Inhoud
De vakman komt bij vrijwel iedere huurder wel eens over de vloer naar aanleiding van een reparatieverzoek, of voor (periodiek) onderhoud. Tijdens deze bezoeken ziet en hoort de vakman van alles, zowel positief als negatief.
Daarmee hebben vakmannen, maar ook andere corporatiemedewerkers die achter de voordeur komen, ook een belangrijke rol als de oren en ogen van de corporatie. Bij bezoeken kunnen verontrustende zaken worden gesignaleerd en doorgeven binnen de organisatie. Maar signaleren, hoe doe je dat? Wat signaleer je en hoe meld je dit vervolgens binnen de organisatie?
In de training Signaleren achter de voordeur leer je hoe en wat je signaleert, en waar je dit vervolgens binnen je eigen organisatie meldt. Daarnaast leer je hoe je kunt reageren op lastig gedrag van huurders en hoe je een juiste inschatting van de situatie kunt maken.
Tijdens de training wordt veel gewerkt met voorbeelden uit je eigen praktijk waardoor je de kennis en inzichten direct kunt toepassen in je eigen dagelijkse werkzaamheden.
De training is gericht vakmannen, sociaal beheerders, woonconsulenten, opzichters en andere corporatiemedewerkers die bij de bewoners thuis achter de voordeur komen.
Programma
Dag 1: Inzicht, kennis en proces
- De rol van de corporatie
- Sociaal: wat is dat wel en niet
- Hoe en wat signaleren? Trainen van ogen en oren.
- Drie V’s; Vervuiling, Vereenzaming en Verloedering, het herkennen in de praktijk.
- Signaleren en melden van huiselijk geweld en psychische problemen .
- Signaleren/doorgeven: Hoe gaat dat bij jouw organisatie? Wanneer meld je wat waar?
- Afstemmen met anderen wat je signaleert en bij wie
- Uitleg opdracht
Tussen dag 1 en 2 maak je een opdracht over het meldingsproces binnen je eigen corporatie. Daarnaast maak je tevens een opdracht met eigen praktijkvoorbeelden welke de tweede dag wordt besproken.
Dag 2: Praktijk dag
- Bespreken van je eigen praktijkopdracht.
- Reageren op de klant
- Inschatten van klanten
- Veiligheid en melden, bewaken van grenzen
- Bespreken van eigen casuïstiek
- Oefenen van praktijksituaties