Feedback geven en ontvangen

Hoe komt u van dat gemopper en geklaag af!

Wanneer er in de samenwerking tussen afdelingen of medewerkers dingen niet soepel lopen, dan wordt er vaak veel gemopperd en geklaagd. Verwijten zijn snel gemaakt en er wordt meer over elkaar gepraat, dan met elkaar. En terwijl de irritaties toenemen, gaan werksfeer en productiviteit flink achteruit. Herkent u dit patroon? Gaat ook in uw organisatie veel tijd verloren met praten over elkaar in plaats van met elkaar? Lukt het niet om collega’s of medewerkers effectief aan te spreken?

In deze feedbacktraining leert u dit effectief aan te pakken. U ervaart hoe u uw collega of zelfs uw leidinggevende goede, constructieve feedback kunt geven, zonder de onderlinge relatie te verstoren. U leert feedback ontvangen en er iets positiefs mee te doen. U leert met elkaar een cultuur op te bouwen en te onderhouden, waarin feedback geven normaal, wenselijk en veilig is. U ervaart hoe vertrouwen en waardering ontstaat bij medewerkers die elkaar feedback kunnen en willen geven.

Aanpak

De verhouding theorie-praktijk is in deze training 20%-80%. Tussen de eerste dag (2 dagdelen) en de terugkomdag (1 dagdeel) zitten drie tot vier weken, zodat op de werkvloer met Feedback geven en ontvangen geoefend kan worden.

Programma

Dag 1

  • Ontvangst en kennismaking
  • Wat is feedback?
  • Wat weerhoudt ons om feedback te geven?
  • IJsbergmodel
  • Hoe geef en ontvang je feedback en complimenten op een constructieve manier?
  • Aan de slag
  • Bespreken huiswerkopdracht (oefenen op werkvloer)

Dag 2 (1 dagdeel) 

  • Hoe ging oefenen in de praktijk?
  • Inventariseren van knelpunten en successen
  • Oefenen
  • Maken van teamafspraken om feedback te borgen
  • Opstellen van persoonlijk actieplan
  • Evaluatie van de training

Leerresultaten

  • U kunt en wilt zowel feedback geven als ontvangen.
  • U weet wat de feedbackregels zijn.
  • U kunt complimenten geven én elkaar aanspreken op gedrag.
  • U kent uw eigen belemmerende opvattingen en overtuigingen rondom feedback geven.
  • U toont voorbeeldgedrag en stimuleert anderen om een veranderde cultuur rond "Feedback geven en ontvangen" uit te dragen in uw organisatie.

Voor wie?

Deze training wordt alleen incompany verzorgd. U moet immers met uw collega’s aan de slag om Feedback geven en ontvangen een normaal onderdeel te maken binnen uw corporatie.

Relevante blogs

Feedback geven in een zakelijke, hiërarchische omgeving?

feedback-geven

Feedback geven en ontvangen: voor veel mensen in theorie een stuk gemakkelijker dan in de praktijk. Zeker in een zakelijke, hiërarchische omgeving. 58 medewerkers van Wonen Noordwest Friesland volgden de training ‘Zeggen waar het op staat’. P&O-adviseur Diny van Krimpen: “We hebben weer een stap...

Het einde van functies! Zet via rollen in op individuele talenten.

Corporaties krijgen met steeds meer dynamiek te maken. Nieuwe wetgeving, veranderende politieke context, nieuwe technologische ontwikkelingen en veranderende maatschappelijke eisen en verwachtingen.De snelle ontwikkelingen en voortdurende veranderingen vragen om flexibiliteit en beweeglijke organisa...

Haalt u eruit wat erin zit? Wel met deze zes tips!

Bij onze trainingen gaan de deelnemers aan het eind van de trainingsdag vaak enthousiast en vol inspiratie naar huis. Dat is uiteraard mooi, maar daarmee alleen ben je er niet.Het succes van een training en iedere andere ontwikkelinterventie, zoals bijvoorbeeld het lopen van een stage, het volgen va...

Er is geen excuus meer, dus vanaf nu worden corporaties wendbaar!

Het seminar De Wendbare Corporatie eind september was inspirerend, gaf veel inzicht maar was ook echt wel even oncomfortabel, ongemakkelijk en riep twijfel op rond de vraag of we genoeg lef hebben...We dromen bijvoorbeeld wel van een corporatie waar mensen samen en met elkaar de salarissen bepalen,...

Helma Cobussen (Talis): “Goed met klanten én met elkaar communiceren is zo belangrijk”

‘Een momentje, ik verbind u even door.’ Dat hoort een klant die belt met woningcorporatie Talis niet snel meer na de reorganisatie in 2012. Het team Welkom, waarvan Helma Cobussen manager is, ging vervolgens een traject in om de kennis en communicatievaardigheden te vergroten. Doel: de klant nog bet...

Gedrag én veranderen: twee woorden die moeilijk samengaan

Het is vrijdagochtend als Bert me belt. Bert is manager Klant en Verhuur bij een middelgrote corporatie. “Johan, laat ik eerlijk tegen je zijn. Ik zit hier nu bijna 2 jaar en dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik heb er echt alles al aan gedaan, maar nu weet ik het niet meer. Mijn medewerkers blijven...

Titel Beste Werkgever in corporatiesector voor Volkshuisvesting Arnhem

Effectory en Intermediair maakten de winnaars bekend tijdens het Beste Werkgevers Event in Theater Amsterdam en Volkshuisvesting Arnhem is uitgeroepen tot Beste Werkgever in de branche woningcorporaties.Volkshuisvesting Arnhem werd met een score van 8,1 nummer één. Plek twee was voor Intermaris met...

6 gouden tips voor omgaan met agressie

Agressie is er, dat kunnen we niet ontkennen. De vorm en uiting hiervan kunnen heftiger zijn naarmate de situatie verder escaleert. Aan agressief gedrag kunnen we gelukkig wel wat doen. We kunnen de omgeving goed inrichten met bijvoorbeeld glazen spreekkamers en minder gebruik van stimulerende en ac...

Maak je klant blij met Nivea!

Nivea is heel belangrijk bij klantgericht communiceren. Waarom? dat vertellen we u graag in dit artikel. Lees verder>>>

Misschien denk je nu “huh, moet ik zalfjes of deodorant verkopen? Of relatiegeschenken uitdelen aan mijn huurders?”Nee hoor, wees maar niet bang. ik bedoel zeker niet dat je moet gaan zalven... ik bedoel vooral dat je niet moet gaat zalven! Mijn Nivea staat voor: Niet Invullen Voor Een Ander.Hoezo “...

De klant komt altijd van rechts… maar zijn emoties ook!

Natuurlijk weet u ook dat de klant altijd gelijk heeft en de klant ook altijd van rechts komt en dus voorrang heeft. Maar u heeft niet altijd positief nieuws te brengen. Dus hoe communiceer je ook in die situaties met klanten zodat je duidelijk bent, problemen oplost én toch de klant tevreden houdt?...

Eindejaarsgesprek? Bereid u goed voor!

Het nieuwe jaar is begonnen en u zit binnenkort met uw leidinggevende aan tafel om doelen voor dit jaar te bespreken. Welke afspraken gaat u maken? Wat wilt u bereiken dit jaar?Zet uw ontwikkeling ook op de agenda en bereidt u goed voor met ons gratis POP werkboek!

Blended training Omgaan met agressie smaakt naar meer!

Bij woningcorporatie Domesta in Emmen is recent door Kjenning de training omgaan met agressie verzorgd voor verschillende medewerkers. Het vernieuwende concept "blended learning" dat hier werd gepresenteerd was doorslaggevend voor Domesta om voor Kjenning te kiezen.En dit blended learning is ontzett...

Invloed uitoefenen; de kracht van lichaamstaal

Met veel plezier verzorg ik al vele jaren de training Invloed uitoefenen: begin bij uzelf. Een van de veelvoorkomende leerwensen bij iedere cursus is: "ik wil assertiever worden en opkomen voor mezelf en mijn mening." Meestal willen die deelnemers bij een bepaald type mensen vooral assertiever acter...

Bent u ook een vergadertijger?

Nou, we mogen wel een geheimpje verklappen: de meeste mensen zijn géén vergadertijders! Die kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken als het om vergaderen gaat.Een vergadering gaat al veel efficiënter en plezieriger als alle betrokkenen inzicht hebben in de onderliggende krachten. In elke vergade...

Wie je bent staat vast. Wat je doet is een keuze

In een training kom je vaak veel verschillende mensen tegen. Dan is het toch wel bijzonder dat je ondanks de verschillen samen veel overeenkomsten hebt en veel van elkaar kunt leren.De meest simpele verklaring is wel dat het komt omdat we allemaal mensen zijn. Iedereen die werkt (en leeft) moet in z...

He bah… we klagen niet meer!

Kent u dat? Die klagende, zeurende collega's die echt overal een negatieve wending aan weten te geven? Zakt de moed u al in de schoenen als ze uw bureau naderen?Maar ja, wat is daar nu aan te doen. Is dat om te buigen of hebben ze gelijk en zijn die verschrikkelijke computersystemen, die vervelende...

Delen: