Inhoud
Wanneer er in de samenwerking tussen afdelingen of medewerkers dingen niet soepel lopen, dan wordt er vaak veel gemopperd en geklaagd. Verwijten zijn snel gemaakt en er wordt meer over elkaar gepraat, dan met elkaar. En terwijl de irritaties toenemen, gaan werksfeer en productiviteit flink achteruit. Herkent u dit patroon? Gaat ook in uw organisatie veel tijd verloren met praten over elkaar in plaats van met elkaar? Lukt het niet om collega’s of medewerkers effectief aan te spreken?
In deze feedbacktraining leert u dit effectief aan te pakken. U ervaart hoe u uw collega of zelfs uw leidinggevende goede, constructieve feedback kunt geven, zonder de onderlinge relatie te verstoren. U leert feedback ontvangen en er iets positiefs mee te doen. U leert met elkaar een cultuur op te bouwen en te onderhouden, waarin feedback geven normaal, wenselijk en veilig is. U ervaart hoe vertrouwen en waardering ontstaat bij medewerkers die elkaar feedback kunnen en willen geven.
Aanpak
De verhouding theorie-praktijk is in deze training 20%-80%. Tussen de eerste dag (2 dagdelen) en de terugkomdag (1 dagdeel) zitten drie tot vier weken, zodat op de werkvloer met Feedback geven en ontvangen geoefend kan worden.
Programma
Dag 1
- Ontvangst en kennismaking
- Wat is feedback?
- Wat weerhoudt ons om feedback te geven?
- IJsbergmodel
- Hoe geef en ontvang je feedback en complimenten op een constructieve manier?
- Aan de slag
- Bespreken huiswerkopdracht (oefenen op werkvloer)
Dag 2 (1 dagdeel)
- Hoe ging oefenen in de praktijk?
- Inventariseren van knelpunten en successen
- Oefenen
- Maken van teamafspraken om feedback te borgen
- Opstellen van persoonlijk actieplan
- Evaluatie van de training