Omgaan met bewoners met verward gedrag

Gekke mensen bestaan niet. Mensen met problemen wel!

Bewoners met psychische problemen en/of een verslaving geven regelmatig problemen als huurachterstanden, vervuiling van de woning, geluidsoverlast of criminaliteit. Hierdoor verslechtert de eigen leefsituatie, maar ook die van de naaste omgeving. Een corporatie heeft een verantwoordelijkheid voor de leefbaarheid. Maar hoe ga je nu in gesprek met deze bijzondere doelgroep?

Tijdens deze training krijgt u meer inzicht in de verschillende psychische problemen en verslavingen. Wat houden ze in en waar komen ze mogelijk vandaan? Ook leert u hoe u deze problemen kunt herkennen en hoe u mensen met psychische problemen of een verslaving het beste kunt benaderen. Daarnaast leert u uw grenzen kennen en bij welke partijen en instanties u aanvullende hulp kunt vragen.

Aanpak

Als voorbereiding op de training volgt u vooraf een (korte) e-Learning module. Tijdens de training wordt gewerkt met voorbeelden en cases vanuit de dagelijkse praktijk.

Programma

Dag 1

  • Inventarisatie problematiek
  • Psychiatrische problemen: psychose, schizofrenie en verslavingen
  • Vaardigheden in de omgang met bewoners met psychische problemen of een verslaving
  • Psychische problemen en leefbaarheid
  • Sociale partners en instanties inzetten
  • Verdieping eigen casuïstiek
  • Vaardigheden en gesprekstechnieken oefenen 

Dag 2

  • Stemmingsstoornissen 
  • Angststoornissen
  • Persoonlijkheidsproblematiek
  • Eigen grenzen (h)erkennen
  • Verdieping eigen casuïstiek
  • Vaardigheden en gesprekstechnieken oefenen 

Dag 3, terugkomdagdeel

  • Uitwisselen en intervisie (eigen) casuïstiek
  • Verdieping op basis van casuïstiek

Leerresultaten

  • U hebt meer inzicht in de relatie tussen psychische problemen, verslaving en leefbaarheid.
  • U kunt de meest voorkomende psychische problemen en verslavingen herkennen.
  • U kent de mogelijke achtergronden van de meest voorkomende psychische problemen .
  • U hebt handvatten om bewoners met psychische problemen of een verslaving juist te benaderen.
  • U kent de grenzen van uw verantwoordelijkheden.
  • U hebt inzicht in partijen en instanties voor aanvullende hulp en weet hoe u die kunt benaderen.

Voor wie?

Medewerkers met directe klantcontacten, zowel binnen als buiten de woning.

Data

  • 22, 29 jan en 12 feb (ochtend) 2019, omgeving Amersfoortnog enkele plaatsen beschikbaar
  • 19, 26 maart en 9 april (ochtend) 2019, omgeving Utrechtnog enkele plaatsen beschikbaar
  • 6, 13 en 20 juni (ochtend) 2019, omgeving Amersfoortvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 17, 24 september en 29 oktober (ochtend) 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
  • 12, 19 november en 3 december (ochtend) 2019, omgeving Utrechtvoldoende plaatsen beschikbaar
De leslocaties van Kjenning

Het merendeel van onze tijd zitten we bij u aan huis. Met maatwerkopleidingen, coaching, of adviestrajecten rond personeels- en organisatieontwikkeling. Maar u vindt ons ook op veel verschillende leslocaties met onze open opleidingen. Locaties waar u ook even tot rust kunt komen. En nieuwe inspiratie opdoet.

Kaart Nederland

Relevante blogs

Meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen

Ook uit het recente onderzoek van Rigo blijkt het. Er zijn meer kwetsbare huishoudens in corporatiewoningen. Eigenlijk uit alle recente artikelen over de leefbaarheid in wijken met sociale woningen, blijkt wel duidelijk dat de leefbaarheid onder druk staat. Dit wordt onder andere veroorzaakt door ee...

Agressie op de bouwplaats: wat te doen?

Bij woningrenovaties komen de medewerkers van Hegeman Bouwgroep regelmatig in contact met de bewoners. Ook met bewoners die afwijkend gedrag vertonen. “Het is niet altijd gemakkelijk om daar goed mee om te gaan. Tijd voor een training Omgaan met agressie”, aldus directeur Robert Meijerink.Afwijkend...

“Ik ben er voor de héle wijk”

Onlangs volgde Martien Schepers de praktijkopleiding Sociaal Wijkbeheerder en Huismeester. Waarom? Omdat hij na 37 jaar een carrièreswitch maakte. “Ik was klaar met mijn werk in de techniek, ik wil werk doen waar ik blij van word”, aldus de kersverse buurtbeheerder bij Laurentius.Wat deed u die 37 j...

Lessen uit het schip

Bij de trainingen op gebied van leefbaarheid en sociaal beheer zitten we het liefst niet een anonieme vergaderzaal, maar op een locatie in de stad, dichtbij wijken met sociale woningbouw. Zo ook bij de training Modern Sociaal beheer: Leefbaarheid 2.0.Een van de mooiste locaties hierbij is toch wel M...

“Het begint met bewustwording”

Nederland kent een grote culturele diversiteit. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in? Wat zijn de achtergronden en gewoonten van andere culturen? En hoe communiceer je als corporatiemedewerker met bewoners met een andere achtergrond? “Het begint met bewustwording”, aldus Judith Schutte, teammanag...

Een gedragsaanwijzing: nuttig of nutteloos?

In welke gevallen is het zinvol om een gedragsaanwijzing te vorderen? In dit artikel bespreek ik een tweetal uitspraken, waarin een gedragsaanwijzing gevorderd werd.Geen ei van ColumbusDe civielrechtelijke gedragsaanwijzing is simpelweg het met tussenkomst van een rechter opleggen van een gebod of j...

“Meer vooruitkijken en projectmatig werken”

Verdieping, verbreding, van reactief naar proactief reageren en dus naar vooruitdenken, de regie pakken. Het kwam allemaal aan bod tijdens de leergang die de gebiedsconsulenten van Stadlander volgden. “Het was pittig voor de deelnemers maar heeft veel opgeleverd”, aldus Brigitte Broijl, manager Gebi...

Bewoners Motiveren... Kan dat dan?

“Ik begon het gesprek altijd met mijn uitleg over wat wij verwachten van de huurder. Maar dat doe ik nu anders. En dat werkt! Het is zo motiverend om die resultaten te zien. Ik werk echt met meer plezier aan oplossingen met mijn bewoners. En het lukt me zelfs dat bewoners ander woongedrag vertonen....

Woonconsulenten: dweilen met de kraan open?

De werkdruk voor woonconsulenten, sociaal adviseurs, wijkconsulenten, medewerkers klant, klantadviseurs, wijkadviseurs of medewerkers sociaal beheer, neemt enorm toe. Het aantal overlastzaken en problemen met zorgwekkende huurders blijft maar stijgen, blijkt uit de corporatiemonitor van brancheorgan...

Onno Hoes (Schakelteam Personen met Verward Gedrag): “Het moet niet bij plannen maken blijven”

Het afgelopen jaar heeft het Schakelteam Personen met Verward Gedrag de stand van zaken in kaart gebracht. Op 5 oktober verscheen het rapport ‘Niemand tussen wal en schip: onverminderd urgent’. Voorzitter Onno Hoes: “Er mag nog wel een tandje bij.”Graag even een korte schets: hoe zit het ook alweer...

“Mijn beleidsplan werd in één keer goedgekeurd”

Stefan Wiljouw, nu nog huismeester/wijkbeheerder maar binnenkort leefbaarheidsconsulent bij TBV Wonen in Tilburg, volgde de training Verdieping Woonprofessional. “Het geeft me extra bagage. Ik heb er echt veel aan.”Gefeliciteerd! Promotie. Zin in zeker?“Dank je. Ja, heel veel zin in. Ik ben bij TBV...

Verwaarloosde tuinen: Bemoeien of laten?

Onlangs besloot corporatie Ieder1 om iets te doen aan de verwaarloosde tuinen in een straat. Ze stuurden een brief naar de bewoners, inclusief een bijlage met foto’s van 12 tuintjes die niet door de beugel konden. De reacties van de bewoners logen er niet om:"Schandpaal!Stasi-praktijken! Zou die med...

"Leden van het Platform Woonconsulenten denken met elkaar mee. Dat is fijn"

Tanja Adelerhof maakte in 2013 bij GroenWest de overstap van directiesecretaresse naar woonconsulent. Ze vergaarde inhoudelijke kennis en sloot zich daarna aan bij het platform Woonconsulenten. “Ik ga met veel plezier naar de bijeenkomsten.”Een bijzondere carrièreswitch. Vertel“Het was voor mij zelf...

“Naast meer kennis is de samenwerking verbeterd bij SOR Rotterdam”

SOR uit Rotterdam is een seniorencorporatie. De gemiddelde leeftijd van de huurders is 75 jaar. Dat betekent voor de huismeesters dat naast technische, inhoudelijke kennis ook sociale vaardigheden belangrijk zijn. “Tegenwoordig is een huismeester soms bijna een vertrouwenspersoon”, aldus Ruby Verboo...

Otto Lugers (Woonservice): "De klus begint met goed kunnen communiceren"

Dat de vakmensen van Woonservice goed timmerwerk, schilderwerk of loodgieterswerk afleveren, staat buiten kijf. Maar daar gaat het tegenwoordig niet meer alleen om. Het sociale aspect van hun werk wordt steeds belangrijker. “De klus begint bij de voordeur. Goed kunnen communiceren is dan van groot b...

Wet aanpak woonoverlast lost voor corporaties niets op...Werk aan de winkel dus!

Corporaties huisvesten ook kwetsbare doelgroepen. Denk hierbij aan mensen die uit een GGZ-instelling komen, vluchtelingen (statushouders) en ouderen die steeds langer zelfstandig willen en moeten wonen. Tegelijkertijd hebben corporaties een verplichting om op te treden tegen woonoverlast. Het aantal...

Walter Masman (Woonbedrijf ieder1): “Meedenken vanuit de klant in plaats vanuit stenen”

Wijk- en klantconsulenten niet meer taakgestuurd laten werken, maar de klant – ofwel de huurder – centraal stellen. Want dáár gaat het om vindt Woonbedrijf ieder1. De medewerkers doorlopen nu een tweejarig traject om dat doel te realiseren. “Iedereen is enthousiast over de vorm en inhoud”, aldus Wal...

Marjolein van Klaveren (Woonbron): “Er is veel meer inzicht, overzicht en kennis”

De eerste groep van de in totaal rond de 60 complexbeheerders van woningcorporatie Woonbron heeft net het mbo-diploma Complexbeheerder in ontvangst genomen. “De complexbeheerders zijn de spil in de wijk, dan moet je ze als organisatie de instrumenten geven om hun functie goed uit te kunnen oefenen”,...

Overstijgend mee kunnen denken is belangrijk stelt Antje Noorda van Acantus

Kennis en kunde van medewerkers blijven ontwikkelen is belangrijk. Dus volgden negen medewerkers van Acantus de Leergang Woonconsulent. Samen met een andere woningcorporatie. “Dat was echt een plus”, aldus Antje Noorda, regiomanager Oldambt bij Acantus.Waarom deze leergang?“Wij zitten in een P&O...

Voor 90% van de overlastgevallen werkt de oude aanpak niet meer...

In het overlastvak kun je verschillende aanpakken kiezen. Onze huisadvocaat promootte in de jaren 90 vooral de methode “Keihard aanpakken” Met het motto: Je zou er maar naast wonen. Dus niet pappen en nathouden, maar waarschuwen en als dat niet helpt, ontruimen! Dan ga je maar een jaar op de camping...

Zet de mens centraal en pak je rol als corporatie samen met je partners!

Als ik eerlijk ben… eigenlijk kun je het gewoon geen succes noemen. Want het is toch zorgelijk dat we in ons land een seminar moeten organiseren over hoe we kunnen doorpakken bij mensen met verward gedrag. Over hoe we het sociale domein weer functionerend krijgen. Met de mensen weer centraal in plaa...

Maakt de woonconsulent de verandering? Of maakt de verandering de woonconsulent?

Sinds 2002 verzorg ik de training Oriëntatie Volkshuisvesting voor nieuwe medewerkers van woningcorporaties. Bij het actueel houden van de training was tot 2008 het jaarlijks updaten van de kerncijfers voldoende. Tussen 2008 en 2014 veranderde er wel eens wat. Er kwam een onderwerp bij en er ging er...

Iedereen kan ‘onderuit’ gaan aldus Simone Grooters

Bewoners met moeilijk gedrag door een verslaving of met psychische problemen kunnen voor overlast zorgen. Hoe ga je als corporatieprofessional effectief het gesprek aan met deze groep mensen? Simone Grooters, trainer Omgaan met bewoners met verward gedrag: “Het begint altijd met het herkennen van ge...

Onno Hoes (Schakelteam Personen met Verward Gedrag): “Je neemt iemand aan de hand mee”

Voorzitter Onno Hoes van het Schakelteam Personen met Verward Gedrag is een man met een missie: ervoor zorgen dat in oktober 2018 alle gemeenten en regio’s een goed werkend systeem hebben voor mensen met verward gedrag. “Niemand mag tussen wal en schip vallen.”Tussen wal en schip? Vertel“In Nederlan...

Renovatie? Dit zijn uw sociale kansen!

"De woning stond zo vol met spullen dat de vaklui niet normaal konden werken. Gelukkig mochten we de spullen tijdelijk verwijderen van de huurder. Een ingehuurd schoonmaakbedrijf creëerde werkruimte voor de vakmannen, sloegen de spulletjes een paar dagen op en plaatsten daarna alles weer terug op de...

Dave van Veen: “Weg met die schotten, kaders en bureaucratie!”

Vol vertrouwen staat Dave van Veen weer in het leven. Het gaat goed met hem, zijn gezin en zijn eigen bedrijf. Dat was vijf jaar geleden nog anders. Verslaafd, verward, een psychose, instanties die langs elkaar heen werkten: hij heeft het allemaal meegemaakt. “Echt, het kan iedere gewone burger over...

Dit past simpelweg niet in een beschaafd land aldus Rein Swart van woningcorporatie Accolade

Sociale onrust, daar lig ik wakker van. Die onrust die nauwelijks te beteugelen is en van doen heeft met het niet snappen en niet begrepen worden.Eind vorig jaar werd het Noorden van het land opgeschrikt door een 3-tal stevige incidenten, die vertellen dat verwarde mensen of mensen met verward gedra...

Een gedragsaanwijzing voor Klaas

Klaas zit tegenover me. Hij is een kleine man van oudere leeftijd en op Klaas’ gezicht is de spanning af te lezen. Nog voor dat ik iets kan zeggen, steekt hij al van wal ”ik weet al wat jullie gaan zeggen, het is genoeg geweest, ik moet eruit. Ik kan dat ook begrijpen”.Klaas kijkt mij vragend aan. O...

Lokale samenwerking rondom bijzondere doelgroepen. Wie is aan zet?

De nieuwe financiering in de zorg, de ontwikkeling naar 'Langer Zelfstandig Thuis' en de verhoogde taakstelling, vraagt de corporaties om intensiever en anders dan voorheen lokaal samen te werken. Daarnaast krijgen corporaties steeds meer bijzondere huurders, waar ook andere partijen bij betrokken z...

Als uw huurder denkt dat hij door de FBI wordt afgeluisterd…

Denkt uw huurder dat hij door de FBI wordt afgeluisterd? Of klaagt uw huurder over harde muziek uit de verwarmingsbuizen? Of is de woning beplakt met aluminiumfolie omdat dit de kwade straling tegenhoudt?Vreemd? Ja en nee...Doordat er in de psychiatrie steeds minder behandelplekken zijn zien we meer...

Segregatie ligt op de loer: samen werken in de wijk!

Woningcorporaties staan midden in de samenleving. In wijken met veel corporatiebezit ervaren medewerkers dit dagelijks aan den lijve. Hoe gaan zij daar mee om? En hoe komt het dat het lijkt dat ze steeds opnieuw het wiel uitvinden, terwijl de goede voorbeelden voor het oprapen liggen?Als huisvesters...

Geldt burenrecht ook voor huurders?

In de Nederlandse wetgeving bestaat een onderdeel dat zich (geheel) richt op buren: het zogenaamde burenrecht. De regels van burenrecht hebben vaak te maken met (het voorkomen van) hinder. Het burenrecht regelt bijvoorbeeld zaken als: de minimale afstand van beplanting tot de erfgrens, het afscheide...

Statushouders en woningen... Hoe zit het nu eigenlijk?

“I am an engineer, so stop fooling me!” Ik was nu al zeker 10 minuten bezig om de vrouw uit te leggen dat de woningcorporatie de woning niet zou voorzien van nieuw behang, omdat dit iets is waar een huurder in Nederland zelf voor moet zorgen. Ik slaagde er duidelijk niet in om die boodschap over te...

Waarom veel woonconsulenten achter de feiten aanlopen

En wat eraan te doen valt...De kerntaak van de woonconsulent is het uitvoeren van Sociaal Beheer. Sociaal beheer bestaat uit allerlei activiteiten om de kwaliteit van het wonen op peil te houden en te verbeteren. Activiteiten die gericht zijn op het handhaven van woonregels en het aanpakken van over...

De klant komt altijd van rechts… maar zijn emoties ook!

Natuurlijk weet u ook dat de klant altijd gelijk heeft en de klant ook altijd van rechts komt en dus voorrang heeft. Maar u heeft niet altijd positief nieuws te brengen. Dus hoe communiceer je ook in die situaties met klanten zodat je duidelijk bent, problemen oplost én toch de klant tevreden houdt?...

Samenwerken met de zorg… Wie pakt de handschoen op?

De nieuwe financiering in de zorg en de ontwikkeling naar 'Langer Zelfstandig Thuis', vraagt de corporaties om intensiever en anders dan voorheen samen te werken met de zorg en gemeente. Welke mogelijkheden hebben mensen met een zorgvraag om langer zelfstandig te wonen, wanneer ze ook geconfronteerd...

Overlast? Inderdaad... je doet het nooit goed!

'Het is ook nooit goed!', verzuchtte een woonconsulente tijdens een training woonoverlast. 'Als ik een melding grondig onderzoek, dan vindt mijn leidinggevende dat het teveel tijd kost en dat ik zakelijker moet zijn, maar als ik meteen doorverwijs naar buurtbemiddeling, dan neem ik de klacht niet se...

Indianenverhalen over leefbaarheid: Paniek om niets!

Na alle indianenverhalen over de taak van corporaties bij leefbaarheid is de conclusie dat er weinig tot niets is veranderd. Leefbaarheid is en blijft een kerntaak van corporaties.Wel moeten ze hun werkzaamheden afstemmen met gemeente en bewonersorganisaties. Maar het zou zorgelijk zijn als dat wel...

Blended training Omgaan met agressie smaakt naar meer!

Bij woningcorporatie Domesta in Emmen is recent door Kjenning de training omgaan met agressie verzorgd voor verschillende medewerkers. Het vernieuwende concept "blended learning" dat hier werd gepresenteerd was doorslaggevend voor Domesta om voor Kjenning te kiezen.En dit blended learning is ontzett...

De huurder staat altijd voorop aldus Dick Mol

Afgelopen maart besloot Dick Mol dat het tijd was voor een volgende stap en verruilde hij zijn plek bij Domesta in Emmen voor de directeur-bestuurdersstoel bij Mozaïek Wonen in Gouda. "Ook in Gouda moeten we terug naar onze kerntaak."Wat vindt u dan de kerntaak?"De corebusiness van een corporatie is...

De strijd van de woonconsulent

De functie "woonconsulent" komt bij de meeste corporaties wel voor. Maar alhoewel de functienaam vaak gelijk is, varieert de inhoud van de functie van corporatie tot corporatie nogal.Soms hoort verhuur ook tot het takenpakket, vaak ook niet. Soms is huurincasso een taak voor de woonconsulent, meesta...

Verandering biedt kansen voor zorginstanties en corporaties

De samenwerking met zorginstanties wordt sterk beïnvloed door de kabinetswijzigingen. De financiering van de zorg verandert en er wordt sterk ingezet op langer zelfstandig thuis wonen. Zorginstanties zijn dan ook volop bezig met het ontwikkelen van nieuwe woonzorgconstructies en vaak worden corporat...

Huurster 10 jaar lang niet gemist?

De vondst van het stoffelijk overschot van de Rotterdamse mevrouw de Bruin, dat 10 jaar na haar overlijden in haar huurwoning werd aangetroffen, roept vragen op. Die vragen rezen zelf meteen tijdens een cursus huurrecht verdiepingdie ik toen verzorgde. Eerst vragen als: "Hoe is het überhaupt mogelij...

Heeft u ooit een normaal mens ontmoet?

Een aantal jaar geleden woonde ik in een typische jaren '60 flat in Amersfoort, lekker gehorig en een kleurrijk geheel aan bewoners in de portiek. De onderbuurman was een jongen van midden 20 die er net was komen wonen en in de portiek was er niet meer contact met hem dan een schuchter 'dag' of 'hal...

Delen: