Blog

Wat doe je als de hele wijk in opstand komt bij een woningtoewijzing?

Wat doe je als de hele wijk in opstand komt bij een woningtoewijzing?

Een straat, flat, buurt of wijk die in zijn geheel in opstand komt als bekend wordt wie een “nieuwe” huurder is. Lang niet iedereen is overal welkom. Dat was al zo toen ik in 2003 in de sector kwam. En in mijn 16 jaar ervaring zijn de wijkopstanden tegen de komst van nieuwe bewoners helaas niet op een hand te tellen. Ook niet op twee.Jihadbruid niet welkomHet NRC kopte begin mei met “Wijk protesteert met succes tegen komst jihadbruid Aicha” Een headline die op mijn telefoon onder het onderwerp nieuws verschijnt. Ik was direct getriggerd en wilde meer weten. Jij toch ook als je dat leest? Het hele artikel lees je hier. Absurde situaties tijdens WoningtoewijzingDe situatie is al jaren hetzelfde. Alleen omstandigheden veranderen. Als mensen anders zijn, een andere opvatting hebben, een crimin...

Platform Projectleiders: “We hebben allemaal dezelfde uitdagingen”

Platform Projectleiders: “We hebben allemaal dezelfde uitdagingen”

Arno Fransen is projectleider Planmatig Onderhoud bij Nijestee. Twee jaar geleden ‘schoof hij aan’ bij het platform Projectleiders. “De deelnemers komen uit alle windstreken van Nederland. Dat zorgt voor verschillende invalshoeken. Daar leer je van.”Verschillende invalshoeke...

Bouwbesluit, NEN-normen, NPR-praktijkrichtlijnen… Wat vandaag mag, móet morgen misschien wel.

Bouwbesluit, NEN-normen, NPR-praktijkrichtlijnen… Wat vandaag mag, móet morgen misschien wel.

Bouwbesluit, NEN-normen, NPR-praktijkrichtlijnen. Wat vandaag mag, móet morgen misschien wel. “Bijblijven is dan ook van groot belang”, aldus Marco Meijer, kwaliteitscontroleur bij 3b Wonen. En dus volgde hij samen met vier collega’s de training Woning APK.Bijblijven dus“De...

Een beetje meer betutteling graag!

Een beetje meer betutteling graag!

3 redenen om je als verhuurder te bemoeien met hoe je huurders wonen.Ik zal maar met de deur in huis vallen. Ik ben een voorstander van actieve bemoeienis door corporaties met hun huurders. Onder meer door regels en woonafspraken te maken en huurders hierover goed voor te li...

Service-abonnement gewijzigd? Sinds wanneer?

Service-abonnement gewijzigd? Sinds wanneer?

'Onderhoud bel bij toegangsdeur, met bedrading, schel en transformator' was vroeger een onderdeel van het serviceabonnement bij Woningcorporatie Lekker Wonen, ergens in Noord-Holland. Maar u raadt het al: een jaar of zeven geleden is deze service pardoes geschrapt. Want het...

De klant centraal: “Het gastvrijheidsvirus verspreidt zich nu als een olievlek”

De klant centraal: “Het gastvrijheidsvirus verspreidt zich nu als een olievlek”

“De klant centraal stellen, dat deden we al. Maar dat kon nog beter”, aldus Eric van Staveren, manager Onderhoud NPO. En dus volgden medewerkers en leidinggevenden Woonstad het intensieve traject ‘Naar excellente dienstverlening met persona’s’.Persona’s???“Ja, persona’s. Woo...

Beleidsboek waarderingsstelsel zelfstandige woonruimte aangepast

Beleidsboek waarderingsstelsel zelfstandige woonruimte aangepast

Per april is er een nieuwe versie van het beleidsboek waarderingsstelsel zelfstandige woonruimte beschikbaar. Deze vervangt de versie van 1 juni 2018. De aanpassingen zijn onder andere het gevolg van een beleidswijziging en het huurprijsbeleid vanaf 1 januari 2019.Het uitvoe...

“Als je je harnas afgooit kun je veel beter verbinden”

“Als je je harnas afgooit kun je veel beter verbinden”

Marieke Kolsteeg, directeur-bestuurder bij Waterweg Wonen, rolde na een studie bouwkunde in de corporatiewereld. Onlangs volgde ze het seminar ‘Terug in Verbinding’. “De bijzondere, authentieke verhalen die ik hier gehoord heb, zorgen ervoor dat ik morgen nóg weer een tandje...

Klachtrecht bij Huurcommissie: huurder van het kastje naar de muur

Klachtrecht bij Huurcommissie: huurder van het kastje naar de muur

Sinds 1 januari 2019 geldt de gewijzigde Uitvoeringswet huurprijzen woonruimte, waaronder ook het (nieuwe) klachtrecht van de huurder. Zoals bekend, kon de huurder voor huurprijs- en servicekostenkwesties al terecht bij de Huurcommissie. Het klachtrecht, dat ziet op gedragin...

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

"De woning stond zo vol met spullen dat de vaklui niet normaal konden werken. Gelukkig mochten we de spullen tijdelijk verwijderen van de huurder. Een ingehuurd schoonmaakbedrijf creëerde werkruimte voor de vakmannen, sloegen de spulletjes een paar dagen op en plaatsten daar...

Woonfraude: wat is dat precies en hoe kun je het signaleren en aanpakken?

Woonfraude: wat is dat precies en hoe kun je het signaleren en aanpakken?

Woonfraude: wat is dat precies? En hoe kom je er als corporatie achter of dit plaatsvindt? 18 Medewerkers van Viverion volgden onlangs de training Woonfraude signaleren van Kjenning. “We hebben nu praktische handvatten en een stappenplan om hiermee aan de slag te gaan”, aldu...