Blog

Iedereen zag meteen de voordelen voor zichzelf van het ontwikkelassessment

Iedereen zag meteen de voordelen voor zichzelf van het ontwikkelassessment

Vallei Wonen keek na het vertrek van de manager Klant en vastgoed kritisch naar de organisatie. Kon het werk ook anders -lees: efficiënter en beter- ingericht worden? Een ontwikkelassessment bij Kjenning volgde. P&O’er Annelies Leusink: “Dat heeft ons meer inzicht gegeven in het potentieel van medewerkers.”Waarom moest het zo nodig allemaal anders?“Vallei Wonen is een kleine corporatie. In totaal werken er 13 mensen en het aantal verhuureenheden is iets meer dan 1200. We hadden toen nog twee parttime directeuren in huis en daarnaast was er dus een manager Klant en vastgoed. Je moet als organisatie voorkomen dat je een ‘kind met een waterhoofd’ creëert. Toen de manager vertrok zijn we om tafel gaan zitten om te kijken of een andere inrichting van de organisatie wenselijk was met meer zelfor...

Meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen

Meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen

Ook uit het recente onderzoek van Rigo blijkt het. Er zijn meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen. Eigenlijk uit alle recente artikelen over de leefbaarheid in wijken met sociale woningen, blijkt wel duidelijk dat de leefbaarheid onder druk staat. Dit wordt onder a...

“Renovatie of groot onderhoud? Wees eerlijk naar de bewoners toe”

“Renovatie of groot onderhoud? Wees eerlijk naar de bewoners toe”

Hoe begeleid je als corporatie een renovatieproject zo goed mogelijk? Niet alleen qua planning en juridische kaders, maar zeker ook richting bewoners die te maken krijgen met overlast. Philippa Wadsworth, trainer bij de leergang Sociale projectbegeleiding: “Er wordt vaak te...

Voorbeeld Klachtenreglement Aedes 2018: kans voor huurdersparticipatie?

Voorbeeld Klachtenreglement Aedes 2018: kans voor huurdersparticipatie?

Op 15 oktober 2018 verscheen het ‘Voorbeeld Klachtenreglement Aedes 2018’. Dit document reglementeert de behandeling van klachten van huurders over het handelen of nalaten van een woningcorporatie bij de uitvoering van een huurovereenkomst.Het recht om een klacht in te diene...

Iedereen kan ‘onderuit’ gaan aldus Simone Grooters

Iedereen kan ‘onderuit’ gaan aldus Simone Grooters

Bewoners met moeilijk gedrag door een verslaving of met psychische problemen kunnen voor overlast zorgen. Hoe ga je als corporatieprofessional effectief het gesprek aan met deze groep mensen? Simone Grooters, trainer Omgaan met bewoners met verward gedrag: “Het begint altijd...

“Verduurzamen is meer dan bakstenen en technieken”

“Verduurzamen is meer dan bakstenen en technieken”

Het akkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken, betekent dat de CO2-uitstoot drastisch moet verminderen. “Een extra reden om nóg meer in te zetten op de verduurzaming van onze woningen”, aldus Els Boon, manager Advies en Ondersteuning bij Talis, die de leerg...

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

"De woning stond zo vol met spullen dat de vaklui niet normaal konden werken. Gelukkig mochten we de spullen tijdelijk verwijderen van de huurder. Een ingehuurd schoonmaakbedrijf creëerde werkruimte voor de vakmannen, sloegen de spulletjes een paar dagen op en plaatsten daar...

“Wat heb ik in huis en hoe zet ik dat nog beter in?”

“Wat heb ik in huis en hoe zet ik dat nog beter in?”

Wat kun je? Wat wil je? Waarin wil je je ontwikkelen? Kortom, hoe verbind je als medewerker je talenten, competenties en uitdagingen met elkaar? Medewerkers van de Woningstichting onderzochten dit met de talentenscan van Kjenning. “Zo kunnen zij hun talenten bewuster inzette...

Agressie op de bouwplaats: wat te doen?

Agressie op de bouwplaats: wat te doen?

Bij woningrenovaties komen de medewerkers van Hegeman Bouwgroep regelmatig in contact met de bewoners. Ook met bewoners die afwijkend gedrag vertonen. “Het is niet altijd gemakkelijk om daar goed mee om te gaan. Tijd voor een training Omgaan met agressie”, aldus directeur Ro...

Bewonersbijeenkomsten zónder klotsoksels?

Bewonersbijeenkomsten zónder klotsoksels?

Natuurlijk begin je goed voorbereid aan je presentatie over de renovatie bij de bewonersbijeenkomst. Maar dan gebeurt het: Er ontstaat een gespannen sfeer in de groep en de mensen in de groep zitten dus echt niet te wachten op je boodschap… Wat je ook zegt, het komt niet aan...

Zonder de bal kun je niet winnen

Zonder de bal kun je niet winnen

"De bewindvoerder zegt dat we geen recht hebben om met hun cliënt te praten...""De professionele hulpverlener zegt dat we niet zonder hen bij een bewoner langs mogen gaan…""De rechter wijst een ontruimingsvonnis toe en vraagt tegelijkertijd aan ons of we een andere woning ku...