Inhoud
Na het tekenen van het huurcontract en het invullen van een automatische machtiging gaat uw nieuwe klant tevreden naar huis. Korte tijd later blijkt echter dat hij niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Wanneer iemand een beroep doet op de gemeentelijke schuldhulpverlening, zijn woningcorporaties vaak genoodzaakt huurachterstanden grotendeels kwijt te schelden. Preventie van huurachterstanden wordt steeds belangrijker en kan de corporatie veel geld besparen! Niet alleen jongeren en starters lopen risico om in de financiële problemen te komen. Ook alleenstaande ouders, alleenstaande mannen en ouderen vormen risicogroepen voor corporaties.
In deze opleiding Huurachterstanden krijgt u inzicht in het belang van goed preventief beleid en leert u wat u kunt doen om huurachterstanden zo goed mogelijk te voorkomen of te beperken. U leert een effectief incassogesprek te voeren, waarbij de eigen verantwoordelijkheid van de huurder centraal staat.
Ook wordt stilgestaan bij het huuradviesgesprek, zodat de huurder (weer) in staat is uit te komen met het inkomen en (nieuwe) betalingsachterstanden voorkomen (kunnen) worden.
Programma
- Het belang van het preventief werken
- Sociaal incasseren: wat is dat?
- Doel- en risicogroepen
- Vroegsignalering
- Context en oorzaken schulden
- Budgetteren (informatie, advies, sociale kaart en tools)
- Preventieactiviteiten
- Het huuradviesgesprek
- Een goed incassogesprek; de verantwoordelijkheden laten waar ze liggen
- Relevante actuele ontwikkelingen in de schuldhulpverlening