Inhoud
Steeds meer mensen met uiteenlopende sociale problemen wonen samen in dezelfde wijk. Door de grote instroom en hoge concentratie van mensen met een laag inkomen of een zorg- of begeleidingsvraag in dezelfde wijken, staat de leefbaarheid op veel plekken inmiddels onder hoge druk.
Als corporatie vraagt dat je aandacht. Niet alleen in de aanpak 'op straat' maar ook om een stevig beleid en een integrale wijkaanpak samen met gemeente, zorg- en welzijnsorganisaties en eventuele collega corporaties.
In die integrale wijkaanpak heeft de corporatie een belangrijke rol. Want dat corporaties een rol in leefbaarheid hebben, staat buiten kijf. Maar wat is die rol dan precies? Wat kan en moet de corporatie zelf doen om de leefbaarheid op het gewenste niveau te houden? En wat vraagt dat van het denken en werken binnen de corporatie? Hoe organiseer je dit? Wie gaat dit binnen de corporatie dan allemaal “doen”?
Welke rol hebben andere stakeholders binnen de integrale wijkaanpak? Hoe kun je vanuit de corporatie op een effectieve, soepele wijze samenwerken met de gemeente, zorgorganisaties, bewoners en de andere stakeholders op het gebied van leefbaarheid?
Welke doelen streef jij na in de wijkaanpak op het gebied van leefbaarheid? En hoe kun je de voortgang zorgvuldig meten en in kaart brengen? Wanneer is leefbaarheid dan 'goed genoeg'?
Tijdens deze interactieve training Leefbaarheid: Beleid en Organisatie wordt ingegaan op deze vragen. Naast achtergronden wordt ingegaan op "goede en slechte" maar bovenal leerzame praktijkvoorbeelden. Ook is er ruimte voor eigen praktijkvoorbeelden. Zodat je na de training met nieuwe inspiratie aan de slag kunt met leefbaarheid binnen je organisatie en mét je stakeholders.
Programma
Dag 1: Organiseren van leefbaarheid
- Leervragen, praktijkvragen en cases
- Wat is leefbaarheid?
- Volkshuisvestelijke prioriteiten en leefbaarheid
- De rol van de corporatie
- Leefbaarheid en de prestatieafspraken
- Organiseren van werken aan leefbaarheid
- De sociale basiskwaliteit als model
- Interne organisatie en integrale benadering
- De netwerkorganisatie
- De inclusieve samenleving en kwetsbare bewoners
- Samenwerking organiseren met gemeente, stakeholders en huurders
- Knelpunten signaleren en oplossen
- Van reactief naar preventief en planmatig
- Waarom reactief werken niet werkt
- Leefbaarheid en woonoverlast: communicerende vaten?
- Wie ‘doet’ leefbaarheid?
- Competenties en werkwijzen
- Hoe kom je van A naar B als organisatie?
Dag 2: Leefbaarheid: de rol van de bewoners en het meten van resultaten
- De verhouding tussen de corporatie en de bewoner
- Nederlands of Deens model?
- One size fits all ? Of maatwerk?
- Stoplichtmodel
- Asset management en het meten van Leefbaarheid
- Aedes bouwstenen
- Lemon, Leefbarometer, KWH en Fijn wonen
- Beeldkwaliteit en andere schouwmethoden
- Het ontwerpen van een eigen monitor
- Moderne interventies
- Opknappen en opruimen
- Voorlichten
- Ontzorgen
- Beïnvloeden
- Activeren
- Sanctioneren
- Doelgroep veranderen
- Voorbeelden uit de praktijk
- Voorbeelden van beleid bij diverse corporaties
- Ervaringen en praktijkvoorbeelden uitwisselen