Inhoud
De stap van uitvoerend medewerker naar leidinggevende is vaak een logische ontwikkeling in je carrière binnen de woningcorporatie. Maar een leidinggevende functie brengt je wel in een andere positie. Je moet anderen aanspreken op hun gedrag en soms slechtnieuwsgesprekken voeren.
Als leidinggevende kom je in situaties terecht die niet altijd gemakkelijk zijn op te lossen. Je moet vaak snel beslissen en daarbij de belangen van veel partijen afwegen. Hoe ga je daarmee om?
In de training Leidinggeven aan corporatiemedewerkers krijg je handvatten om op een goede manier met medewerkers te communiceren. Je leert doelbewust te sturen op resultaten en oog te houden voor wat er leeft in je team en bij jezelf. Zo kun je je eigen manier van communiceren afstemmen op het doel dat je wilt bereiken en tegelijk een goed contact houden met je corporatiecollega's. Want uiteindelijk is het toch van belang dat zij het werk goed kunnen uitvoeren.
Programma
- Je rol als leidinggevende
- Leiderschapsstijlen; wanneer pas je welke stijl toe?
- Gedrag roept gedrag op: hoe effectief te beïnvloeden?
- Het aanspreken en corrigeren van medewerkers
- Communicatiemodel: hoe bereik je elkaar?
- Sturen in een gesprek: hoe kom je naar jouw doel?
- Contact maken en houden met je gesprekspartner
- Verbale en non-verbale communicatie
- Resultaatgerichte afspraken maken
- Slecht nieuws brengen en nee verkopen
- Overleg voeren (vergaderen)
- Korte inleidingen en veel praktijkoefeningen
- Delen casus uit de corporatiesector