

Dag 1: Terug naar de Basis: het matchen van klant & pand. 

  • Het sociale verhuurproces & het belang van Matchen bij Verhuur.
  • De regels over sociale verhuur uit de Woningwet, het Huurrecht en de Huisvestingswet.
  • Verschillen tussen het verhuurbeleid van uw en andere corporaties.
  • Huurrecht en contractvrijheid.
  • Weigeren van potentiele huurders: mag dat en wat zijn de regels?
  • Gastvrijheid: Hoe klantvriendelijk ontvangt u uw potentiele huurder?

Dag 2: De optimale relatie tussen Huurder - Verhuurder

  • Huurrecht vanuit de praktijk.
  • Analyseren verschillen in huurovereenkomsten en daarbij horende rechten en plichten
  • Uw werkproces vanuit het perspectief van de vertrekkende huurder.
  • Uw werkproces vanuit het perspectief van de nieuwe huurder.
  • Mogelijkheden om de huur te beëindigen.
  • Regels rondom huuropzeggingen, overlijden en medehuur.
  • Vertaling huurrecht kennis in gesprekken naar klanten (oefenen).

Dag 3: Sturen aan de Voorkant

  • De link tussen Verhuren-Beheren-Onderhouden-Incasseren.
  • Het belang van een goede voorkant van uw werkproces.
  • De optimale match tussen klant en pand en plezierige woonwijken.
  • Relatie opleverkwaliteit en klanttevredenheid.
  • Leegstandvraagstukken en uw cirkel van invloed hierbij in uw organisatie.
  • Doelgroepselectie voor uw woning en het schrijven van een daarbij passende advertentie.

Dag 4: Het spanningsveld tussen de nieuwe en de vertrekkende huurder

  • Huurrecht zoals de Gebrekenregeling en de Huurverhoging. 
  • Huurrecht bij voorinspecties, eindinspecties en ZAV’s.
  • Technisch in orde: belang van de klant en uw verhuurbeleid.
  • De kwaliteit van een nieuw te verhuren woning.
  • Technisch huurdersgedrag en voorkomen van toekomstige problemen.
  • Oefenen met opgeleverde gebreken waar bewoners in de toekomst over klagen.
  • Beheersvraagstukken vanuit Mutatie.

Dag 5: Basis Technische kennis

  • Technische aandachtspunten bij nieuwe verhuring & verwachtingen van nieuwe bewoners.
  • Technische staat bij oplevering van een woning.
  • Koppeling theorie aan uw eigen praktijk en beleid.
  • Diverse onderdelen van een woning.
  • Bouw- en constructiemethoden.
  • Installaties & Electra.
  • Bouwkundig jargon.

Dag 6: Toepassing Techniek & Opnemen van een Woning

  • Oefening woningopname in een woning met speciale aandacht voor ZAV.
  • Een woning opleveren in technisch goede staat.
  • De woning door de bril van de nieuwe huurder.
  • Oefenen met Praktijksituaties 

Dag 7: Makelaarsvaardigheden en Huurprijzen

  • Bepalen van een huurprijs en het beantwoorden van (lastige) vragen hierover.
  • Uw technische zintuig: basiskwaliteit en wensen van (potentiële) huurders.
  • Het nemen van efficiënte beslissingen en onderhandelen.
  • Het doen van een (groeps)bezichtiging.
  • Bezichtigingen in (on)bewoonde staat.
  • Voorbereiding eindpresentatie

Dag 8: Examen (1 dagdeel)

  • Schriftelijk examen over Huurrecht en Techniek

Diplomering en Netwerken 

  • Presenteren Verhuurplan aan uw medecursisten en gasten. 
  • Diploma-uitreiking  
  • Netwerkborrel

Diploma

Bij voldoende beoordeling van uw verhuurplan en het schriftelijk examen ontvangt u het diploma “Leergang Verhuur”.

Leerresultaten

  • U kent de voor verhuur relevante onderdelen uit de huisvestingswet en het BTIV.
  • U kent de spelregels rondom het passend toewijzen en de grenzen hierin.
  • U hebt praktische basiskennis van huurrecht en kunt dit inzetten bij gesprekken met huurders.
  • U kent de rechten en plichten van huurder en verhuurder.
  • U hebt inzicht in verschillende huurovereenkomsten.
  • U weet hoe een huurcontract beëindigd wordt en/of hoe een opzegging verloopt.
  • U kunt verschillende leegstandsvraagstukken behandelen en bent bewust van uw invloed hierin.
  • U begrijpt de relatie tussen: tussen Verhuren-Beheren-Onderhouden-Incasseren.
  • U bent in staat effectief de juiste doelgroep voor uw woning te selecteren en die te bereiken via een passende advertentie.
  • U kent de wet- en regelgeving rondom gebreken en huurverhoging.
  • U weet hoe de huurprijs van woningen wordt bepaald.
  • U hebt inzicht in de kwaliteit van de nieuw te verhuren woning.
  • U kunt mede vanuit uw eigen mutatiebeleid een goede afweging maken tussen kwaliteit/verhuurbaarheid van een pand, het belang van de klant. 
  • U kent relevante wet- en regelgeving bij voorcontroles, eindinspecties en ZAV.
  • U bent in staat een woningopname (voorinspectie) uit te voeren.
  • U weet hoe u een woning in technisch goede staat opgeleverd kunt krijgen.
  • U kunt (technisch) naar een woning te kijken door de bril van de huurder.
  • U weet hoe u verwachtingen van nieuwe huurders kunt managen t.a.v. de technische staat van een woning.
  • U kent het verband tussen huurdersgedrag en techniek en kunt dit uitleggen aan (potentiele) huurders.
  • U bent in staat om met vertrouwen en op een professionele en efficiëntie manier een (groeps)bezichtiging te doen.
  • U hebt inzicht in uw eigen verhuurproces vanuit verschillende perspectieven.

Voor wie?

Medewerkers die in hun dagelijks werk met verhuur van woningen bezig zijn of dit willen gaan doen. Deze leergang is uitermate geschikt voor zowel beginners in het verhuur vak als woonmakelaars en verhuurconsulenten met ervaring die de wens hebben hun werkwijze te herzien en hun kennis te verdiepen.

Data

  • Startgarantie

  • 26 maart, 9 en 25 april, 9 en 23 mei , 6 en 18 juni. Examen: 25 juni, Diploma-uitreiking: 4 juli 2019, omgeving Utrecht.bijna volgeboekt
  • 12 en 26 september, 17 en 31 oktober, 14 en 28 november, 12 december. Examen: 19 december 2019, Diploma-uitreiking: 7 januari 2020, omgeving Utrecht.voldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

Onderverhuur, te veel mensen in een woning en hennepteelt...

Onderverhuur, met te veel mensen in een woning leven, hennepteelt. Allemaal zaken die onder de noemer woonfraude vallen. En waar ook woningstichting Sint Joseph in Almelo helaas mee te maken heeft.Andrea Kippers, medewerker Beleid en Accountmanagement: “Door de training Woonfraude signaleren hebben...

En wat zeggen oud-deelnemers over de leergang Verhuur?

Al veel medewerkers bij verhuurders volgden de leergang Verhuur in het verleden. We vroegen een aantal oud-deelnemers wat ze nu, een tijdje na de leergang, het meest is bijgebleven en wat ze met al die nieuwe kennis doen in de praktijk."Verhuren is het matchen van klanten aan panden"Die toverzin nee...

Samen de verantwoordelijkheid nemen

Corporaties hebben de ‘sleutel’ om achter de voordeur te komen van kwetsbare bewoners. Bewoners die anders moeilijk te bereiken zijn. “Met onze manier van werken, pakken wij zaken op, brengen onderlinge verbinding tot stand én realiseren concrete verbeteringen”, aldus Sabine Kamerman van BuurCare en...

Leidt een hittegolf tot minder huur?

Wanneer het in een huurwoning tussen 1 april en 1 oktober vrijwel dagelijks warmer is dan 25°C, is zo’n woning dan nog normaal bewoonbaar? Of mogen we zo’n woning in huurrechtelijk opzicht ‘gebrekkig’ noemen? En als er sprake is van een gebrek, wie dient dat dan te verhelpen? De verhuurder of de huu...

3 vragen over huurdersparticipatie

Tijdens de eendaagse cursus ‘De Overlegwet en de huurdersorganisatie’ zijn er altijd diverse vragen over huurdersparticipatie. Enkele daarvan zetten we in dit artikel -met antwoord- op een rij.“In hoeverre is een bewonerscommissie of huurdersorganisatie verplicht?Deze particuliere verhuurder exploit...

Is bij gebreken alleen klagen voldoende voor een huurprijsvermindering?

Met enige regelmaat worden verhuurders geconfronteerd met huurders die melding maken van gebreken en in dat verband huurprijsvermindering eisen, maar – om uiteenlopende redenen – toch hun medewerking weigeren aan controle- en/of herstelwerkzaamheden. Dat een dergelijke houding voor een huurder niet...

“Ik word geprikkeld om anders naar zaken te kijken”

Na een bijeenkomst van het Platform Managers Wonen komt Tatjana Veenstra, teamleider bij Woonlinie, niet alleen opgeladen maar ook met praktische handvatten terug op haar werk. “Ik denk altijd: goed dat ik er weer geweest ben.”Wat is er zo goed dan aan de bijeenkomsten?“Inhoudelijk stelt het echt wa...

De huurder praktisch centraal stellen én tegelijk vergeten?

Onlangs had ik een skypemeeting met diverse collega’s in het land over onze primaire verhuuradministratie. Eén van de punten was het verwijderen van persoonsgegevens van een huurder na een verzoek om ‘vergeten te worden’. Hoe ga je daarmee om? Een verwante vraag ging over het verwijderen van persoon...

Tips bij tweede kans na ontbinding van de huurovereenkomst

Regelmatig komt de vraag van verhuurders hoe om te gaan met huurders tegen wie zij reeds een ontbindings- en ontruimingsvonnis hebben behaald, maar deze alsnog een tweede kans willen bieden.De gedachte gaat dan al snel naar een tijdelijke huurovereenkomst op grond van de Wet doorstroming huurmarkt 2...

Lessen uit het schip

Bij de trainingen op gebied van leefbaarheid en sociaal beheer zitten we het liefst niet een anonieme vergaderzaal, maar op een locatie in de stad, dichtbij wijken met sociale woningbouw. Zo ook bij de training Modern Sociaal beheer: Leefbaarheid 2.0.Een van de mooiste locaties hierbij is toch wel M...

Bewonersbijeenkomsten zónder klotsoksels?

bewonersavond corporatie voorbereiden

Natuurlijk begin je goed voorbereid aan je presentatie over de renovatie bij de bewonersbijeenkomst. Maar dan gebeurt het: Er ontstaat een gespannen sfeer in de groep en de mensen in de groep zitten dus echt niet te wachten op je boodschap… Wat je ook zegt, het komt niet aan.En ja hoor. Dan is er we...

“Ik had behoefte aan verdieping in het verhuurvak”

Een onderdeel van de leergang Verhuurwas een verhuurplan schrijven voor de eigen organisatie. Dat deed ook deelnemer Diana Aartsen, verhuurconsulent bij De Goede Woning. Mede daardoor worden de gaskachels in een complex vervangen door cv-installaties. “Daar ben ik best wel een beetje trots op.”Beetj...

“Meer vooruitkijken en projectmatig werken”

Verdieping, verbreding, van reactief naar proactief reageren en dus naar vooruitdenken, de regie pakken. Het kwam allemaal aan bod tijdens de leergang die de gebiedsconsulenten van Stadlander volgden. “Het was pittig voor de deelnemers maar heeft veel opgeleverd”, aldus Brigitte Broijl, manager Gebi...

OM vergoedt schade aan verhuurder na politie-inval

Klopt het dat de Hoge Raad onlangs besliste dat de Staat schade aan het gehuurde, als gevolg van een politie-inval bij een huurder, aan de verhuurder moet vergoeden? Kan ik mijn factuurtje naar het OM sturen?Antwoord: Ja, dat klopt.De eigenaar van een verhuurde bedrijfsruimte in Rotterdam vorderde v...

Onno Hoes (Schakelteam Personen met Verward Gedrag): “Het moet niet bij plannen maken blijven”

Het afgelopen jaar heeft het Schakelteam Personen met Verward Gedrag de stand van zaken in kaart gebracht. Op 5 oktober verscheen het rapport ‘Niemand tussen wal en schip: onverminderd urgent’. Voorzitter Onno Hoes: “Er mag nog wel een tandje bij.”Graag even een korte schets: hoe zit het ook alweer...

“Mijn beleidsplan werd in één keer goedgekeurd”

Stefan Wiljouw, nu nog huismeester/wijkbeheerder maar binnenkort leefbaarheidsconsulent bij TBV Wonen in Tilburg, volgde de training Verdieping Woonprofessional. “Het geeft me extra bagage. Ik heb er echt veel aan.”Gefeliciteerd! Promotie. Zin in zeker?“Dank je. Ja, heel veel zin in. Ik ben bij TBV...

Samen werken aan vitale wijken

Het wijkgericht werken staat weer volop in de belangstelling. In veel kwetsbare wijken staat de leefbaarheid onder druk, zo bleek opnieuw uit recent onderzoek. Wat is er aan de hand?De afgelopen twintig jaar zijn veel wijken ingrijpend verbeterd. Sinds eind jaren negentig investeerden de steden, in...

"Leden van het Platform Woonconsulenten denken met elkaar mee. Dat is fijn"

Tanja Adelerhof maakte in 2013 bij GroenWest de overstap van directiesecretaresse naar woonconsulent. Ze vergaarde inhoudelijke kennis en sloot zich daarna aan bij het platform Woonconsulenten. “Ik ga met veel plezier naar de bijeenkomsten.”Een bijzondere carrièreswitch. Vertel“Het was voor mij zelf...

Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde … loont dat?

Vraag:Sinds 2016 ontvang ik van de Gemeente Amsterdam in maart een brief over de WOZ-waarde van de door mij gehuurde woning. Nu pas zie ik dat onder ‘Objectgegevens’ staat ‘Overige onderdelen: Berg/box’. Maar … ik heb geen berg/box. Mijn buren (vergelijkingsobjecten) wel. Zij hebben een grotere (bin...

Is verliefdheid een geestelijke stoornis?

VraagWat te doen als een huurder terugkomt op een huuropzegging, bijvoorbeeld na een vervlogen verliefdheid en het afzien van samenwonen?In zo’n situatie wil zo iemand zijn huis toch liever blijven huren. De verhuurder kan daarmee akkoord gaan, waarna de huur wordt voortgezet. Maar … als er nu omsta...

Back to business want de verandering is klaar!

De corporatiesector is in beweging! Wie bij een corporatie werkt, is de afgelopen jaren zeker met verandering geconfronteerd. Nieuwe wetgeving, ander beleid, andere werkwijzen, een andere verhouding met de gemeente en netwerkpartners, een veranderende doelgroep en veranderende verwachtingen van huur...

Walter Masman (Woonbedrijf ieder1): “Meedenken vanuit de klant in plaats vanuit stenen”

Wijk- en klantconsulenten niet meer taakgestuurd laten werken, maar de klant – ofwel de huurder – centraal stellen. Want dáár gaat het om vindt Woonbedrijf ieder1. De medewerkers doorlopen nu een tweejarig traject om dat doel te realiseren. “Iedereen is enthousiast over de vorm en inhoud”, aldus Wal...

Overstijgend mee kunnen denken is belangrijk stelt Antje Noorda van Acantus

Kennis en kunde van medewerkers blijven ontwikkelen is belangrijk. Dus volgden negen medewerkers van Acantus de Leergang Woonconsulent. Samen met een andere woningcorporatie. “Dat was echt een plus”, aldus Antje Noorda, regiomanager Oldambt bij Acantus.Waarom deze leergang?“Wij zitten in een P&O...

Voor 90% van de overlastgevallen werkt de oude aanpak niet meer...

In het overlastvak kun je verschillende aanpakken kiezen. Onze huisadvocaat promootte in de jaren 90 vooral de methode “Keihard aanpakken” Met het motto: Je zou er maar naast wonen. Dus niet pappen en nathouden, maar waarschuwen en als dat niet helpt, ontruimen! Dan ga je maar een jaar op de camping...

Zet de mens centraal en pak je rol als corporatie samen met je partners!

Als ik eerlijk ben… eigenlijk kun je het gewoon geen succes noemen. Want het is toch zorgelijk dat we in ons land een seminar moeten organiseren over hoe we kunnen doorpakken bij mensen met verward gedrag. Over hoe we het sociale domein weer functionerend krijgen. Met de mensen weer centraal in plaa...

Gemeenten krijgen meer invloed op samenstelling woningvoorraad

Op dit moment is er een grote behoefte aan huurwoningen in het middensegment. Het kabinet probeert nu door middel van een breed pakket aan maatregelen het aanbod aan huurwoningen in het middensegment te stimuleren. Onderdeel daarvan is het uitbreiden van de mogelijkheden voor gemeenten om via bestem...

De corporatie als motor voor het ‘middensegment’

Het heeft lang geduurd, maar langzamerhand zijn we het er wel over eens dat de middeninkomens grote problemen hebben om in delen van Nederland betaalbare huurwoningen te vinden. Oorzaak is het gevoerde beleid vanuit Den Haag. Oplossingen zijn er wel maar die liggen politiek gevoelig. In Den Haag zij...

Maakt de woonconsulent de verandering? Of maakt de verandering de woonconsulent?

Sinds 2002 verzorg ik de training Oriëntatie Volkshuisvesting voor nieuwe medewerkers van woningcorporaties. Bij het actueel houden van de training was tot 2008 het jaarlijks updaten van de kerncijfers voldoende. Tussen 2008 en 2014 veranderde er wel eens wat. Er kwam een onderwerp bij en er ging er...

Onno Hoes (Schakelteam Personen met Verward Gedrag): “Je neemt iemand aan de hand mee”

Voorzitter Onno Hoes van het Schakelteam Personen met Verward Gedrag is een man met een missie: ervoor zorgen dat in oktober 2018 alle gemeenten en regio’s een goed werkend systeem hebben voor mensen met verward gedrag. “Niemand mag tussen wal en schip vallen.”Tussen wal en schip? Vertel“In Nederlan...

Verhuren is ook een creatief proces!

Verhuren gaat om het effectief matchen van de huurder en de woning. De match van Klant & Pand. In het dagelijkse werk van verhuur en mutatiemedewerkers lijkt deze match steeds verder naar de achtergrond te schuiven. In het web van intakegesprekken, IRF formulieren en Leanwerkprocessen lijkt het...

Lokale samenwerking rondom bijzondere doelgroepen. Wie is aan zet?

De nieuwe financiering in de zorg, de ontwikkeling naar 'Langer Zelfstandig Thuis' en de verhoogde taakstelling, vraagt de corporaties om intensiever en anders dan voorheen lokaal samen te werken. Daarnaast krijgen corporaties steeds meer bijzondere huurders, waar ook andere partijen bij betrokken z...

Betaalbare huurwoningen hoger op agenda. Maar wat is dan betaalbaar?

Betaalbaarheid. Er wordt vaak over gesproken maar wat is dat nu eigenlijk? Als het niet betaalbaar is, ontstaan vaak betalingsachterstanden. Die zorgen niet alleen voor persoonlijke zorgen en problemen, ze kosten ook veel geld. Zeker nu gemeenten nog strenger geworden zijn bij het toelaten van huish...

WWS: Wijzigt Weer Snel

Minister Blok verhelpt een fout in het Woningwaarderingsstelsel (WWS) met betrekking tot zorgwoningen: vanaf 1 oktober 2016 mag de 35% puntentoeslag voor zorgwoningen wél worden berekend over het WWS-onderdeel “9.1 Punten voor de WOZ-waarde”. Dat mocht eerder niet, als gevolg van een wetgevingsfout....

Hoe juridisch is woonoverlast eigenlijk?

Veel trainingen die ik zie op gebied van woonoverlast hebben een juridische insteek. De trainer is meestal een advocaat die in de praktijk ook overlastprocedures voert. Dat lijkt logisch, maar hoe juridisch is het overlast vak eigenlijk?Volgens het CBS ervaart 35 % van de huishoudens jaarlijks overl...

Geldt burenrecht ook voor huurders?

In de Nederlandse wetgeving bestaat een onderdeel dat zich (geheel) richt op buren: het zogenaamde burenrecht. De regels van burenrecht hebben vaak te maken met (het voorkomen van) hinder. Het burenrecht regelt bijvoorbeeld zaken als: de minimale afstand van beplanting tot de erfgrens, het afscheide...

Hoge Raad laat zich uit over de verhuiskostenvergoeding

De Hoge Raad heeft 22 april jl. een belangrijke uitspraak gedaan op het gebied van de verhuiskostenvergoeding.Lange tijd was namelijk onduidelijk of de betaling van een verhuiskostenvergoeding bij een renovatie dwingend recht dan wel regelend recht is. Het grote verschil is dat partijen bij dwingend...

Statushouders en woningen... Hoe zit het nu eigenlijk?

“I am an engineer, so stop fooling me!” Ik was nu al zeker 10 minuten bezig om de vrouw uit te leggen dat de woningcorporatie de woning niet zou voorzien van nieuw behang, omdat dit iets is waar een huurder in Nederland zelf voor moet zorgen. Ik slaagde er duidelijk niet in om die boodschap over te...

Het dilemma van de verhuurmedewerker: balans tussen klant, verhuurdoelen en de accountant…

Dat leegstand geld kost is wel bekend. Onderhoud kost geld. Daartegenover staat dat een verhuurde woning inkomsten oplevert. Een tevreden klant levert leuk en zinvol werk op. Maak je geen fouten? Dan is de accountant ook gelijk tevreden.Als verhuurmedewerker is het soms lastig balanceren tussen alle...

Vereist huurdersorganisatie bestuur door en uit huurders?

Als grote corporatie koesteren we al jaren een samenwerkingsovereenkomst met een overkoepelende huurdersorganisatie. Een hand vol huurdersorganisaties uit ons regionale werkgebied heeft die koepel ooit gevormd. Ieder vaardigt enkele leden af naar de ledenraad. Die ledenraad kiest het koepelbestuur e...

De kerntaak was simpel tot het de kerntaak moest worden

Eigenlijk is de kerntaak best eenvoudig. Ja, als je het ontdoet van alle "poespas" tenminste. Een huis zoekt een bewoner. Een bewoner zoekt een huis. Match deze aan elkaar en verdien er 80-95% van al je inkomsten mee als woningcorporatie. Hoe sneller je een woning verhuurt, hoe beter de kwaliteit is...

Waarom veel woonconsulenten achter de feiten aanlopen

En wat eraan te doen valt...De kerntaak van de woonconsulent is het uitvoeren van Sociaal Beheer. Sociaal beheer bestaat uit allerlei activiteiten om de kwaliteit van het wonen op peil te houden en te verbeteren. Activiteiten die gericht zijn op het handhaven van woonregels en het aanpakken van over...

2016: Het jaar van de WOZ-waarde en het WWS-stelsel

Het woningwaarderingsstel voor zelfstandige huurwoningen is per 1 oktober 2015 ingrijpend gewijzigd. De WOZ-waarde genereert nu circa 25% van de punten.Het vernieuwde WWS is op deze manier wat “marktgevoeliger” geworden. De belangrijkste wijzigingen bespraken we al in dit eerdere artikel.Inmiddels z...

Even bezinnen na alle veranderingen…

December is voor veel mensen de maand van bezinning. Korte dagen, weinig licht en idyllische mijmersessies voor de open haard… Even lekker tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar. Wat is er gebeurd? Welke doelen zijn er behaald? Wat wil ik volgend jaar anders doen? En wat moet in 2016 anders?...

Onderverhuur via airbnb toegestaan?

In een eerder artikel stond Rogier Goeman al stil bij verhuringen van huurwoningen via airbnb en de vraag of en op welke gronden een verhuurder daartegen kan optreden. Aanleiding was een uitspraak van de voorzieningenrechter Amsterdam, waarin een vordering tot ontruiming in kort geding werd toegewez...

Huurrecht bij renovatie: vervangen van de geiser/gashaard

Rechters in Nederland hebben zich al meerdere malen gebogen over de vraag of een verhuurder een huurder kan verplichten mee te werken aan vervanging van een in de woning aanwezige geiser/gashaard door een moderne HR-ketel. De rechter oordeelde veelal in positieve zin dat de huurder inderdaad zijn me...

Gaan huurders bezwaar maken tegen de WOZ-waarde?

Met dewijzigingen per 1 oktoberin het woningwaarderingsstelsel (WWS) gaat de WOZ-waarde van de woning een belangrijke rol spelen. Ook voor huurders. Want de maximale huurprijsgrens wordt voor gemiddeld 25% bepaald door de WOZ-waarde van de woning. Per woning kan het iets meer of minder zijn.Belang v...

Fifty shades of grey met Huurrecht

Mag een verhuurder zelf bepalen hoe hij een gebrek verhelpt?Bij het uitvoeren van dringende werkzaamheden heeft de huurder een gedoogplicht. Dat betekent dat de verhuurder zonder toestemming van de huurder onderhoudswerkzaamheden kan uitvoeren. De verhuurder kan in grote mate zelf bepalen hoe en op...

Welke meters scoren punten in het woningwaarderingsstelsel?

Om het Woningwaarderingsstelsel (WWS) goed toe te kunnen passen hoef je geen ingenieur of meester in de rechten te zijn. Je moet wel praktisch inzicht hebben, logisch kunnen redeneren en een beetje kunnen rekenen. Én voortdurend wakker zijn en blijven want een foutje is snel gemaakt!Vaak stuit je op...

Wijzigingen in Woningwaarderingsstelsel per 1 oktober 2015

Als verhuurder streef je naar een redelijk rendement. En als huurder wil je niet te veel betalen. Voor informatie over woningwaardering kunnen zowel verhuurder als huurderwww.huurcommissie.nlraadplegen. Daar staan alle regels en uitleg met betrekking tot woningwaardering en huurprijzen.Wanneer is he...

Onvoldoende ruimte voor bijzondere doelgroepen in nieuwe huisvestingsverordening

Sinds 1 januari jl. geldt de nieuwe Huisvestingswet. Als gemeenten toewijzingsregels willen hanteren voor sociale huurwoningen, moeten zij in het kader van deze wet een huisvestingsverordening vaststellen voor 1 juli 2015. Voorheen ging de huisvestingsverordening voornamelijk om woningen van corpora...

Uw sociale huurwoning als vakantiewoning

Als ik het komende weekend een leuke stedentrip voor 2 personen wil boeken, dan biedt internet een ruime keuze aan fijne hotelaccommodaties. Naast hotels is er tegenwoordig echter ook een groot aanbod van particuliere aanbieders van overnachtingsplekken. Op websites zoals airbnb en wimdu kan iederee...

Leefbaarheid, dat mogen we toch niet meer?

Toen Stef Blok net minister was, liet hij zich eens ontvallen dat hij Leefbaarheid niet zag als een kerntaak van Woningcorporaties. Vooral in buurtbarbecues zag hij niets. Die uitspraken zijn een eigen leven gaan leiden. Sommige corporaties hebben de leefbaarheidsbudgetten bijna volledig afgebouwd e...

De huurder staat altijd voorop aldus Dick Mol

Afgelopen maart besloot Dick Mol dat het tijd was voor een volgende stap en verruilde hij zijn plek bij Domesta in Emmen voor de directeur-bestuurdersstoel bij Mozaïek Wonen in Gouda. "Ook in Gouda moeten we terug naar onze kerntaak."Wat vindt u dan de kerntaak?"De corebusiness van een corporatie is...

De strijd van de woonconsulent

De functie "woonconsulent" komt bij de meeste corporaties wel voor. Maar alhoewel de functienaam vaak gelijk is, varieert de inhoud van de functie van corporatie tot corporatie nogal.Soms hoort verhuur ook tot het takenpakket, vaak ook niet. Soms is huurincasso een taak voor de woonconsulent, meesta...

Verandering biedt kansen voor zorginstanties en corporaties

De samenwerking met zorginstanties wordt sterk beïnvloed door de kabinetswijzigingen. De financiering van de zorg verandert en er wordt sterk ingezet op langer zelfstandig thuis wonen. Zorginstanties zijn dan ook volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe woonzorgconstructies en vaak worden corporat...

Moeten we ook nog gaan twitteren?

Een praktische tip: Werken met lijsten!Tijdens trainingen, en ook daarbuiten hoor ik vaak mensen, die als een berg tegen Twitter op zien. Ze krijgen er immers geen fte bij, maar 'het nieuwe werk moet er gewoon bij gedaan worden'. Ik snap de reactie. Twitter is ook een berg aan informatie. En sommige...

Zien uw mogelijke huurders uw woningaanbod ook?

Tja, u kunt een nieuwsbrief versturen en het woningaanbod tonen op de website. Maar daarmee informeert toch vooral de mensen die u al kennen en reeds interesse hebben in uw aanbod.De echte vraag is misschien wel hoe u uw potentiële huurders uw aanbod kunt laten zien. De kandidaten die uw corporatie...

De Huisvestingswet brengt beweging

Na jaren van voorbereiding heeft de Eerste Kamer op 3 juni het wetsvoorstel voor de Huisvestingswet 2014 als hamerstuk aangenomen. Op 1 januari 2015 gaat de nieuwe Huisvestingswet in.Wat voor wijzigingen brengt de Huisvestingswet 2014 voor de woonruimteverdeling met zich mee, en welke praktische gev...

30% vonnissen bij huurachterstand leidt tot huisuitzetting

Recent maakte Aedes nieuwe cijfers bekend over huisuitzettingen en huurachterstanden. Van de 23.100 uitgesproken vonnissen in 2013 leidde dit in 6.980 gevallen ook daadwerkelijk tot een huisuitzetting. De oorzaken betrof naast huurachterstand ook bijvoorbeeld overlast en woonfraude. Opvallend is wel...

Het Woningwaarderingstelsel beweegt…

Per 1 januari 2014 is het Woningwaarderingstelsel (WWS) flink in beweging. Nou ja, het stelsel zelf misschien niet, maar de puntentoekenning is wel flink in beweging. En dat heeft de nodige invloed op de totale huursom.Zo is toepassing van het Energielabel per 1 januari 2014 in alle situaties van kr...

De afmetingen van het toilet zijn belachelijk

Rennend van de ene afspraak naar de volgende tref ik in de wandelgangen een verhuurmakelaar. Of ik iets kan zeggen over de eisen aan een toiletruimte. Er speelt een vraag bij een verhuurdossier. De huurder heeft klachten over de afmetingen van het toilet van de huurwoning (uit 1948).De stelling van...

De inkomensafhankelijke huurverhoging en de Overlegwet

De kantonrechter Roermond sprak in 2013 een opzienbarend vonnis uit. Hij verklaarde dat het besluit van een verhuurder, om per 1 juli 2013 de huurprijs met een opslag van 1,5% boven het inflatiecijfer te verhogen, een beleidswijziging is inzake huurprijzen.De bewonerscommissie had in dit geval in ge...

Huurster 10 jaar lang niet gemist?

De vondst van het stoffelijk overschot van de Rotterdamse mevrouw de Bruin, dat 10 jaar na haar overlijden in haar huurwoning werd aangetroffen, roept vragen op. Die vragen rezen zelf meteen tijdens een cursus huurrecht verdiepingdie ik toen verzorgde. Eerst vragen als: "Hoe is het überhaupt mogelij...

Hoe toont u uw bijdrage aan leefbaarheid nu aan?

Als u werkzaam bent op het gebied van leefbaarheid weet u zelf vaak wel dat uw werk enorm bijdraagt aan het bedrijfsresultaat van de corporatie. Maar hoe toont u dat nu aan? Dat kan een uitdaging zijn. En als u dat niet heel helder en concreet kunt aantonen, bent u bij een bezuinigingsdiscussie snel...

Investeren in een nieuwe bril!

Nathan, huurder van RotsWonen, is een enthousiaste veertiger en sleutelfiguur in deze buurt. Althans dat was hij. Afgelopen jaar heeft hij het bijltje er bij neergegooid. Zijn boodschappendienst is niet meer en de burendag gaat dit jaar ook niet door. En daarom sta ik hier ook aan zijn deur, om te h...

Verborgen armoede: een regierol voor uw corporatie?

Het aantal bijstandsuitkeringen neemt snel toe, aldus het CBS. Dat is niet verrassend in deze tijd. Maar het is helaas ook een signaal voor de toename van verborgen armoede. En dat betekent dat een volstrekt onbekend aantal huishoudens in diepe ellende wordt gestort, zonder dat dit op de radar van h...

Amsterdamse Treiteraanpak maakt einde aan overlast en intimidatie

De 'Dimitrov-casus heeft inmiddels in vele kranten gestaan. Een gezin dat al tien jaar overlast veroorzaakt. Uiteindelijk vond de burgermeester van Amsterdam het onacceptabel en kwamen zaken in een stroomversnelling."Mensen die hun omgeving terroriseren en intimideren, moeten daarmee stoppen. Het ka...

De spagaat van de woonconsulent

In een recente incompanytraining Werken aan Huurachterstanden voor woonconsulenten stond de bekende spagaat van de woonconsulent weer eens centraal.Hoe ga je om met een potentiële huurder die heel enthousiast is over de woning maar in het huuradviesgesprek een negatief huuradvies kreeg... Wat zegt j...

Anticiperen op bevolkingskrimp doe je samen

Een aanzienlijk aantal regio's krijgt de komende decennia te maken met bevolkingskrimp; het aantal inwoners neemt af en er is sprake van ontgroening en vergrijzing. In anticipeerregio De Achterhoek werken gemeenten en woningcorporaties al enkele jaren samen aan het terugbrengen van de plancapaciteit...

Anticiperen in krimpregio's

Kjenning heeft samen met Hans Suurmond (programmamanager wonen a.i. bij de regiogemeenten Achterhoek) en ondergetekende een praktijkgerichte leergang 'anticiperen op bevolkingskrimp' ontwikkeld. Want de ervaringen in de echte krimpregio's leren dat tijdig anticiperen helpt. En in het huidige economi...

Inkomensafhankelijke huurverhogingen

De Eerste Kamer heeft 12 maart 2013 ingestemd met het wetsvoorstel dat inkomensafhankelijke huurverhogingen in de sociale huursector mogelijk maakt. Doel van de wet is volgens het kabinet het tegengaan van scheefwonen. Tevens beoogt de wet om door hogere huurinkomsten voor de corporaties dekking te...

Het bewonersoverleg: van verplichting naar verlichting!

Vergaderen met bewonerscommissies is vaak lastig. Onder meer door emoties verlopen de overleggen chaotisch en levert het weinig concreet op. De agenda volgen is lastig en tot besluiten komen gaat moeizaam.Veel corporatieprofessionals zijn niet gelukkig met de manier waarop de samenwerking verloopt....

Kennis van huurrecht verplicht voor iedere corporatiemedewerker?

Binnen de MBO Opleiding Wijkbeheerder verzorgen wij onder andere het onderdeel "Basis huurrecht".Ook in die opleiding ontmoeten we medewerkers die vol enthousiasme met hun vak bezig zijn. Zij luisteren met interesse naar onze verhalen. Zelfs als die over Huurrecht gaan. Maar... die verhalen dienen w...

Preventie is de kunst er op tijd bij te zijn... 5 tips!

"Die statushouders worden helemaal niet begeleid.""Vaak betaalt de Sociale Dienst de huur niet direct aan ons en is er gelijk een huurachterstand.""Die jonge mensen, die kunnen helemaal niet omgaan met geld. Als ze bij ons huren zien we vaak dat ze al binnen een jaar bij de deurwaarder lopen of ontr...

Wat is nou betaalbaarheid? Aan welke knoppen kunt u draaien?

Wat is nou betaalbaarheid? Aan welke knoppen kunt u draaien?

Wat is nou betaalbaarheid? Wie bepaalt dat? Is betaalbaarheid van wonen alleen de verantwoordelijkheid van een woningcorporatie? Wat kunnen of moeten we er mee? Het zijn zo maar wat vragen waarmee deelnemers aan detraining Sturen op betaalbaarheidnaar de training komen...VuistregelEen vuistregel is...

Delen: