Inhoud
Sommige bewoners hebben wat extra aandacht nodig. Huurders met schulden, terugkerende overlast of jongeren met woonproblemen. Maar wat is dan extra aandacht? Zit u ook soms met uw handen in het haar? Natuurlijk weet u wel wat de rechten en plichten van huurders en verhuurders zijn. En natuurlijk wilt u echt oplossingen voor problemen. Maar het aanspreken van bewoners op hun woongedrag, laat staan het bereiken van resultaat, is best ingewikkeld.
Zoekt u een manier om uw gesprekken met bewoners vlotter en effectiever te laten verlopen? Dan bent u bij deze training Motiverende Gespreksvoering aan het juiste adres!
Woongedrag beïnvloeden
In uw werk informeert, adviseert en helpt u bewoners op verschillende fronten. Zo wilt u bijvoorbeeld Henk ertoe bewegen dat hij voortaan zijn huur op de eerste van de maand betaalt en niet op de achtste. Of u bent op zoek naar een manier om Masha en Abdel actiever te laten ventileren om de vochtklachten te verminderen. U zoekt een manier om Saskia en haar vriend hun leefgeluiden te laten verminderen en wilt voorkomen dat hun leefstijl overlast voor de buurt betekent.
Gewoon aanspreken helpt niet. Geen van alle bewoners lijkt van plan hun gedrag te veranderen. Uw argumenten helpen niet en u hebt het idee dat de bewoners u ook niet willen begrijpen? Lastig he! Om mensen te motiveren hun (woon)gedrag te veranderen, is meer nodig dan alleen te vertellen wat niet mag en wel kan.
In deze training maakt u in 1 dag kennis met Motiverende Gespreksvoering. Deze wereldwijd succesvolle toegepaste methode is zeer effectief in situaties waarbij verplichte gedragsverandering niet het gewenste resultaat oplevert.
Tijdens de training motiverende gespreksvoering gaat u met de methode aan de slag met hoe u verder kunt gaan in gesprekken dan alleen aanspreken, informeren en adviseren. U leert hoe u uw bewoner mee kunt nemen in de voordelen van het nieuwe en gewenste woongedrag en u leert hoe u gesprekken zo kunt sturen dat bewoners zelf gedrag willen aanpassen.
Programma
- Motiverende gesprekken en niet-motiverende gesprekken
- Korte theoretische achtergrond
- Oefenen van gesprekstechnieken
- De coöperatieve gesprekstijl
- Fasen in het veranderproces
- Wanneer handhaven en wanneer motiveren
- Casus veel voorkomende problemen zoals bijvoorbeeld:
- Woongedrag problemen
- Schuldenproblematiek
- Multiprobleemgezinnen
- Gedragsproblemen bij jonge bewoners
- Casus vanuit deelnemers