Techniek voor niet-technici

Basiskennis van techniek en bouwkunde

  • Startgarantie

'Is dit technisch in orde of niet?'
'Kan ik dit, volgens ons zav-beleid, accepteren of niet?'
'Wat moet ik aan met dit vochtprobleem?'

Wilt u de antwoorden op deze vragen kennen en zélf goed kunnen omgaan met technische zaken binnen uw dagelijkse werk? Deze cursus biedt een stevige kennismaking met en verdieping op de gebieden bouwkunde, beheer en installatietechniek.

Tijdens de cursus zet de trainer de belangrijkste bouw- en installatietechnische basiskennis en terminologie helder uiteen. Dat gebeurt vanuit het perspectief dat u dagelijks met uw klanten daarover wilt kunnen praten en een goede gesprekspartner wilt zijn van uw technische collega's zonder daarbij zelf een technicus te hoeven zijn. De noodzakelijke theorie wordt direct aan de praktijk gekoppeld. Centraal in de cursus staan uw werkpraktijk en uw vragen, die daarom ook al in de voorbereiding op de cursus aan de orde komen.

Let op: Aangegeven verblijfkosten zijn zonder optionele overnachting

Aanpak

Vooraf aan de cursus Techniek voor niet-technici volgt u onze (korte) e-Learning module Techniek voor niet-technici. Hiermee doorloopt u de theorie met heldere, interactieve cases. Op de trainingsdagen van de cursus Techniek voor niet-technici worden veel praktijksituaties behandeld. Zonder moeilijke woorden en met leuke, aansprekende voorbeelden.

Meer verdieping?

Volg dan de cursus Bouwkunde voor niet-bouwkundigen. Deze gaat aansluitend op de cursus techniek voor niet-technici, in 2 aansluitende dagen verder in op bouwregelgeving, asbest en bouwprocessen

Programma

  • Typen huizen en andere gebouwen
  • Diverse onderdelen van een woning
  • Bouw- en constructiemethoden
  • Installaties
  • Bouwkundig jargon
  • Introductie op het bouwproces en het lezen van bestek en tekeningen 
  • Praktijkbezoek

Leerresultaten

  • U kent op elementair niveau alle noodzakelijke bouwkundige en installatietechnische aspecten, die nodig zijn voor uw werk en u hebt hiermee praktijkkennis opgedaan.
  • U kent de technische vakterminologie van woningen.
  • U kunt op basisniveau technische tekeningen lezen.
  • U kent de belangrijkste onderdelen van het bouwproces.

Voor wie?

Medewerkers (verhuurmakelaars, woonconsulenten, klantadviseurs, gebiedsconsulenten, baliemedewerkers, callcenter, medewerkers financiële afdeling en dergelijke) zonder technische achtergrond, die een goede basiskennis van techniek zoeken. Eigenlijk een ‘must’ voor iedere corporatiemedewerker. Het niveau is MBO / MBO+.

Data

  • Startgarantie

  • 28 en 29 september 2020, omgeving Amersfoortvolgeboekt
  • 11 en 12 februari 2021, omgeving Amersfoortnog enkele plaatsen beschikbaar
  • 2 en 3 juni 2021, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 4 en 5 oktober 2021, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

“Ik weet nu meer van de technische kant van zaken”

Als medewerker KlantAdviesCentrum (KAC) bij Domesta, heeft Sabrina Eilert direct contact met de huurders. Daarbij komen de meest uiteenlopende vragen voorbij. Tijd om de training Techniek voor niet-technici te volgen, om zo een goede gesprekspartner te kunnen zijn voor de ‘beller’.Kom maar door. Waa...

Huurrecht: hoe zit het eigenlijk met die rechten en plichten?

Hoe zit dat eigenlijk met onderhuur? En wat zijn de plichten van de huurder bij zelf aangebrachte voorzieningen? Astrid Plaatsman, administratief medewerker Verhuur bij Pré Wonen, volgde onlangs de training Huurrecht. “Dat het praktijkgericht was, vond ik erg prettig.”Is werken in corporatieland een...

De Fundering. Hoe zit dat eigenlijk?

Is dit technisch in orde of niet? Kan ik dit – volgens ons zav-beleid – accepteren of niet? Welke vakman moet deze reparatie uitvoeren?In verschillende blogs over bouwkunde voor niet-bouwkundigen geeft onze docent u een heldere uitleg en praktische tips over bouwtechnische zaken.Bij woningen gaat he...

Woning APK: Toepassing van de NEN8025

Iedere dag gaan de vakmannen van Feenstra op pad om – in opdracht van corporaties – te zorgen dat woningen veilig, gezond en duurzaam zijn. Dat betekent onder meer ieder jaar een Woning APK uitvoeren. Projectleider Laurens Leering: “Er was behoefte aan verdieping en meer kennis.”Behoefte aan verdiep...

Kozijnen, ramen en deuren. Hoe zit dat eigenlijk?

Is dit technisch in orde of niet? Kan ik dit – volgens ons zav-beleid – accepteren of niet? Welke vakman moet deze reparatie uitvoeren?In verschillende blogs over bouwkunde voor niet-bouwkundigen geeft onze docent u een heldere uitleg en praktische tips over bouwtechnische zaken.Dit keer: kozijnen,...

Online leren bij Aethon Aecademy

Leren op de werkplek in combinatie met een online leeromgeving, dat is wat de professionals van de Aethon Aecademy met hun leerlijnen doen.“Het is heel interactief en effectief”, aldus Yvette Kors, opleidingscoördinator bij Aethon dienstverlener in de zorg, kinderopvang, het onderwijs en bij gemeent...

Leefbaarheid: laten we het niet te moeilijk maken!

Er is best veel discussie over de rol van de corporaties bij leefbaarheid en dat geeft allerlei misverstanden, omdat ieder vanuit zijn eigen positie over het onderwerp praat.Kortom, als je gaat praten over leefbaarheid, zonder helder te maken wat je precies bedoelt, praat je hopeloos langs elkaar he...

Platform Projectleiders: “Kennis, ervaring, vragen delen: iedereen komt aan bod”

Remy ten Haaf bestiert in zijn eentje de technische dienst bij Woningstichting Heteren, een kleine corporatie in de Betuwe. Sinds vorig jaar is hij lid van het platform Projectleiders. “Het is interessant en leerzaam om te horen hoe het bij andere, vaak grotere, corporaties gaat.”Hoe klein is klein?...

BrabantWonen: de reorganisatie had veel impact. Een trainingstraject volgde.

Een training op maat op het vlak van communicatie, klantgerichtheid en groepsontwikkeling. Theorie en praktijk met speelse elementen!De medewerkers van de twee afdelingen Klant Informatie Centrum van BrabantWonen werden door een reorganisatie samengevoegd tot één afdeling. Debby Kuijpers, senior kla...

De Woning APK van NTA8025 naar NEN8025

Op de weg heeft de APK keuring gezorgd voor een verbetering van de veiligheid. Boven de woningmarkt dreigt al jaren dat er ook zo’n APK voor woningen verplicht gaat worden. Tot op heden is het zover niet gekomen. Heel cynisch gesteld, lijkt het wachten op een groot incident, te wijten aan onveilige...

Goede adviezen kunnen geven bij schimmelvorming

Niemand zit te wachten op vocht, of erger nog, schimmel in huis. Toch hebben veel huurders ermee te maken. “Lefier wil dit adequaat afhandelen, voortijdig signaleren en goede adviezen geven”, aldus Henk Lambeck, manager Gebiedsteam. En dus werd de training Vocht en Schimmel gevolgd door een groot aa...

“Ik ben er voor de héle wijk”

Onlangs volgde Martien Schepers de praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder en Huismeester. Waarom? Omdat hij na 37 jaar een carrièreswitch maakte. “Ik was klaar met mijn werk in de techniek, ik wil werk doen waar ik blij van word”, aldus de kersverse buurtbeheerder bij Laurentius.Wat deed u die 37 j...

“De platformapp is superhandig en praktisch”

Judith Jacobsen, klantmanager bij Pré Wonen, kijkt graag verder dan alleen intern. Hoe is het klantcontact ingericht bij andere corporaties, welke ontwikkelingen zijn er nu en in de toekomst, et cetera. “Het is belangrijk om op de hoogte te blijven en kennis te delen.”Klantcontactcenter. Ik denk met...

Schimmel in woningen wordt corporaties verweten

Nu de zomer voorbij is en de koude periode weer voor de deur staat neemt ook het aantal klachten over vochtige schimmelwoningen weer toe. De problematiek rondom schimmel in woningen is ook in Den Haag aangezwengeld. De verwijtende vinger wijst naar de corporaties, maar is dat wel terecht?Ontstaan va...

Het dilemma van de verhuurmedewerker: balans tussen klant, verhuurdoelen en de accountant…

Dat leegstand geld kost is wel bekend. Onderhoud kost geld. Daartegenover staat dat een verhuurde woning inkomsten oplevert. Een tevreden klant levert leuk en zinvol werk op. Maak je geen fouten? Dan is de accountant ook gelijk tevreden.Als verhuurmedewerker is het soms lastig balanceren tussen alle...

Delen: