Van Alckmaer over gedrag veranderen zonder te commanderen
Veel corporaties worstelen met problemen die met leefbaarheid te maken hebben. Rondslingerend vuilnis, verwaarloosde tuinen, winkelwagentjes in een complex of graffiti op de muren.
Hoe ga je dat soort zaken te lijf zonder alleen maar ‘de strenge handhaver’ te willen uithangen? Mieke Frans, medewerker Leefbaarheid bij woningcorporatie Van Alckmaer, deelt een tip: “Met mensen in gesprek gaan en ze een duwtje in de juiste richting geven helpt beter.”
Mensen helpen aan een woning? Deze baan is op je lijf geschreven?
“Zeker! Ik werkte eerder in de daklozenopvang, waar we probeerden mensen weer een dak boven hun hoofd te verschaffen. Dat is ook waar ik mij onder andere bij Van Alckmaer mee bezig houd. We willen mensen die niet zelfstandig een goede positie op de woningmarkt kunnen krijgen, voorzien van een betaalbare woning.”
Jij bent met je collega aanspreekpunt in de wijk. Hoe ga je te werk?
“Ik werk graag met mijn hart in plaats van het hoofd. Ik wil met een frisse en positieve blik rondlopen in de wijk. Dan word je ook eerder aangesproken dan dat je de strenge handhaver speelt die alles komt controleren. Ik maak regelmatig een praatje of ga op de koffie bij huurders.”
Mensen de goede kant op begeleiden: Dat klinkt als het uitgangspunt van ‘nudging’?
“Ja, mensen met een zacht duwtje in de rug naar een oplossing voor een probleem begeleiden. Eigenlijk pas ik nudging dus al toe. Maar van het begrip zelf wist ik voordat ik de training volgde nog niets. Het leek ons wel een goede training om aan te bieden aan onze medewerkers, omdat we zelf in enkele kwetsbare wijken te kampen hebben met vuilnisoverlast. We waren nieuwsgierig of we dat door nudging konden aanpakken. Het was een hele nuttige training.”
Wat is er aan de hand dan in die wijken?
“In sommige wijken vinden mensen het minder belangrijk hoe de omgeving eruit ziet. Ze laten hun afval slingeren op plekken waar dat niet wenselijk is. We hebben gemerkt dat mensen er direct op aanspreken niet werkt.”
Dus steeds met het opgeheven vingertje lopen werkt niet?
“Nee, de boodschap beklijft dan niet. Daarom zochten we een middel dat beter inspringt op hoe mensen een probleem zien en wat het betekent voor de leefbaarheid in de wijk. Als je zo op een leuke manier weet door te dringen tot iemand, doet diegene beter zijn best om het probleem op te lossen. Wij willen dus niet met opgeheven vingertjes of verbodsborden gaan werken.”
Kost die aanpak niet heel veel tijd?
“Het is de investering dubbel en dwars waard. We nodigen (als dat kan) partijen uit die met een probleem te maken hebben, zoals een afvalophaaldienst. We gaan dan het gesprek aan in een ruimte met koffie en koekjes. De afvalophaaldienst had wat spelletjes meegenomen voor de kinderen. Zo zijn we met de bewoners in gesprek gegaan. We willen het probleem dus een soort ‘gezamenlijke urgentie’ geven zodat iedereen over een oplossing kan meedenken.”
Wat is eruit gekomen?
“We wilden rondom de ondergrondse afvalcontainer een groene ruimte maken zodat het een tuinachtige uitstraling krijgt. We hopen dat mensen het afval dan eerder in de container gooien. Ook willen we een tekst plaatsen die zegt dat mensen zich eerst moeten aanmelden voordat ze groot vuil plaatsen. Op die manier denken mensen hopelijk eerder na voor ze zomaar iets neerzetten.
Ook bij graffiti op garagedeuren werken we met nudging. We willen nu grote stickers op de deuren plakken waarop een woongevel staat afgebeeld met een voordeur. We hopen zo dat er niet meer gespoten wordt en dat mensen niet meer hun auto voor die betreffende deur zullen plaatsen.”
Meer weten over praktische technieken om gedrag effectief te sturen?
Wil je zelf ook leren om met subtiele aanpassingen bewoners aan te sporen? Tijdens de training Gedrag beïnvloeden met nudging leer je hoe kleine veranderingen in de omgeving een groot effect hebben op het gedrag van bewoners.
Liever een in company training op maat voor je team? Neem dan snel contact op met onze opleidingsadviseurs.