Statushouders; Een bijzondere doelgroep?

Een warm welkom voor uw nieuwe huurders

  • Startgarantie

Ongeveer 20% van de vrij komende woningen gaat naar een statushouder. Als de woning eenmaal is toegewezen begint voor de nieuwe klant het nieuwe leven in Nederland. Voor de corporatie is het belangrijk dat de zaken rondom “wonen” goed zijn geregeld; het betalen van de huur, het inrichten van de woning, het omgaan met de woonomgeving en de buren. Als deze zaken niet goed verlopen, ontstaan er  klachten en problemen.

In deze ééndaagse training staat de woonbegeleiding van Statushouders centraal. Hoe is dit georganiseerd? Wat kan de corporatie verwachten van andere partijen, zoals de gemeente of vluchtelingenwerk?

Tijdens de training hoort u van een specialist van Vluchtelingenwerk hoe verschillende zaken zijn geregeld en wat u wel en niet van andere partijen kunt verwachten.

En hoe ervaart een nieuwkomer het wonen in Nederland eigenlijk? Die vraag wordt beantwoord door een ervaringsdeskundige. Ook is daarbij aandacht voor veel voorkomende misverstanden.

Uiteraard is er ruimte voor uw eigen vraagstukken en uitwisselen van praktijkervaringen. U gaat naar huis met een praktisch stappenplan waarmee u in uw praktijk de woonbegeleiding van deze nieuwe huurders kunt verbeteren.

Programma

  • De asielprocedure: van aankomst in Nederland tot de woning
  • Inburgering en woonbegeleiding: hoe is dit geregeld?
  • Betrokken partijen en instanties
  • Veel voorkomende knelpunten, problemen én oplossingen
  • Aandachtspunten bij huisvesten vluchtelingen in bijzondere woonvormen
  • Wonen in Nederland vanuit perspectief van de vluchteling
  • Uitwisselen praktijkervaringen en bespreking casus

Leerresultaten

  • U weet hoe in grote lijnen de asielprocedure werkt
  • U weet welke zaken op gebied van woonbegeleiding u wel en niet kunt en mag verwachten van andere partijen
  • U kent veel voorkomende knelpunten en problemen en de oplossingen hiervoor
  • U heeft een stappenplan waarmee u samen met uw netwerk aan de slag kunt om de begeleiding te verbeteren

Voor wie?

Medewerkers en leidinggevenden die vanuit verhuur en/of sociaal beheer te maken hebben met statushouders. 

Data

  • Startgarantie

  • 7 mei 2019, omgeving Amersfoortnog enkele plaatsen beschikbaar
  • 5 november 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

Lessen uit het schip

Bij de trainingen op gebied van leefbaarheid en sociaal beheer zitten we het liefst niet een anonieme vergaderzaal, maar op een locatie in de stad, dichtbij wijken met sociale woningbouw. Zo ook bij de training Modern Sociaal beheer: Leefbaarheid 2.0.Een van de mooiste locaties hierbij is toch wel M...

“Het begint met bewustwording”

Nederland kent een grote culturele diversiteit. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in? Wat zijn de achtergronden en gewoonten van andere culturen? En hoe communiceer je als corporatiemedewerker met bewoners met een andere achtergrond? “Het begint met bewustwording”, aldus Judith Schutte, teammanag...

“Meer vooruitkijken en projectmatig werken”

Verdieping, verbreding, van reactief naar proactief reageren en dus naar vooruitdenken, de regie pakken. Het kwam allemaal aan bod tijdens de leergang die de gebiedsconsulenten van Stadlander volgden. “Het was pittig voor de deelnemers maar heeft veel opgeleverd”, aldus Brigitte Broijl, manager Gebi...

Woonconsulenten: dweilen met de kraan open?

De werkdruk voor woonconsulenten, sociaal adviseurs, wijkconsulenten, medewerkers klant, klantadviseurs, wijkadviseurs of medewerkers sociaal beheer, neemt enorm toe. Het aantal overlastzaken en problemen met zorgwekkende huurders blijft maar stijgen, blijkt uit de corporatiemonitor van brancheorgan...

Overstijgend mee kunnen denken is belangrijk stelt Antje Noorda van Acantus

Kennis en kunde van medewerkers blijven ontwikkelen is belangrijk. Dus volgden negen medewerkers van Acantus de Leergang Woonconsulent. Samen met een andere woningcorporatie. “Dat was echt een plus”, aldus Antje Noorda, regiomanager Oldambt bij Acantus.Waarom deze leergang?“Wij zitten in een P&O...

Voor 90% van de overlastgevallen werkt de oude aanpak niet meer...

In het overlastvak kun je verschillende aanpakken kiezen. Onze huisadvocaat promootte in de jaren 90 vooral de methode “Keihard aanpakken” Met het motto: Je zou er maar naast wonen. Dus niet pappen en nathouden, maar waarschuwen en als dat niet helpt, ontruimen! Dan ga je maar een jaar op de camping...

Maakt de woonconsulent de verandering? Of maakt de verandering de woonconsulent?

Sinds 2002 verzorg ik de training Oriëntatie Volkshuisvesting voor nieuwe medewerkers van woningcorporaties. Bij het actueel houden van de training was tot 2008 het jaarlijks updaten van de kerncijfers voldoende. Tussen 2008 en 2014 veranderde er wel eens wat. Er kwam een onderwerp bij en er ging er...

Een thuis? Dat vraagt om woonvaardigheden!

Op een station in het noorden van het land zie ik ze zitten op een bankje. Een moeder, vader en drie jonge kinderen. Niets bijzonders zou je zeggen. Ik raak met hen in gesprek. Al snel blijkt dat ze op de vlucht voor het geweld zijn. De afgelopen maanden zijn ze van de ene plaats naar de andere gega...

Geef de vele betrokken mensen in de corporatiesector weer ruimte!

Wauw! Er zijn nog veel betrokken mensen in de corporatiesector! Op het seminar De Bezielde Corporatie zat de zaal namelijk vol met betrokken mensen die werk willen maken van de bedoeling. Mensen die actief op zoek zijn naar hoe ze de bedoeling van het werk van corporaties en henzelf meer vorm kunnen...

Lokale samenwerking rondom bijzondere doelgroepen. Wie is aan zet?

De nieuwe financiering in de zorg, de ontwikkeling naar 'Langer Zelfstandig Thuis' en de verhoogde taakstelling, vraagt de corporaties om intensiever en anders dan voorheen lokaal samen te werken. Daarnaast krijgen corporaties steeds meer bijzondere huurders, waar ook andere partijen bij betrokken z...

Segregatie ligt op de loer: samen werken in de wijk!

Woningcorporaties staan midden in de samenleving. In wijken met veel corporatiebezit ervaren medewerkers dit dagelijks aan den lijve. Hoe gaan zij daar mee om? En hoe komt het dat het lijkt dat ze steeds opnieuw het wiel uitvinden, terwijl de goede voorbeelden voor het oprapen liggen?Als huisvesters...

Statushouders en woningen... Hoe zit het nu eigenlijk?

“I am an engineer, so stop fooling me!” Ik was nu al zeker 10 minuten bezig om de vrouw uit te leggen dat de woningcorporatie de woning niet zou voorzien van nieuw behang, omdat dit iets is waar een huurder in Nederland zelf voor moet zorgen. Ik slaagde er duidelijk niet in om die boodschap over te...

Het dilemma van de verhuurmedewerker: balans tussen klant, verhuurdoelen en de accountant…

Dat leegstand geld kost is wel bekend. Onderhoud kost geld. Daartegenover staat dat een verhuurde woning inkomsten oplevert. Een tevreden klant levert leuk en zinvol werk op. Maak je geen fouten? Dan is de accountant ook gelijk tevreden.Als verhuurmedewerker is het soms lastig balanceren tussen alle...

Delen: