Inhoud
Van schoon, heel en veilig naar Groen, gezellig en gemotiveerd
Schoon, heel en veilig zijn belangrijke thema’s. Daarom controleer je werkzaamheden van derden en let je goed op in jouw buurten. Je lost vaak conflicten op tussen huurders. Misschien voer je soms zelfs kleine reparaties of klusjes uit. Je werkt dicht bij de klant en bent een spil in het wijknetwerk. Natuurlijk ben je de ogen en oren van de corporatie in de wijk en breng je buiten mee naar binnen.
Je werk is aan het veranderen
Als het directe aanspreekpunt voor de bewoners in de wijk merk je veranderingen. Verharding tussen buren, kwetsbare bewoners en eenzaamheid zijn je niet onbekend. Inmiddels weet jij je weg te vinden tussen de gemeente, de politie en andere (hulpverlenende) instanties. En toch. Voor je gevoel is er meer nodig dan alleen huurders aanspreken en doorverwijzen. Hoe dan?
Motiveren, handhaven, participeren en beïnvloeden
Je staat dicht bij je klant en bent bereid te helpen. Toch sta je er in de wijk alleen voor. Om die reden moet je als wijkbeheerder, complexbeheerder en huismeester echt wel kennis van zaken hebben! Je weet van alles een beetje. Maar voor je gevoel misschien niet altijd genoeg. Daarnaast hoor je klantgericht, resultaatgericht en flexibel te zijn. Merk je dat alleen handhaven en signaleren onvoldoende vruchten afwerpt? Hoe krijg je bewoners dan wél mee met jouw plannen?
Van technische zaken naar sociale taken
Om deze taken goed uit te kunnen voeren is meer nodig dan alleen maar een technische achtergrond. In deze Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder & Huismeester wordt juist de focus gelegd op de veelzijdigheid in je werk. Kennen, kunnen, willen en mogen staan tijdens de opleiding centraal. De wet kennen, met je klant en collega’s kunnen omgaan, tijd willen besteden aan nieuwe dingen en beslissingen mogen nemen. Er is een focus op kennis en het aanleren van nieuwe vaardigheden.
Aanpak
De doorlooptijd van de opleiding is 4 maanden. In deze periode vinden 5 lesdagen plaats waarin je praktijkgericht leert. Je eigen werkpraktijk staat centraal en ook tijdens je werk ga je direct al aan de slag met alles wat leert tijdens de opleiding. De trainingsdagen zijn interactief en soms op een speciale locatie. Tijdens de training krijg je de kans om van collega-wijkbeheerders te leren die werken bij andere corporaties in het land.
Studiebelasting en eindopdracht
De geschatte studiebelasting bedraagt ca. 4 uur per week. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van je kennis en werkervaring. De praktijkopleiding start met een telefonische intake van de hoofddocent om jouw persoonlijke leerdoelen helder te krijgen voor de opleiding. Voorafgaand aan iedere lesdag doorloop je e-Learningmodules. Na elke lesdag maak je een kort ervaringsverslag met foto’s en tekst.
De praktijkopleiding wordt afgerond met het inleveren van de praktijkgerichte examenopdracht. Bij het behalen van een voldoende en het afronden van alle tussentijdse opdrachten ontvang je het diploma “Praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder & Huismeester”.
Ruimte voor de praktijkopdrachten bij de corporatie
Voor de uitvoering van de praktijkopdrachten is het zeer wenselijk dat je of bij een corporatie werkt of gelegenheid hebt om bij een corporatie de praktijkopdrachten uit te voeren via bijvoorbeeld een stage. Als dit niet mogelijk is voor je, neem dan contact op met ons om jouw situatie te bespreken.
Programma
Dag 1: Verschillende stijlen van wijkbeheer: handhaven, motiveren, signaleren en beïnvloeden
Je ziet een vuilniszak op een galerij of hebt een verwarde bewoner die je aandacht nodig heeft. Bewoners gedragen zich niet precies zoals het hoort en je merkt dat je grip op de situatie wilt behouden. Herkenbaar toch?
Tijdens deze dag maak je kennis met de 4 wijkbeheerstijlen van Kjenning. Je ontdekt welke stijl jou van nature past en welke stijlen je mogelijk nog te weinig gebruikt. Ook duik je in de verschillen tussen wijkbeheerders in het land en leer je wat anderen doen wat succesvol is.
Daarnaast oefen je direct met lastige situaties en gesprekken. Je leert waar jij juist heel goed in bent. Luisteren? Goed uitleggen wat je bedoelt? Of juist doorvragen tot je het echte probleem hoort? Op deze dag leer je wat je grootste kracht en daarmee ook je grootste valkuil is. Je leert hoe je gesprekken vlotter kan laten verlopen met zowel klanten als collega’s.
Tijdens de dag gaan we aan de slag met:
- De vier stijlen van wijkbeheer
- Keuzes & effecten
- Je wijk in control & beïnvloedingstechnieken
- De rol van een huismeester, wijkbeheerder en/of complexbeheerder in de corporatie
Dag 2: Handhaven & het speelveld van een Corporatie
De wet is helemaal niet saai! In deze boeiende en interactieve dag gaan we back to basic. Als je kiest voor handhaven is het belangrijk dat je zelf de spelregels goed kent. Na deze lesdag kom je goed beslagen ten ijs bij de huurder.
- Basisregels binnen het huurrecht: de juridische spelregels
- Leren lezen van je huurcontract & het overbrengen van de info op de huurder
- Grenzen stellen aan ontoelaatbaar gedrag met je woonconsulent
- Gedrag & gedrag aanwijzen
- Combineren van handhaven en motiveren
Dag 3: Kijken, Signaleren & Communiceren
Tijdens deze dag leer je om vanuit jouw rol, de oren en ogen van de huurders in de wijk te gebruiken. Ook leer je vandaag hoe je alles wat jij signaleert en door krijgt in de wijk, mee kunt nemen naar jouw organisatie.
Voorafgaand aan deze dag ga je in kleine groepjes een kijkje nemen in een andere keuken. Je gaat dus bij een andere corporatie kijken naar de wijk en werkwijze bij een sociale wijkschouw.
Op deze dag kijken we samen naar de verschillen en overeenkomsten en ga je leren hoe beeldkwaliteit jou kan helpen bij het objectief beoordelen van situaties in jouw wijk.
Op deze dag gaan we aan de slag met:
- De wijkschouw
- Objectief leren signaleren
- Hoe leg je dat vast? Wat wil je erover communiceren?
- Toezichthouden op derden (schoonmakers en aannemers)
- Sociaal Schouwen
Dag 4: Leren Signaleren & Omgaan met Kwetsbare bewoners
Werken bij een corporatie betekent nu eenmaal dat je ook te maken krijgt met huishoudens waar er echt wat mis is gegaan. Armoede, psychologische of psychiatrische problemen, alcohol- en drugsmisbruik. Je krijgt er nu eenmaal mee te maken. Tijdens deze dag oefen je met wat er nodig is om effectief om te gaan met deze kwetsbare bewoners.
- Omgaan met bewoners met verward gedrag
- Psychiatrische problemen: psychose, schizofrenie en verslavingen
- Vaardigheden in de omgang met bewoners met psychische problemen of een verslaving
- Psychische problemen en leefbaarheid
Dag 5: Motiveren & Participeren
De rol van de huismeester & wijkbeheerder vraagt dat je dicht bij de bewoner werkt en functioneert. Om dat goed te doen werk je aan je motiverende vaardigheden. Je leert welke bewoners te motiveren zijn en hoe je dat aanpakt. Daarnaast onderzoek je mogelijkheden voor het aanjagen van nieuwe vormen van participatie. Je rond de praktijkopleiding af met het oefenen hoe jij je eigen actieplan ingezet & uitgevoerd krijgt.
Op het programma van deze dag staan o.a.:
- Signaalfunctie: Achter de voordeur
- Motiveren van bewoners
- Participeren met bewoners
- Het eigen actieplan: zet jezelf op de kaart!
Dag 6: Presentatie & Diplomeren
Samen met je collega deelnemers en gasten ga je aan de slag met je nieuwe ideeën. Je presenteert jouw plan van aanpak en gaat aan het einde van de bijeenkomst met je diploma op zak naar huis.
Voorbereiding
- Telefonische intake met de docent en formuleren persoonlijke leerdoel
- e-Learningmodule Huurrecht
- Praktijkopdracht: Mijn Wijk!
- Beschrijving van je flat, straat, wijk of buurt waar je tijdens deze opleiding mee aan de slag gaat.