De overlegwet en de huurdersorganisatie

Wetgeving, jurisprudentie en best practices bij de vernieuwde huurdersparticipatie

  • Startgarantie

De Overlegwet geldt voor alle corporaties en voor alle particuliere verhuurders met meer dan 24 woningen. Deze wet heeft grote en directe gevolgen voor de bedrijfsvoering van al deze verhuurders. Het inwerking treden van de Woningwet 2015 doet daar nog een schepje bovenop, ook voor particuliere verhuurders. Want via deze wetgeving is ook de Overlegwet aangescherpt!

Zo kan een huurdersorganisatie een of meer deskundigen inschakelen voor informatie, om schriftelijk advies uit te brengen, of bij overleg. Ook moet de verhuurder het bestuur van de huurdersorganisatie gelegenheid (en budget) bieden voor scholing en vorming. Omgekeerd moet de huurdersorganisatie binnen twee maanden na afloop van elk jaar aan de verhuurder verantwoording afleggen over de besteding van hun budget.

Voor woningcorporaties gelden nog extra wijzigingen zoals het recht op ‘passend toewijzen’, recht op het houden van een huurdersraadpleging en het recht op de bindende voordracht voor tenminste 1/3 (doch geen meerderheid) van RvT/RvC leden. Huurdersparticipatie is met deze wetgeving dus serious business!

Voor effectief bewonersoverleg is communicatie met een representatieve en meedenkende bewonersvertegenwoordiging essentieel. Jongeren en allochtonen zijn doorgaans niet vertegenwoordigd. Soms zijn de huurdersorganisatie en/of bewonerscommissie geen afspiegeling van de huurders. Veel huurders willen wel meedenken, maar niet in een formele setting. 

In deze cursus leert u alles over deze ingrijpend vernieuwde huurdersparticipatie in theorie en praktijk, aan de hand van wetgeving, jurisprudentie én best practices.

Ook aan de slag met bewonersparticipatie?

Volg dan aansluitend de training Bewonersparticipatie: modern, effectief en divers

Programma

  • Huurdersparticipatie in Overlegwet en Woningwet
  • Rechten en plichten van verhuurders, huurders, bewonerscommissies en huurdersorganisaties
  • Het reglement bewonerscommissie en de Overlegwet-overeenkomst met de huurdersorganisatie
  • Jurisprudentie over deze overleg- en onderhandelpraktijken
  • Overlegwet en huurrecht

Leerresultaten

  • U kent de inhoud van de Overlegwet en tot welke rechterlijke uitspraken die leiden.
  • U weet wie waarover en wanneer recht heeft op informatie, overleg, advies of instemming.
  • U kunt de wet in uw praktijk toepassen, met behulp van een Overlegwet-overeenkomst.
  • U kunt de vernieuwde wettelijke status van bewonerscommissies reglementeren.
  • U hebt inzicht in de directe consequenties van dit verplichte overleg voor uw bedrijfsvoering.

Voor wie?

Medewerkers die regelmatig overleg voeren met bewonerscommissies en andere huurdersorganisaties zoals woonconsulenten, medewerkers bewonersparticipatie en afdelingshoofden.

Data

  • Startgarantie

  • 2 april 2019, omgeving Utrechtnog enkele plaatsen beschikbaar
  • 7 november 2018, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

Verhuiskostenvergoeding niet verschuldigd bij een volledig ingerichte logeerwoning

Een verhuurder die renovatiewerkzaamheden wil laten uitvoeren waarvoor een huurder tijdelijk moet verhuizen, is niet verplicht om die huurder vervangende woonruimte te verstrekken. Toch worden in de praktijk vaak volledig ingerichte wisselwoningen ter beschikking gesteld, want dat is klantvriendelij...

De Huurcommissie: klachtbehandeling en bemiddeling

De Wet Modernisering van de Huurcommissie regelt de uitbreiding van de taken van de huurcommissie met de behandeling van geschillen tussen huurders en verhuurders.De minister heeft bij de behandeling van deze wet bevestigd dat huurders wel eerst de interne klachtenprocedure van de verhuurder moeten...

Voorbeeld Klachtenreglement Aedes 2018: kans voor huurdersparticipatie?

Op 15 oktober 2018 verscheen het ‘Voorbeeld Klachtenreglement Aedes 2018’. Dit document reglementeert de behandeling van klachten van huurders over het handelen of nalaten van een woningcorporatie bij de uitvoering van een huurovereenkomst.Het recht om een klacht in te dienen is van oorsprong een ka...

3 vragen over huurdersparticipatie

Tijdens de eendaagse cursus ‘De Overlegwet en de huurdersorganisatie’ zijn er altijd diverse vragen over huurdersparticipatie. Enkele daarvan zetten we in dit artikel -met antwoord- op een rij.“In hoeverre is een bewonerscommissie of huurdersorganisatie verplicht?Deze particuliere verhuurder exploit...

Is bij gebreken alleen klagen voldoende voor een huurprijsvermindering?

Met enige regelmaat worden verhuurders geconfronteerd met huurders die melding maken van gebreken en in dat verband huurprijsvermindering eisen, maar – om uiteenlopende redenen – toch hun medewerking weigeren aan controle- en/of herstelwerkzaamheden. Dat een dergelijke houding voor een huurder niet...

“Een stichting is veel slagvaardiger dan een vereniging”

Vallei Wonen is sinds 1 februari geen woningbouwvereniging meer met leden, maar een stichting. Directeur-bestuurder Marcel Meulen én de voormalige leden zijn er blij mee. “We hebben samen alle tijd en ruimte genomen die nodig was – een half jaar – om dit te kunnen realiseren.”Van vereniging naar sti...

Tips bij tweede kans na ontbinding van de huurovereenkomst

Regelmatig komt de vraag van verhuurders hoe om te gaan met huurders tegen wie zij reeds een ontbindings- en ontruimingsvonnis hebben behaald, maar deze alsnog een tweede kans willen bieden.De gedachte gaat dan al snel naar een tijdelijke huurovereenkomst op grond van de Wet doorstroming huurmarkt 2...

Een gedragsaanwijzing: nuttig of nutteloos?

In welke gevallen is het zinvol om een gedragsaanwijzing te vorderen? In dit artikel bespreek ik een tweetal uitspraken, waarin een gedragsaanwijzing gevorderd werd.Geen ei van ColumbusDe civielrechtelijke gedragsaanwijzing is simpelweg het met tussenkomst van een rechter opleggen van een gebod of j...

“Ik had behoefte aan verdieping in het verhuurvak”

Een onderdeel van de leergang Verhuurwas een verhuurplan schrijven voor de eigen organisatie. Dat deed ook deelnemer Diana Aartsen, verhuurconsulent bij De Goede Woning. Mede daardoor worden de gaskachels in een complex vervangen door cv-installaties. “Daar ben ik best wel een beetje trots op.”Beetj...

Kijkt u al uit naar uw volgende bewonersbijeenkomst?

Ik zit in een grote kantine in een school in Amsterdam Noord. Mijn collega geeft een presentatie aan een groep van 95 bewoners. Ik ben aanwezig om haar van feedback te voorzien op haar presentatievaardigheden. Ik ben onder de indruk. Ze staat haar mannetje. Of letterlijk, ze gaat met regelmaat zitte...

Woonconsulenten: dweilen met de kraan open?

De werkdruk voor woonconsulenten, sociaal adviseurs, wijkconsulenten, medewerkers klant, klantadviseurs, wijkadviseurs of medewerkers sociaal beheer, neemt enorm toe. Het aantal overlastzaken en problemen met zorgwekkende huurders blijft maar stijgen, blijkt uit de corporatiemonitor van brancheorgan...

Samen werken aan vitale wijken

Het wijkgericht werken staat weer volop in de belangstelling. In veel kwetsbare wijken staat de leefbaarheid onder druk, zo bleek opnieuw uit recent onderzoek. Wat is er aan de hand?De afgelopen twintig jaar zijn veel wijken ingrijpend verbeterd. Sinds eind jaren negentig investeerden de steden, in...

Walter Masman (Woonbedrijf ieder1): “Meedenken vanuit de klant in plaats vanuit stenen”

Wijk- en klantconsulenten niet meer taakgestuurd laten werken, maar de klant – ofwel de huurder – centraal stellen. Want dáár gaat het om vindt Woonbedrijf ieder1. De medewerkers doorlopen nu een tweejarig traject om dat doel te realiseren. “Iedereen is enthousiast over de vorm en inhoud”, aldus Wal...

Vereist huurdersorganisatie bestuur door en uit huurders?

Als grote corporatie koesteren we al jaren een samenwerkingsovereenkomst met een overkoepelende huurdersorganisatie. Een hand vol huurdersorganisaties uit ons regionale werkgebied heeft die koepel ooit gevormd. Ieder vaardigt enkele leden af naar de ledenraad. Die ledenraad kiest het koepelbestuur e...

Indianenverhalen over leefbaarheid: Paniek om niets!

Na alle indianenverhalen over de taak van corporaties bij leefbaarheid is de conclusie dat er weinig tot niets is veranderd. Leefbaarheid is en blijft een kerntaak van corporaties.Wel moeten ze hun werkzaamheden afstemmen met gemeente en bewonersorganisaties. Maar het zou zorgelijk zijn als dat wel...

Onvoldoende ruimte voor bijzondere doelgroepen in nieuwe huisvestingsverordening

Sinds 1 januari jl. geldt de nieuwe Huisvestingswet. Als gemeenten toewijzingsregels willen hanteren voor sociale huurwoningen, moeten zij in het kader van deze wet een huisvestingsverordening vaststellen voor 1 juli 2015. Voorheen ging de huisvestingsverordening voornamelijk om woningen van corpora...

Herzieningswet: versterking van de rol van huurders

Huurdersorganisaties en bewonerscommissies krijgen in de gewijzigde Woningwet een stevigere positie en meer invloed op het beleid van de corporatie. In de Overlegwet zijn een aantal rechten van huurdersorganisaties en bewonerscommissies vastgelegd, te weten het recht op informatie, overleg en advies...

Bent u ook een vergadertijger?

Nou, we mogen wel een geheimpje verklappen: de meeste mensen zijn géén vergadertijders! Die kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken als het om vergaderen gaat.Een vergadering gaat al veel efficiënter en plezieriger als alle betrokkenen inzicht hebben in de onderliggende krachten. In elke vergade...

De inkomensafhankelijke huurverhoging en de Overlegwet

De kantonrechter Roermond sprak in 2013 een opzienbarend vonnis uit. Hij verklaarde dat het besluit van een verhuurder, om per 1 juli 2013 de huurprijs met een opslag van 1,5% boven het inflatiecijfer te verhogen, een beleidswijziging is inzake huurprijzen.De bewonerscommissie had in dit geval in ge...

Het bewonersoverleg: van verplichting naar verlichting!

Vergaderen met bewonerscommissies is vaak lastig. Onder meer door emoties verlopen de overleggen chaotisch en levert het weinig concreet op. De agenda volgen is lastig en tot besluiten komen gaat moeizaam.Veel corporatieprofessionals zijn niet gelukkig met de manier waarop de samenwerking verloopt....

Delen: